Hoppa till huvudinnehållet
Pernilla Johannesson

– Vill jag jobba ostört går jag till jobbet klockan sju på morgonen, säger Pernilla Johanesson som jobbar med IT-support på Volvo Construction Equipment AB i Eskilstuna.

Bild: Pia Nordlander

Så gjorde vi

Fyra berättar – när jag blir avbruten på jobbet

Hur hittar man tillbaka till arbetsuppgiften när man gång på gång blir avbruten? I många yrken är det vardag att ständigt bli störd. Vi har pratat med fyra personer i helt olika roller om vad som hjälper dem att få fokus.

Vill jag jobba ostört går jag hit sju på morgonen

Pernilla Johannesson, lokal IT-support på Volvo Construction Equipment AB, Eskilstuna 

Pernilla Johannesson
Pernilla Johannesson, IT-support på Volvo Construction Equipment
Bild: Pia Nordlander

Hur ofta tittar folk in på ditt kontor med frågor?

– Minst en gång i timmen. Jag gör och godkänner beställningar av IT-utrustning till olika avdelningar, registrerar och håller koll på vad som finns i lager. Min dörr står alltid öppen förutom när jag sitter i privata Teams-möten eller i telefon. De som jobbar här kommer ofta och ställer frågor och jag hjälper dem att beställa IT-utrustning i stället för att de själva gör det via Volvos interna beställningsverktyg.

Vad har du för strategi när du blir avbruten? 

– Jag är van. Det här är en utvecklingsavdelning där många vill ha olika speciallösningar. De tycker att det är enklare att komma till mig och fråga om jag har saker på lager, som till exempel en laddare till datorn i en hjullastare. Vissa frågor kan jag svara på direkt, andra ber jag att få återkomma om. Vill jag garanterat jobba utan att bli avbruten går jag hit sju på morgonen. 

Kan du äta lunch utan att bli avbruten med jobbprat?

– Jag jobbar med ingenjörer som sysslar med utveckling, många passar på att prata jobb när vi ändå sitter ner tillsammans. Förr hade vi en regel om att den som pratade jobb vid lunchen var tvungen att köpa fikabröd till avdelningen. Det är brutet för längesen. 

Jag kan lätt hitta tillbaka till en tanke

Markus Lindén, lärare på högstadiet i Bergumsskolan, Göteborg 

Hur är tiden mellan lektionerna? 

– Den är knapp. Eleverna kommer ofta fram efter lektionen för att få ett förtydligande av det vi pratat om eller frågar när vi ska ha prov. Blir frågorna för många säger jag till eleverna att jag besvarar dem nästa lektion. Självklart vill jag hjälpa mina elever, samtidigt förbereda och hinna ta fram material till nästa lektion så att den startar lugnt och fint. 

Markus Lindén, högstadielärare i Göteborg
Markus Lindén är högstadielärare på Bergumsskolan i Göteborg
Bild: Julia Sjöberg

Blir du ofta avbruten på ditt arbetsrum?

– När jag sitter och rättar prov kan eleverna knacka på dörren om de har glömt nyckeln till sitt skåp, en jacka eller andra saker i ett klassrum. Vi lärare har universalnyckel. Hinner jag inte rätta proven den dagen, gör jag det nästa. För mig är lektionerna och undervisningen prio ett. Och eleverna är ju tonåringar, det händer mycket i deras liv.

Har du lunchrast utan avbrott?

– Det är inte säkert. Jag har 30 minuters lunchrast i lärarrummet. Skulle några elever börja bråka kan jag behöva rycka ut eftersom vi har tillsynsansvar. Det är såklart individuellt hur man upplever olika avbrott, jag kan ganska lätt hitta tillbaka till en tanke eller det jag gjorde innan. Men så har jag varit lärare i 27 år. 

Det är en del av charmen i vår bransch

Madeleine Thott, hotelldirektör på Quality hotel The Mill, Malmö 

Hur ofta blir du avbruten när du rör dig i hotellet?

Madeleine Thott
Madeleine Thott är hotelldirektör på Quality hotel The Mill i Malmö
Bild: Peter Kroon

– Hela tiden. Men jag störs inte av det utan kan hålla kvar en tanke i huvudet även om jag blir haffad på vägen. Det är en del av charmen i vår bransch, att det uppstår nya situationer som vi snabbt måste lösa. Jag är en tillgänglig chef och trivs bättre med att vara ute bland personal och gäster än på mitt kontor. Där är jag i stort sett bara när jag svarar på mejl, följer upp kampanjer och kollar olika prognoser.

När behöver du jobba utan bli avbruten?

– Vid lönerevidering eller när jag sätter mig in i ett nytt system. Då säger jag till personalen innan att jag behöver jobba ostört på mitt kontor en timme framåt. Och så stänger jag dörren. Vill jag kan jag också sitta hemma en dag.

Finns det nackdelar med att vara en så tillgänglig chef?

– Det kan vara att personalen kommer och frågar mig om småsaker hela tiden bara för att jag finns där, om bokningar, pris eller kompensation till en gäst. Då brukar jag bolla tillbaka och fråga vad de tycker och säga att jag litar fullt ut på deras beslut. Ger dem stöd i att ta egna beslut. De växer och jag slipper vara involverad i alla beslut. 

Jag blir avbruten fem till tio gånger i timmen

Linus Thunström, sjuksköterska på närakut Handen, Stockholm 

Hur ofta blir du avbruten i ditt arbete?

Linus Thunström
Linus thunström, sjuksköterska på närakuten i Handen
Bild: Bengt Alm

–  Fem till tio gånger i timmen. Jag jobbar oftast i inskrivningen dit patienterna kommer först, vissa tar oss för en informationsdisk. När jag sitter med en patient kan andra som väntar komma fram och fråga var toaletten är, när det är deras tur eller varför vissa får gå före. Det är lätt att tappa fokus. 

Är det andra än patienter som avbryter dig?

– Även läkare och sköterskor. Kollegorna kommer in på inskrivningen lite snett bakifrån med frågor och ser inte att jag sitter med en patient eftersom det är spegelglas. Andra avbrott hör mer arbetet till, som att springa iväg för att hjälpa en kollega med en patient som blöder mycket eller blivit akut dålig. Vi har tagit upp frågan om att bli avbruten på våra APT och bestämt att läkarna ska försäkra sig om att vi inte sitter med en patient på inskrivningen när de vill prata med oss. Och det har blivit bättre.  

Vad gör ni mer för att minska avbrotten?

– Vi ska sätta upp infoskärmar i väntrummet så att patienterna förstår hur vi jobbar. Där förklarar vi varför det kan bli långa väntetider och varför vi inte alltid går i strikt nummerordning. Att hjärtinfarkt går före hosta. 

bild på Gerd Eriksson

Gerd Eriksson

Mer om Så gjorde vi

Senaste om Tips och råd