Hoppa till huvudinnehållet
Lotta Stare framför grå betongvägg.

Lotta Stare har själv upplevt våld på arbetsplatsen. Hon har alltid sett arbetsmiljöfrågorna som angelägna och drar nytta av sina erfarenheter i sin roll som skyddsombud.

Bild: Bengt Alm

Uppdrag

”Jag vill göra skillnad för mina kollegor”

Under sina snart 20 år som lärare har Lotta ­Stare sett arbetsmiljön i skolan förändras. Det är större klasser och mindre tid för förberedelser samtidigt som hot och våld blivit en ständigt aktuell fråga. Som skyddsombud ser hon det som viktigt att lyfta både mjuka och hårda frågor.

LOTTA STARE

Ålder: 51 år

Jobb: Bildlärare och skyddsombud på Raul Wallenbergskolan i Solna

Bor: Sollentuna

Fritid: Trädgården under vår och sommar, skapande med händerna under höst och vinter.

Lotta Stare har alltid sett arbetsmiljöfrågorna som angelägna och när hon började på Raul Wallenbergskolan i Solna för två år sedan tackade hon ja till rollen som skyddsombud. I dag har hon ett bra samarbete med rektor och jobbar med tydliga rutiner.

– Jag har regelbundna möten med min chef angående arbetsmiljön. I arbetslagen pratar vi om vad som händer och vad som är på gång. Här har jag möjlighet att höra hur arbetsmiljön är för mina kollegor och kan ge värdefull input om något känns fel och bör tas upp med ledningen.

Dödligt våld är en fråga som blev extra påtaglig i samband med skolskjutningen i Örebro. På Raul Wallenbergskolan har man genomfört utbildning i inrymning och det fanns redan en medvetenhet. Men dådet väckte förstås frågor.

– Vi hade en arbetsplatsträff efter det som hände på Risbergska och då kom många frågor upp. Vår skolbyggnad är modern med mycket fönster och stora öppna ytor där det är tanken att elever ska kunna mötas. Men hur skyddar man sig i en sådan miljö. Vi har till exempel bara en trapphall och vår nödutgång tjuter när den öppnas. Hur ska vi kunna utrymma om det skulle behövas?

Lotta Stare har själv upplevt våld på arbetsplatsen. I en annan skola där hon tidigare arbetade lämnade en elev området, kom tillbaka beväpnad med kniv och skadade en annan elev. Det ledde till inrymning av personal och elever och även ett stort mediauppbåd kring skolan.

– Den erfarenheten kan jag använda i dag när vi pratar om hot och våld. Det är en nyttig erfarenhet som gör att jag kan ställa frågor och ifrågasätta när jag pratar med rektor.

Därför har förändras arbetsmiljön för lärarna

Överlag har arbetsmiljön förändrats under de år som Lotta Stare arbetat som lärare.

– Det är en påtaglig skillnad från mina första år som lärare. I dag tänker man på ett helt annat sätt på att det kan komma in obehöriga i skolan och tänker mer på vilka dispyter man vill gå in i.

Besparingar och centralisering av vissa uppgifter har också förändrat arbetsmiljön. Tiden att förbereda undervisningen har minskat, samtidigt har klasserna blivit större och lärarna förväntas undervisa fler klasser, säger Lotta Stare.

– I dag finns mycket mindre tid för förberedelser och att kunna vara en pedagogisk lärare. Förut räknades det som heltid att undervisa tolv klasser. Jag har tolv klasser plus mentorsansvar och arbetar 80 procent. Lärare är generellt mycket mer stressade i dag och känner ofta att de inte räcker till.

Som skyddsombud vill Lotta Stare stötta sina kollegor i de här frågorna. Det kan handla om schemaläggning och tid att rätta nationella prov.

– När höstens scheman kommer kan vi gemensamt titta igenom och se om det finns tid för raster och rimlig tid att hinna förflytta sig mellan lektioner. Jag tycker att jag kan göra en hel del men saker tar sin tid och man får ha tålamod. Till exempel har jag pratat med rektor om att öka tiden för rättning av nationella prov så att lärarna hinner med det. Jag känner att vi lagt grunden för att få det bättre nästa år när det gäller detta.

Vi pratar ofta om elevernas behov men lärare har också behov.

Hon vill även lyfta de mjukare frågorna och se till kollegornas behov.

– Vi pratar ofta om elevernas behov men lärare har också behov och det tycker jag är viktigt att lyfta. Vi måste se att en generell lösning kanske inte alltid är den bästa utan att det kan krävas en anpassning för individen.

Lotta Stare tar sig själv som exempel. När hon kom i klimakteriet förändrades hennes röst och hon upplevde att den inte var lika stark längre. Lösningen blev att använda mikrofon under lektionerna.

Bästa kvittot på att hon gör en bra insats som skyddsombud är att kollegorna kommer till henne med frågor.

– Jag vill göra skillnad för mina lärarkollegor och det bästa betyget är att de känner att det är värt att ta upp en fråga med mig. Ledningen kan också använda mig – har jag hört något som upplevs som problem? Jag kan vara nyttig åt två håll. 

TRE TIPS

För ett bra arbetsmiljöarbete

Engagemang
Båda parter behöver tycka att arbetsmiljöarbetet är viktigt.

Kunskap
Både skyddsombud och arbetsgivare behöver ha kunskap om arbetsmiljöarbete.

Rutiner 
Det är viktigt att ha rutiner som följs och att de respekteras av båda parter. Riskbedömning och riskanalys är exempel på en bra rutin.


Källa: Lotta Stare

bild på Anita Gullberg

Anita Gullberg

Mer om Uppdrag

Senaste om Mer om arbetsmiljö