
Ett skepp kommer lastat – med apelsiner
De apelsiner och bananer du äter har troligen anlänt till din butik via Helsingborg. Det mesta av den frukt som importeras med båt eller lastbil mellanlandar hos någon av stadens 17 fruktgrossister. Häng med på fruktens resa.
Text: Sven Rosell
Foto: Stefan Lindblom
I Helsingborgs hamn landar en stor del av den frukt och grönsaker som importeras med båt eller lastbil till Sverige. Här arbetar omkring 700 personer på Everfresh – en av stadens största fruktgrossister. Truckarna är ett oumbärligt hjälpmedel när lastpallar ska in och ut. Då och då tar man stickprov för att kontrollera temperaturen på lasten.
I bananavdelningens 37 mogningsrum höjs temperaturen successivt. Efter en mogningsprocess på 5–7 dagar är bananerna klara för leverans till butiker, kiosker och gym. Somliga beställer bananer som fortfarande är delvis gröna medan andra vill ha mogna bananer som kan säljas direkt.
Mognadsgraden vid leverans styrs också av hur långt bort i landet butiken ligger. Den sexgradiga färgskalan på frukten går från grön till helt gul. Mellan varje steg i skalan finns ytterligare flera färgnyanser.
Bananer kräver särskild omsorg. “Bananmästaren” Mihail “Micke” Mastoridis vet det mesta om frukten han ansvarar för. Bananerna behöver syre under mognaden, därför gör Mihail “Micke” Mastoridis hål i plastpåsarna som klasarna ligger i. Bananernas egenskaper skiljer sig åt beroende på i vilket land de odlats. De som kommer från Costa Rica mognar snabbare än de från Ecuador.
Clementiner och apelsiner finns med på i stort sett varenda order som Aref Naseri plockar ihop vintertid. Temperaturen i hallarna för inkommande och utgående ska ligga kring 8 plusgrader, men Aref tycker inte att det är svårt att hålla värmen.
Malin Lindberg planerar och schemalägger lastbilarnas ankomster för att minimera väntetiderna. De första anländer vid femtiden på morgonen och de sista vid tiotiden på kvällen. De mest långväga kör från Turkiet. Antalet lastbilar kan uppgå till ett 60-tal per dag vilket gör Malins och hennes kollegors jobb till ett pussel.
En container med bananer från Costa Rica har just anlänt med lastbil. Bananerna kommer med båt till Helsingborgs hamn och körs därifrån med lastbil till Everfresh. Containern töms på tio minuter.
Feeder-fartyget Ensemble lossas i Helsingborgs hamn. Arbetet går i treskift med elva personer i varje skift. För gänget som jobbar kväll kan passet bli långt. Om ett fartyg anländer sent på kvällen måste skiftet fortsätta jobba under natten. När en container har lyfts av kör dragbilen den till en uppställningsplats i hamnen. Importerad frukt och grönt finns i de vita kylcontainrarna.
Det mesta av den frukt som importeras med båt eller lastbil mellanlandar hos någon av stadens grossister innan leverans ut till butik. Magnus Törnlund dukar upp frukt och grönt i sin Ica-butik i Helsingborg.
– Det är superviktigt att det är snyggt upplagt. Då kan man få höra att “så fint det ser ut här i dag”, säger Magnus.
Mer om Bildreportaget
-
Siktet inställt
Bildreportaget • Intresset för det svenska försvaret har ökat sedan kriget i Ukraina bröt ut. Många unga uppger också att de lockas av en karriär inom försvaret. – Jag har alltid velat göra lumpen, säger Elias Eliasson som gör sin värnplikt på Livgardet. Arbetsliv fick följa med under en dag med skjutövningar på Utö.
-
Färre larm när vårdhundarna varit på besök
Bildreportaget • Petra Beck är utbildad vårdhundförare på Vårdhundskolan och Flamma och Mini är hennes vårdhundar.
-
Här är Ekot
Bildreportaget • Vi har alla hört rösterna som troget ger oss de senaste nyheterna. Vi har kikat in bakom kulisserna på Sveriges Radios snart 85-åriga nyhetsredaktion.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Trivseln ökar trots oroliga tider
Arbetsklimat • Trots vikande konjunktur och ökning av varsel trivs svenskarna bättre på jobbet än tidigare enligt en ny undersökning.
-
Så hanterar du känslor på jobbet
Arbetsklimat • När känslorna tar överhand utan att vi förstår varför kan de bli ett hinder. Speciellt på en arbetsplats där vi helst inte vill blotta oss med stora känsloutbrott. Lär dig förstå känslor bättre.
-
Bolagsverkets AI-satsning gav bättre arbetsmiljö
AI • Färre monotona arbetsuppgifter och effektivare handläggning. Det blev effekten när Bolagsverket lät artificiell intelligens ta hand om en del av deras ärendehantering.