Stöd från arbetsgivaren avgörande vid sjukskrivning
Publicerat 23 oktober 2025
Långtidssjukskrivna återgår snabbare i arbete i dag än i början av 2000-talet, enligt en ny rapport från Försäkringskassan. Rapporten visar också att stöd från arbetsgivaren ökar chanserna rejält att komma tillbaka till samma inkomst som tidigare.
I början av 2000‑talet hade drygt 40 procent av dem som varit sjukskrivna i mer än 60 dagar avslutat sin sjukskrivning och återfått sin tidigare inkomst inom ett år. År 2023 var motsvarande andel omkring 55 procent. Enligt rapporten ligger både lagändringar och ett medvetet arbete från arbetsgivare, försäkringskassa och vård bakom att människor återgår snabbare i arbete.
En del av rapporten är en enkät till drygt 10 000 personer som varit sjukskrivna i mer än 6 månader. Här uppger 64 procent att stödet från arbetsgivaren varit tillräckligt under rehabiliteringsprocessen.
– Det vanligaste är ändrade arbetsuppgifter, avlastning av en kollega eller andra arbetstider. Men det är inte alla som behöver en anpassning, hälften svarade att de inte behövde det, sa Cecilia Eek, analytiker på Försäkringskassan, när hon presenterade resultatet på ett webbinarium arrangerat av Afa Försäkring.
Åtgärder på arbetsplatsen har en tydlig effekt för återgången
Rapporten visar också att det är 20 procents högre sannolikhet att en person som får stöd från sin arbetsgivare återgår i arbete.
– Åtgärder på arbetsplatsen har en tydlig effekt för återgången – det gäller både för psykiska besvär och för besvär i rörelseorganen.
Att arbetsmiljön har betydelse för risken att bli sjukskriven framgår också i rapporten. Hela 85 procent av de som var sjukskrivna för psykiska besvär uppgav att arbetet i någon utsträckning bidragit till att de blivit sjukskrivna.
– Då är en given slutsats att arbetsgivarna har en viktig roll att spela för att hjälpa sina medarbetare tillbaka, sa Cecilia Eek.
Men rapportförfattarna konstaterar också att de som är sjukskrivna med psykiatriska diagnoser ofta har en mer komplex situation. Många uppger att de vill byta arbete helt och ofta försvåras återgången i arbete av problem i privatlivet. Det kan till exempel handla om att de har barn eller andra anhöriga som är sjuka eller mår dåligt.
– De här personerna kanske behöver stöd från någon annan aktör än från dem som vanligtvis är inblandade i rehabiliteringsprocessen. Det här är något vi skulle behöva mer kunskap om, säger Cecilia Eek.
Läs hela rapporten från Försäkringskassan.

Marianne Zetterblom
Mer om Sjukfrånvaro
-
Ungas korttidsfrånvaro – ett rop på hjälp
Unga Unga medarbetare har oftare korttidssjukfrånvaro – psykisk ohälsa kan ligga bakom. Så kan arbetsgivare förebygga och stötta.
-
Hög sjukfrånvaro på första jobbet en risk
Sjukfrånvaro Unga som har många perioder med sjukfrånvaro på sitt första jobb blir oftare långtidssjukskrivna senare i livet. Det visar en dansk forskningsstudie.
-
Psykisk ohälsa som barn ökar sårbarhet senare i livet
Psykisk hälsa Psykisk ohälsa ökar bland unga. Det ökar också risken att bli sjukskriven senare i livet enligt en ny studie från Karolinska Institutet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.