Hoppa till huvudinnehållet
Hot och våld

Otrevlig kunder ett stort problem för servicepersonal

Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport. 

Rapporten ”Det osynliga folket”, framtagen av Cirkle K, bygger på Sifo-undersökningar och djupintervjuer med forskare, fackliga företrädare och personer från branschen. I den framgår att hela 85 procent av de anställda i servicebranschen har upplevt eller bevittnat kränkande beteenden från kunder. Det handlar om allt från förolämpningar och trakasserier till rena aggressionsutbrott. Var femte serviceanställd säger att de utsatts för hot eller trakasserier minst en gång i månaden. 

–  Att så många utsätts för hot, trakasserier och respektlöst bemötande är inget vi ska vänja oss vid, det är otroligt oroväckande. Det är ett strukturellt problem som är servicebranschens gemensamma ansvar. Den här typen av beteenden hör inte hemma i någon arbetsmiljö, allra minst i en bransch som varje dag bär upp en så stor del av samhället, säger Jeremy Knights, vd på Circle K i en kommentar.  

Unga kvinnor särskilt utsatta

Rapporten visar också att var fjärde anställd har utsatts eller bevittnat sexuella trakasserier. Särskilt utsatta är unga kvinnor. Det bekräftas av Eva Klope som forskat just om sexuella trakasserier i arbetslivet med fokus på kunder och besökare.

–  Särskilt unga kvinnor i serviceyrken är utsatta, inte minst för att de ofta står långt ner i hierarkin. I rollen som servicepersonal suddas gränserna lätt ut – man förväntas vara tillmötesgående, även när beteenden går över gränsen. Det är därför avgörande att arbetsgivare tar ett tydligt ansvar och markerar vad som är acceptabelt, säger hon.

FAKTA

Siffror ur rapporten

  • 85 procent har upplevt eller bevittnat kränkande beteenden från kunder
  • Mer än varannan, 55 procent, tror att hot och trakasserier är vanligare i deras bransch än i andra. 
  • Åtta av tio (77 procent), uppger att deras välmående påverkas negativt på något sätt av hur de bemöts i jobbet av kunder.  

Rapporten ”Det osynliga folket”, framtagen av Cirkle K.

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Hot och våld

Senaste om Mer om arbetsmiljö