
Bild: Maria Claesson
Goda kollegor skyddar mot hjärtsjukdom
Publicerat 6 mars 2017
Män med fysiskt krävande arbetsuppgifter löper större risk att drabbas av hjärtsjukdom. Men om de samtidigt får ett bra socialt stöd av chefer och kollegor minskar den skadliga effekten av arbetet. Det visar en dansk forskningsstudie.
Flera studier visar att hårt fysiskt arbete ökar risken för hjärtsjukdom. För att minska risken bör arbetet anpassas och göras lättare. Men det är också viktigt att jobba med den psykosociala arbetsmiljön, enligt en dansk forskningsstudie där drygt 14 000 män ingår.
Studien visar att socialt stöd från kollegor och överordnade har en skyddande effekt. Män med fysiskt krävande jobb och en låg grad av socials stöd har en signifikant ökad risk att utveckla hjärtsjukdom.
– Kollegialt stöd kan leda till minskade krav i arbetet genom att man till exempel lägger in pauser i arbetet utifrån medarbetarnas önskemål och behov. Och kanske ger det även en skyddande fysiologisk effekt på det autonoma nervsystemet som reglerar puls och blodtryck, säger Andreas Holtermann, professor på danska nationella forskningscentret för arbetsmiljö i en kommentar.
Däremot gick det inte att fastställa att ökat inflytande över arbetet skyddade mot hjärtsjukdom. Något som förvånade forskarna.
Om studien
Forskarna använde både frågeformulär och kliniska mätningar. Totalt deltog 14 337 män i studien med en genomsnittsålder på 47 år. Männen kom från 18 olika arbetsplatser och samtliga hade fysiskt krävande jobb. De var friska vid start. Studien pågick under tre år.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Prisad forskning om smittspridning på arbetsplatsen
Smitta • Årets Levipris går till forskarna bakom ny forskning som visar att smitta kan spridas via små luftburna partiklar på betydligt längre avstånd än man tidigare trott.
-
Därför minskar inte stressen inom välfärdsyrken
Stress • Förra året nådde antalet sjukskrivningar orsakade av stress en ny topp. En ny studie visar vad som står i vägen för att komma till rätta med ohälsosam arbetsbelastning inom välfärdsyrken.
-
Onsdagar är veckans sämsta dag
Psykisk hälsa • Måndagar är inte veckans tyngsta dag. Enligt en ny stor brittisk forskningsstudie är det på onsdagar vi mår som sämst.