Så kan chefen stödja medarbetare som mår dåligt
Publicerat 10 april 2017
I dag börjar vardagen igen efter fredagens tragiska terrordåd i Stockholm. På jobbet kan det vara bra att samla personalen och prata om det som hänt. Om behov finns av samtalsstöd med en krisexpert eller psykolog kan man ta hjälp av företagshälsovården.
Krishantering på arbetsplatsen behöver inte vara svårare än att man som chef är närvarande och omvårdande.
– Låt medarbetarna prata om det som hänt under trygga omständigheter. Det är viktigt att folk får uttrycka vad de tänker och känner, säger Per Larsson, krisstödsexpert på företagshälsovårdsbolaget Previa.
De som verkar må bra är oftast inte i behov av professionellt krisstöd. Previa har listat några tips hur chefer kan agera vid en dramatisk händelse:
- Samla de berörda och försök skapa en så trygg och omvårdande miljö som möjligt. Erbjud gärna fika.
- Ge enbart saklig information om vad som hänt och vad som är planerat.
- Bjuda in alla medarbetare att kommentera det som hänt dem- om de vill. Lyssna och låt alla prata till punkt.
- Ha fokus på fakta. Det hjälper hjärnan att sortera, bearbeta och förstå. Om någon reagerar starkt emotionellt; avled och erbjud individuellt stöd efter mötet (både för individens och gruppen trygghet).
- Bedöm behov av akut professionell hjälp och överväg akutsjukhus vid mycket starka reaktioner.
- Uppmuntra kontakt med varandra och med anhöriga, vänner som man känner sig trygg med. Om någon saknar detta, bjud in till kontakt med chefer eller kollegor.
- Summera gruppens upplevelser, normalisera reaktionerna (referera till "normal akuta stressreaktioner") och påminn om situationens behov av sammanhållning och tolerans för att vi reagerar olika på starka påfrestningar.
- Erbjud avlastningssamtal från företagshälsovården för de som behöver.
- Erbjud praktiskt hjälp eller stöd av olika slag, t ex partiell ledighet, minskade prestationskrav. Att visa omtanke har stort symboliskt värde.
- Följ upp och bedöm – rådgör med kollega/ledning/HR.
Källa: Previa

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Stress oroar mer än AI
Psykisk hälsa • Trots alla rapporter om yrken och arbetsuppgifter som förväntas ersättas av AI är det inte det som väcker mest oro inför framtiden. Stress och att inte få ihop sin vardag är det som oroar svenskarna mest, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget Bliwa.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Onsdagar är veckans sämsta dag
Psykisk hälsa • Måndagar är inte veckans tyngsta dag. Enligt en ny stor brittisk forskningsstudie är det på onsdagar vi mår som sämst.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Mentorn – en spegel och ett bollplank
Kompetens • Inspiration, bollplank och stöd. Att ha en mentor, eller ingå i ett professionellt nätverk, kan vara bra och viktiga verktyg för en chef – inte minst för den som är ny i sin roll. Dessutom kan det minska känslan av ensamhet som lätt uppstår som chef.
-
Undvik förändringens fem fallgropar
Chef • Att lyckas med förändringsarbete är en av de svåraste och kanske viktigaste delarna i ledarrollen. Förändringskonsulten Ola Rosenlind berättar om nycklarna för att lyckas och fallgroparna du ska undvika.
-
Planera för en sommar utan jobb
Återhämtning • Det finns strategier, både på organisations- och individnivå, som gör att du faktiskt kan få den återhämtning du så väl behöver i sommar.