Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Publicerat 2 oktober 2025
Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
Rapporten ”Det osynliga folket”, framtagen av Cirkle K, bygger på Sifo-undersökningar och djupintervjuer med forskare, fackliga företrädare och personer från branschen. I den framgår att hela 85 procent av de anställda i servicebranschen har upplevt eller bevittnat kränkande beteenden från kunder. Det handlar om allt från förolämpningar och trakasserier till rena aggressionsutbrott. Var femte serviceanställd säger att de utsatts för hot eller trakasserier minst en gång i månaden.
– Att så många utsätts för hot, trakasserier och respektlöst bemötande är inget vi ska vänja oss vid, det är otroligt oroväckande. Det är ett strukturellt problem som är servicebranschens gemensamma ansvar. Den här typen av beteenden hör inte hemma i någon arbetsmiljö, allra minst i en bransch som varje dag bär upp en så stor del av samhället, säger Jeremy Knights, vd på Circle K i en kommentar.
Unga kvinnor särskilt utsatta
Rapporten visar också att var fjärde anställd har utsatts eller bevittnat sexuella trakasserier. Särskilt utsatta är unga kvinnor. Det bekräftas av Eva Klope som forskat just om sexuella trakasserier i arbetslivet med fokus på kunder och besökare.
– Särskilt unga kvinnor i serviceyrken är utsatta, inte minst för att de ofta står långt ner i hierarkin. I rollen som servicepersonal suddas gränserna lätt ut – man förväntas vara tillmötesgående, även när beteenden går över gränsen. Det är därför avgörande att arbetsgivare tar ett tydligt ansvar och markerar vad som är acceptabelt, säger hon.
Siffror ur rapporten
- 85 procent har upplevt eller bevittnat kränkande beteenden från kunder
- Mer än varannan, 55 procent, tror att hot och trakasserier är vanligare i deras bransch än i andra.
- Åtta av tio (77 procent), uppger att deras välmående påverkas negativt på något sätt av hur de bemöts i jobbet av kunder.
Rapporten ”Det osynliga folket”, framtagen av Cirkle K.

Marianne Zetterblom
Mer om Hot och våld
-
Hot och våld mellan anställda ökar
Hot och våld Hot och våld i arbetslivet är ett välkänt problem och fokus brukar ligga på brott som riktar sig mot anställda från kunder och klienter. Men enligt en ny studie har anmälningar om våld mellan anställda nästan fördubblats de senaste fem åren.
-

Lärare upplever större utsatthet än tidigare
Hot och våld Lärare är en utsatt yrkesgrupp när det gäller allvarliga arbetsolyckor till följd av hot och våld. Att bli slagen eller sparkad när man försöker avvärja bråk mellan två elever eller att få tinnitus av höga skrik är vanliga orsaker till olycksfall, enligt statistik från Afa Försäkring.
-

Skolor brister i arbetet mot hot och våld
Hot och våld Enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket misslyckas tre av fyra skolor med att förebygga att personalen utsätts för hot och våld.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-

I ambulansen blir hennes diagnoser en styrka
Arbetsmiljöarbete För ambulanssjuksköterskan Ronja Olsson är adhd inte ett hinder utan en tillgång. Hon är en av sjuksköterskorna i en ny studie som beskriver hur diagnoser som adhd och autism kan ge unika styrkor i vården.
-
Vill du bli lyckligare? Småprata!
Krönika Det finns få saker som gör mig på bättre humör än att vara ute och föreläsa. Missförstå mig rätt – jag uppskattar min stillsamma vardag som författare och psykolog med mobilspel och träningspass på lunchen. Men när jag sitter och rör om i kaffet under ännu ett ensamt trefika, tänker jag ofrånkomligen på den där forskningsöversikten i Nature.
-

Sverige halkar efter i AI-utvecklingen
AI Endast var tionde kommun eller region använder AI i någon del av verksamheten. Nu varnar experter att Sverige riskerar att halka efter.