
Bild: Thomas Dumortier/Unsplash
Så hjälper du en kollega i sorg
Publicerat 4 november 2020
En medarbetare som sörjer en nära anhörigs bortgång behöver ofta stöd av sin arbetsgivare. Det handlar om att visa medmänsklighet utan att för den skull gå in och agera terapeut, enligt Maria Steneskog Nyman, beteendevetenskaplig rådgivare på Previa.
Livet kan vändas upp och ner i samma ögonblick som en nära anhörig dör. Dödsfall väcker starka känslor, både direkt och indirekt, och påverkar såväl privatliv som yrkesliv.
Även för arbetsgivaren kan det uppstå en osäkerhet i vad som faktiskt förväntas, och vad som ingår i chefens roll. För även om det kan låta enkelt på pappret finns det sällan en universallösning på hur man enklast underlättar, hjälper och tar hand om en medarbetare som drabbats av sorg.
– Balansen är att vara medmänsklig men att inte gå in och agera terapeut. Behöver individen ett mer omfattande och professionellt stöd så blir chefens roll att vägleda till det, säger Maria Steneskog Nyman, beteendevetenskaplig rådgivare på Previa.
Enligt henne är det aldrig fel att höra av sig, visa sitt deltagande och på så sätt visa att man bryr sig.
– Att ha en löpande regelbunden kontakt med medarbetaren är A och O. Utifrån var medarbetaren befinner sig så får man föra dialog om hur man kan underlätta och hjälpa personen att ha kontakt med arbetsplatsen, och också med mål kring att komma tillbaka.
Det är inte ovanligt att människor som efter att ha varit med om ett dödsfall i sin närhet har svårt att ventilera vad de känner på arbetet. Det är inte heller konstigt om någon, på grund av sorg, drar sig undan en tid, konstaterar Maria Steneskog Nyman.
– Blir det ett problem i arbetsgruppen eller om det finns en oro kring medarbetarens agerande så är det ju klokt att ta ett samtal med medarbetaren kring vad du ser och tänker. Undersöka det sociala stödet: behöver personen någon form av samtalskontakt? Tillsammans kan man komma överens om vad man ska säga till arbetsgruppen om det är kollegor som signalerat oro kring medarbetaren.
På frågan om vad kan kräva för arbetsinsats av en medarbetare som drabbats av sorg finns det enligt Maria Steneskog Nyman inget rakt svar.
– Det beror så klart på vad det rör sig om för arbete och över hur lång tid det handlar om. Först och främst får man se till att skapa en bra dialog med medarbetaren och prata öppet om situationen. Vad är det som fungerar och vad det är som inte fungerar? Sedan kan man tillsammans göra en plan. Det kanske innebär att under en period lyfta av vissa arbetsuppgifter, ändra arbetstider, hitta olika lösningar, allt med syfte och mål att personen ska kunna komma tillbaka.
Om man som arbetsgivare inte vet hur man ska hantera situationen är det klokt att ta hjälp av företagshälsovården och den expertis som finns där för att få stöd och vägledning för egen del samt för att ge stöd till medarbetaren i arbetet med att komma tillbaka.
Maria Steneskog Nyman konstaterar att det är mänskligt att inte veta vilka ord som ska yttras eller hur man egentligen närmar sig någon som sörjer.
– Det kan gå så långt att man nästan undviker personen. Istället borde du tänka att du vill visa att du bryr dig. Några få ord, ett SMS eller en blomma kan betyda så mycket. Men respektera om personen inte vill prata om sin sorg eller inte orkar ta in dina erfarenheter och råd. Vårt sätt att sörja är individuellt.

Henrik Lenngren
Mer om Psykisk hälsa
-
Allt fler väljer AI framför mänskliga samtalspartners
AI Vissa bollar hellre sina tankar med ChatGPT än en kollega eller vän. Det är positivt att tröskeln sänks för att våga ta hjälp, enligt Per Carlbring som forskar om AI-användning i terapeutiskt syfte. Men vad händer med all information som lagras och hur påverkas våra beslut av att fråga en AI som alltid försöker vara oss till lags?
-
Lär dig reglera dina känslor på jobbet
Psykisk hälsa Att bli ledsen eller arg på jobbet är fullt mänskligt. Men det finns mycket att vinna på att utveckla sin emotionella intelligens.
-
Så hittar du meningsfullhet i jobbet – utan att byta karriär
Psykisk hälsa Under semestern är det många som börjar ifrågasätta sitt yrkesval och fundera på vad man verkligen vill få ut av sitt liv. Men det krävs inte alltid ett jobbyte för att hitta mer mening i arbetslivet – det kan handla om att skapa mer meningsfullhet i sin nuvarande roll.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.