Hoppa till huvudinnehållet

Skyddsombudet Ulrich Höntzsch tilldelades nyligen Prevents arbetsmiljöstipendium för sina insatser. Här fikar han tillsammans med kollegan Madelen Jansson på Kaunis Iron Logistics.

Bild: Lotta Nyberg

Uppdrag

Säkerheten går först för prisat skyddsombud

Skyddsombudet Ulrich Höntzsch kör ett av Sveriges tyngsta lastbilsekipage i krävande vinterförhållanden. Ett arbete där säkerheten alltid måste ha högsta prioritet.

Om Ulrich Höntzsch:

Ålder: 59
Bor: Masugnsbyn, Kiruna kommun
Yrke:  Yrkesförare, tunga fordon
Intressen: Biodling och svampplockning

I Norrbotten har vintern slagit klorna i landskapet, temperaturerna ligger långt under nollan. Ulrich Höntzsch är nyligen hemkommen från ett från ett sammanträde i Övertorneå. På hemvägen fastnade han i en snöstorm i 15 minusgrader. Ändå höll han sig lugn: år av körning i extremt vinterväglag har lärt honom att läsa både vägar och väder. Han arbetar som lastbilschaufför för Kaunis Iron Logistik i Pajala och kör malmtransporter längs den 16 mil långa sträckan mellan gruvan i Kaunisvaara till Pitkäjärvi. Ekipagen har specialtillstånd att väga upp till 90 ton.

– Vi kör ett av de tyngsta ekipagen i Sverige, 90 ton på is och snö. Det är ett arbete där säkerhet alltid måste ha högsta prioritet, säger han.

Utmanande väglag

Ulrich Höntzsch och hans familj flyttade till Sverige från Tyskland 2015. De lockades av lugnet och ”riktiga vintrar”, med is och snö. Det fackliga engagemanget har funnits med hela yrkeslivet och sedan drygt fem år tillbaka är Ulrich Höntzsch skyddsombud samt ordförande för den lokala fackklubben vid Kaunis Iron Logistik. Under hans tid som skyddsombud har flera förändringar införts för att förbättra säkerheten. Och för sitt engagemang för arbetsmiljön tilldelades Ulrich Höntzsch nyligen Prevents Arbetsmiljöstipendium.

Den största utmaningen är vädret, som kan slå om på minuter och göra en trygg väg utmanande. Företaget har en egen bil utrustad med friktionsmätare samt daglig kontakt med både Trafikverket och vägentreprenörerna som plogar och saltar vägarna.

– Just nu är det 16–20 minusgrader och rätt goda vägförhållanden men om det blir slaskigt, med blötsnö blir förhållandena sämre att köra i, säger han.

Tränar nödinbromsningar på flygplatsen

Vid sämre vägförhållanden är första försiktighetsåtgärden att sänka hastigheten. Vid behov kan även transporten behöva avbrytas helt och föraren stanna i en parkeringsficka längs vägen.  

– Får vi signaler om att vägunderlaget inte är säkert att köra på går vi ut till alla förare och instruerar dem att stanna tills vägen är plogad, säger Ulrich Höntzsch.

En lotstjänst har också införts: om väntan blir lång kommer en lots ut och tar över körningen så att ingen förare fortsätter bara för att komma hem i tid.

– Stress över att komma hem kan annars göra att man börjar göra fel, säger Ulrich Höntzsch.

Andra satsningar gäller rätt utrustning och utbildning. Nya förare får träna på nödinbromsningar på flygplatsen i Pajala och får känna hur ett 90-tons ekipage reagerar med och utan last. Det är en viktig del i att bygga trygghet innan de möter verklig vintertrafik.

Medarbetarengagemang i fokus

Eftersom många av kollegorna tillbringar större delen av arbetstiden ute på vägarna krävs det mycket av Ulrich Höntzsch och hans två skyddsombudskollegor. De måste vara tillgängliga, lyhörda och närvarande – även på distans.

– Medarbetarna kan alltid ringa oss och vi har en särskild mejl dit man kan vända sig när som helst för att ta upp problem eller lämna förslag, säger Ulrich Höntzsch.

Och engagemanget från förarna spelar stor roll. Ett exempel är idén om att utrusta alla lastbilar med airbags och nödhammare – ett förslag från en förare som snabbt blev verklighet.

Nollvision för olyckor

Ulrich Höntzsch betonar också att alla förare ska få tillräckligt med utbildning och stöttning för att känna sig trygga att riskbedöma och kunna genomföra sitt jobb med hög säkerhet.

– Vi har en nollvision för olyckor. Våra medarbetare ska komma hem säkert efter varje pass, och våra medtrafikanter ska känna sig trygga när de möter oss på vägarna.

Han understryker att arbetsmiljöarbetet aldrig blir klart. Det är ett ständigt pågående arbete – i vardagens samtal, i rutinerna och i de små justeringarna som tillsammans skapar en tryggare arbetsplats.

ULRICH HÖNTZSCH TIPS

För ett bra arbetsmiljöarbete

  • Visa respekt för varandra: Bemöt kollegor med omtanke och värme. Små gester och erkännande skapar en kultur där alla känner sig sedda och viktiga.
  • Skapa ett öppet arbetsklimat: Var lyhörd och uppmuntra medarbetare att ta upp problem och föreslå förbättringar. Ett klimat där det är tryggt att prata leder till bättre samarbete och snabbare lösningar.
  • Säkerheten först: Sätt alltid säkerheten före tidspress. Utbildning, utrustning och tydliga rutiner är grundstenar för att alla ska kunna utföra sitt arbete utan risk.
bild på Katharina Hedström

Katharina Hedström

Mer om Uppdrag

Senaste om Mer om arbetsmiljö