
Bild: Caroline Andersson
Expertens tips: Så blir du en bättre lyssnare
Publicerat 8 juni 2023
Våga vara tyst, minimera distraktioner och undvik att döma. Det är några av författaren Annika Telléus tips för att bli en bättre lyssnare.
Det finns mycket att vinna av att utveckla konsten att lyssna på jobbet. Missförstånden blir färre och grupper där man lyssnar på varandra presterar bättre. Den säger Annika Telléus, föreläsare och författare till boken "Konsten att lyssna - vägen till större tillit och bättre relationer”. Men att vara en god lyssnare handlar enligt henne inte bara om att prata mindre, utan om att aktivt intressera sig för den som talar.
– Att lyssna på varandra är grunden för att skapa psykologisk trygghet på en arbetsplats. Det gör att vi känner att vi spelar roll och det är ett sätt för oss att bygga tillit till varandra, säger hon.
Här är hennes tips för att bli en bättre lyssnare:
- Se till att förutsättningarna är rätt Att vara en god lyssnare handlar om att vara välvillig, äkta och närvarande i samtalet. Är förutsättningarna inte rätt, exempelvis om du stressat jobbar mot en deadline eller är på väg att packa ihop för dagen, kan det vara bättre att hitta en ny tid för samtalet än att försöka lyssna samtidigt som du gör något annat.
- Minimera distraktioner Distraktioner kan göra det svårare för oss att vara närvarande i samtalet. Det kan handla om notiser som plingar i telefonen eller en omgivning som innehåller mycket distraktionsmoment. Försöka minimera distraktioner och hitta en avskild plats för samtalet.
- Låt den som pratar stå i centrum Ibland tänker vi så mycket på vad vi själva ska säga härnäst att vi bara lyssnar med ett halvt öra. Försök i stället att fokusera på den som pratar. Det kan vara hjälpsamt att ha några färdiga fraser att lägga in för att leda samtalet vidare, som exempelvis ”Vad spännande, berätta mer”.
- Använd öppna frågor – och ibland stängda Öppna frågor kan vara ett bra sätt att leda samtalet vidare. Öppna frågor är frågor som inte kan besvaras med ja eller nej. De inleds ofta med ord som vad, varför, vem, hur, när. Stängda frågor, frågor som besvaras med ja eller nej, kan vara ett sätt att visa för den andre att du lyssnar, exempelvis genom att säga ”Jag uppfattar det du beskriver såhär, stämmer det?”.
- Våga vara tyst och vänta med att ge råd Det är lätt att tro att ett samtal syftar till att hitta en lösning på något men många gånger vill vi bara bli lyssnade på. Våga vara tyst och vänta med att ge råd tills de efterfrågas.
- Undvik att döma och avbryta Att lägga in dömande beskrivningar kväver lätt ett samtal. Likaså att avbryta den som talar och lägga in egna tolkningar. Undvik beskrivningar som ”Jag är inne på samma spår…” innan du har lyssnat klart.
- Eftersträva en balans i lyssnandet En förutsättning för att bygga tillitsfulla relationer är att det finns en balans i lyssnandet. Det handlar om att lyssna på den andra, att själv bli lyssnad på men också om att lyssna på sig själv.

Katharina Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Varannan chef möter härskartekniker
Arbetsklimat Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på härskartekniker hos sina medarbetare.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.