Ohövliga kollegor försämrar både hälsa och prestation
Publicerat 17 augusti 2022
Att snäsa av eller inte lyssna på en kollega är exempel på ohövligt beteende. Ohövlighet bör aldrig accepteras eftersom det på sikt kan leda till ohälsa och försämrad prestation, enligt Kristoffer Holm som är aktuell med en ny studie i ämnet.
– Det finns aktivt ohövligt beteende, till exempel att man uttrycker sig på ett förolämpande eller sarkastiskt sätt. Men det kan också vara mer subtilt, så kallat icke-beteende som att inte bjuda in kollegan till fika eller att man inte lyssnar eller visar intresse för någons åsikter, säger Kristoffer Holm, postdoktor inom organisationsstudier vid Malmö universitet som förra året disputerade med en avhandling som visar att ohövlighet på jobbet riskerar att smitta av sig och sätta sig i organisationskulturen.

Enligt Kristoffer Holm kan ohövligt beteende både vara avsiktligt och oavsiktligt. Det är inte alltid den som är ohövlig förstår hur det landar.
Tillsammans med Tomas Jungert, forskare vid Lunds universitet är Kristoffer Holm aktuell med en ny studie om ohövlighet. De har undersökt maktrelationer på arbetsplatsen och vad som gör att personer säger ifrån om de bevittnar ohövlighet. Studien visar att om förövaren har mycket makt i relation till den som utsätts, upplevs situationen som mer allvarlig av den som bevittnar händelsen och kollegor har en ökad tendens att säga ifrån och erbjuda sitt stöd till den som blivit utsatt.
Ohövlighet påverkar både hälsa och prestation
Men även vid mindre allvarliga incidenter är det viktigt att agera anser Kristoffer Holm.
– Man kan tro att det inte spelar så stor roll men det kan påverka både hälsa och trivsel hos den som utsätts. På individnivå kan det göra att man trivs sämre och vill byta jobb samt påverka välbefinnandet både fysiskt och psykiskt. På organisatorisk nivå kan det handla om att man drar sig för att samarbeta med vissa personer och det kan till och med påverka prestationen negativt.
Ett sätt att motverka ohövligt beteende på jobbet är ta med frågor om bemötande och arbetsklimat i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Även om ohövlighet inte låter så allvarligt så är det viktigt att prata om de mjuka frågorna. En konkret fråga att lyfta är feedback. Hur ger man feedback till varandra och hur vill man få det? Ett bra första steg är att försöka få med alla i en sådan diskussion. Man kan också tänka på att själv föregå med gott exempel och vara hövlig även i pressade situationer.
Ska testa ny metod
I höst fortsätter Kristoffer Holm sin forskning om ohövligt beteende på jobbet. I en studie finansierad av Afa Försäkring ska han testa och vidareutveckla en metod från USA som går ut på att man tillsammans på arbetsplatsen identifierar sådant som främjar hövlighet och sätter upp mål för hur man vill ha det på jobbet. Projektet löper under tre år och ska resultera i ett metodstöd riktat till arbetsplatser.

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Prisad forskning om smittspridning på arbetsplatsen
Smitta • Årets Levipris går till forskarna bakom ny forskning som visar att smitta kan spridas via små luftburna partiklar på betydligt längre avstånd än man tidigare trott.
-
Därför minskar inte stressen inom välfärdsyrken
Stress • Förra året nådde antalet sjukskrivningar orsakade av stress en ny topp. En ny studie visar vad som står i vägen för att komma till rätta med ohälsosam arbetsbelastning inom välfärdsyrken.
-
Onsdagar är veckans sämsta dag
Psykisk hälsa • Måndagar är inte veckans tyngsta dag. Enligt en ny stor brittisk forskningsstudie är det på onsdagar vi mår som sämst.