Ohövliga kollegor försämrar både hälsa och prestation
Publicerat 17 augusti 2022
Att snäsa av eller inte lyssna på en kollega är exempel på ohövligt beteende. Ohövlighet bör aldrig accepteras eftersom det på sikt kan leda till ohälsa och försämrad prestation, enligt Kristoffer Holm som är aktuell med en ny studie i ämnet.
– Det finns aktivt ohövligt beteende, till exempel att man uttrycker sig på ett förolämpande eller sarkastiskt sätt. Men det kan också vara mer subtilt, så kallat icke-beteende som att inte bjuda in kollegan till fika eller att man inte lyssnar eller visar intresse för någons åsikter, säger Kristoffer Holm, postdoktor inom organisationsstudier vid Malmö universitet som förra året disputerade med en avhandling som visar att ohövlighet på jobbet riskerar att smitta av sig och sätta sig i organisationskulturen.
Enligt Kristoffer Holm kan ohövligt beteende både vara avsiktligt och oavsiktligt. Det är inte alltid den som är ohövlig förstår hur det landar.
Tillsammans med Tomas Jungert, forskare vid Lunds universitet är Kristoffer Holm aktuell med en ny studie om ohövlighet. De har undersökt maktrelationer på arbetsplatsen och vad som gör att personer säger ifrån om de bevittnar ohövlighet. Studien visar att om förövaren har mycket makt i relation till den som utsätts, upplevs situationen som mer allvarlig av den som bevittnar händelsen och kollegor har en ökad tendens att säga ifrån och erbjuda sitt stöd till den som blivit utsatt.
Ohövlighet påverkar både hälsa och prestation
Men även vid mindre allvarliga incidenter är det viktigt att agera anser Kristoffer Holm.
– Man kan tro att det inte spelar så stor roll men det kan påverka både hälsa och trivsel hos den som utsätts. På individnivå kan det göra att man trivs sämre och vill byta jobb samt påverka välbefinnandet både fysiskt och psykiskt. På organisatorisk nivå kan det handla om att man drar sig för att samarbeta med vissa personer och det kan till och med påverka prestationen negativt.
Ett sätt att motverka ohövligt beteende på jobbet är ta med frågor om bemötande och arbetsklimat i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Även om ohövlighet inte låter så allvarligt så är det viktigt att prata om de mjuka frågorna. En konkret fråga att lyfta är feedback. Hur ger man feedback till varandra och hur vill man få det? Ett bra första steg är att försöka få med alla i en sådan diskussion. Man kan också tänka på att själv föregå med gott exempel och vara hövlig även i pressade situationer.
Ska testa ny metod
I höst fortsätter Kristoffer Holm sin forskning om ohövligt beteende på jobbet. I en studie finansierad av Afa Försäkring ska han testa och vidareutveckla en metod från USA som går ut på att man tillsammans på arbetsplatsen identifierar sådant som främjar hövlighet och sätter upp mål för hur man vill ha det på jobbet. Projektet löper under tre år och ska resultera i ett metodstöd riktat till arbetsplatser.

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-

Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-

Varannan chef möter härskartekniker
Arbetsklimat Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på härskartekniker hos sina medarbetare.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
-
Samverkan nyckeln till att klara kriser
Samverkan God samverkan mellan fack och arbetsgivare gör att företag blir bättre på att improvisera och hålla verksamheten i gång under kriser och snabba omställningar. Det visar forskning vid RISE och Linköpings universitet. Under pandemin räddade det hela verksamheter från att stanna upp.
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.