Ett skepp kommer lastat – med apelsiner
De apelsiner och bananer du äter har troligen anlänt till din butik via Helsingborg. Det mesta av den frukt som importeras med båt eller lastbil mellanlandar hos någon av stadens 17 fruktgrossister. Häng med på fruktens resa.
Text: Sven Rosell
Foto: Stefan Lindblom
I Helsingborgs hamn landar en stor del av den frukt och grönsaker som importeras med båt eller lastbil till Sverige. Här arbetar omkring 700 personer på Everfresh – en av stadens största fruktgrossister. Truckarna är ett oumbärligt hjälpmedel när lastpallar ska in och ut. Då och då tar man stickprov för att kontrollera temperaturen på lasten.
I bananavdelningens 37 mogningsrum höjs temperaturen successivt. Efter en mogningsprocess på 5–7 dagar är bananerna klara för leverans till butiker, kiosker och gym. Somliga beställer bananer som fortfarande är delvis gröna medan andra vill ha mogna bananer som kan säljas direkt.
Mognadsgraden vid leverans styrs också av hur långt bort i landet butiken ligger. Den sexgradiga färgskalan på frukten går från grön till helt gul. Mellan varje steg i skalan finns ytterligare flera färgnyanser.
Bananer kräver särskild omsorg. “Bananmästaren” Mihail “Micke” Mastoridis vet det mesta om frukten han ansvarar för. Bananerna behöver syre under mognaden, därför gör Mihail “Micke” Mastoridis hål i plastpåsarna som klasarna ligger i. Bananernas egenskaper skiljer sig åt beroende på i vilket land de odlats. De som kommer från Costa Rica mognar snabbare än de från Ecuador.
Clementiner och apelsiner finns med på i stort sett varenda order som Aref Naseri plockar ihop vintertid. Temperaturen i hallarna för inkommande och utgående ska ligga kring 8 plusgrader, men Aref tycker inte att det är svårt att hålla värmen.
Malin Lindberg planerar och schemalägger lastbilarnas ankomster för att minimera väntetiderna. De första anländer vid femtiden på morgonen och de sista vid tiotiden på kvällen. De mest långväga kör från Turkiet. Antalet lastbilar kan uppgå till ett 60-tal per dag vilket gör Malins och hennes kollegors jobb till ett pussel.
En container med bananer från Costa Rica har just anlänt med lastbil. Bananerna kommer med båt till Helsingborgs hamn och körs därifrån med lastbil till Everfresh. Containern töms på tio minuter.
Feeder-fartyget Ensemble lossas i Helsingborgs hamn. Arbetet går i treskift med elva personer i varje skift. För gänget som jobbar kväll kan passet bli långt. Om ett fartyg anländer sent på kvällen måste skiftet fortsätta jobba under natten. När en container har lyfts av kör dragbilen den till en uppställningsplats i hamnen. Importerad frukt och grönt finns i de vita kylcontainrarna.
Det mesta av den frukt som importeras med båt eller lastbil mellanlandar hos någon av stadens grossister innan leverans ut till butik. Magnus Törnlund dukar upp frukt och grönt i sin Ica-butik i Helsingborg.
– Det är superviktigt att det är snyggt upplagt. Då kan man få höra att “så fint det ser ut här i dag”, säger Magnus.
Mer om Bildreportaget
-
Hit kommer våren tidigt
Bildreportaget • Sveriges folkligaste snittblomma säljs i kiosker, på bensinmackar och i flådiga floristbutiker. Men visste du att tulpanen är en ganska känslig rackare? Hos Alverbäcks blommor plockas 32 miljoner tulpaner om året – för hand.
-
Mönsterarbetsplatsen
Bildreportaget • Ulricehamns tapetfabrik är en av få kvarvarande tapetfabriker i Sverige. Här betyder medarbetarnas känsla för färg och form allt och målet är att skapa en så snäll arbetsplats som möjligt.
-
Bekämpar brott vid bron
Bildreportaget • Varje dag, året om, kör 20 000–25 000 fordon in i Sverige via Öresundsbron. Majoriteten i legalt syfte – tullens uppdrag är att hitta fåtalet som har något att dölja.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många risker vid lövblåsning
Arbetssjukdomar • Många fastighetsbolag använder lövblåsare för att få bort grus, damm och löv. Men användningen är inte riskfri.
-
Så ska montering av solceller bli säkrare
Säkerhet • Fack och arbetsgivare jobbar nu tillsammans för att öka säkerheten för dem som monterar solceller, ett arbete som innebär många risker.
-
Yrkes-SM firar 20 år
Unga • Till Yrkes-SM som går av stapeln i Karlstad förväntas runt 30 000 besökare. Arrangörerna hoppas att fler ungdomar som söker till gymnasiet ska välja en yrkesutbildning. I många branscher är rekryteringsbehovet skriande stort, säger Pontus Slättman, ansvarig för tävlingen.