
Bild: iStockphoto
Så kan stölder på jobbet minskas
Publicerat 11 april 2016
Att stjäla eller begå brott i tjänsten leder nästan alltid till avsked. Trots det stjäls det för miljarder varje år på svenska arbetsplatser. Ny forskning visar att det finns psykologiska förklaringar till stöld på jobbet.
Svinnet hos svenska detaljhandlare har det senaste året kostat 8,1 miljarder kronor – främst på grund av stölder och oärliga anställda, enligt rapporten Svinn och Stöldindikatorn för Nordisk Detaljhandel.
Bästa sättet att komma åt svinn och interna stölder på en arbetsplats är enligt psykologen och beteendevetaren Rune Brand att satsa på en god sammanhållning. I maj/juni färdigställer han sin master vid Lunds och Köpenhamns universitet om varför anställda stjäl på sin arbetsplats. Han har gjort djupintervjuer med 15 anställda och chefer inom handelssektorn om deras upplevelser av stölder på tidigare arbetsplatser. Studien tar även upp frågor kring hur man agerar kring säkerhet och interna stölder.
– Nöjda och glada medarbetare som känner sig uppskattade stjäl inte av sin arbetsgivare. Det skapar en moral där man känner att man inte vill stjäla från en kompis, säger Rune Brand.
Företag som bygger på en gemensam värdegrund och där chefer och ledning lever som man lär är viktiga för hur anställda förhåller sig till att stjäla från arbetsgivaren.
– Budskapet ska vara genuint och man måste leva sitt budskap. Om det bara stannar vid tomma ord, utan att budskapet implementeras i företagskulturen får det ingen effekt, säger Rune Brand.
Det finns två olika kategorier av interna stölder, den ena är tillfälliga stölder, exempelvis att man tar pengar från kassan eller låter en kompis gå igenom kassan utan att betala. Den andra är att man sätter stölder i system och letar efter hål i säkerhetsrutinerna, exempelvis sätter ut varor utanför arbetsplatsen eller begår bedrägeri och förfalskar namnunderskrifter.
– Efter en till två gånger skapas ett mönster, självförtroendet hos tjuven växer och de flesta blir lite giriga.
Riskbeteende är anställda som börjar distansera sig från arbetsplatsen, kollegor och chefer.
– Oftast beror det på att man upplever sig dåligt behandlad. Man känner sig utnyttjad och utan stöd från organisationen.
Det kan exempelvis vara att man har dålig framförhållning i planeringen på arbetsplatsen. Med kort varsel kan chefen beordra en anställd att jobba ett längre arbetspass. Man kanske kommer på morgonen och är inställd på att jobba sex timmar, istället blir man beordrad att jobba tolv timmar. Medarbetare som känner sig utanför och inte inkluderade är ett problem för både arbetsgivare och för sig själva. Människor måste bli sedda.
Liksom när det gäller andra friskfaktorer på en arbetsplats är ledarskapet viktigt när det gäller internt svinn.
– En chef som är autentisk, ger stöd, feedback och uppbackning och är synlig i butiken eller på kontoret är avgörande för att motverka stölder.
Att stöldsäkra en arbetsplats med hjälp av kameror och rigorösa säkerhetskontroller kan få motsatt effekt, enligt Rune Brand.
– När säkerhetsnivån blir för hög och säkerhetsrutinerna allför rigida och tidskrävande kan personalen inte följa dem utan struntar i dem. Det kommer alltid att uppstå hål och en möjlighet att stjäla i komplexa organisationer. Då är det bättre att förstå mekanismerna bakom, hur och varför man stjäl, säger han.
Många organisationer borde lägga större vikt vid rekryteringen av personal, enligt Rune Brand, som menar att det läggs alltför lite vikt vid den sökandes värdegrund.
– I organisationer med lågt eller inget svinn lägger man de två första timmarna av anställningsintervjun på att ta reda på vem den sökande är som människa och den tredje timmen åt kompetensen.
Han tar exempel med företag som är mycket lågt svinn. Gemensamt är en hög grad lojalitet och engagemang i organisationen och ett arbetsklimat som bygger på gemenskap.
– Det viktiga är att man kan prata med varandra, från städare till ledning och att man byggt upp en tillit och frihet under ansvar för alla i organisationen.
Margaretha Eldh
Mer om Säkerhet
-
Utbildning rustar medarbetarna mot cyberattacker
Säkerhet Cyberattacker mot företag blir allt vanligare och AI-teknik gör dem både mer sofistikerade och svårare att upptäcka.
-
Så får sommarjobbare en säkrare start
Unga Att utse en handledare som går igenom risker och säkerhet är ett sätt att förebygga att unga skadar sig på sommarjobbet.
-
Mental förberedelse kan rädda liv
Säkerhet Genom att regelbundet prata om flyktvägar, söka skydd och ha grundläggande kunskap i livräddning kan arbetsplatser stärka sin beredskap.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?