Så kan chefen stödja medarbetare som mår dåligt
Publicerat 10 april 2017
I dag börjar vardagen igen efter fredagens tragiska terrordåd i Stockholm. På jobbet kan det vara bra att samla personalen och prata om det som hänt. Om behov finns av samtalsstöd med en krisexpert eller psykolog kan man ta hjälp av företagshälsovården.
Krishantering på arbetsplatsen behöver inte vara svårare än att man som chef är närvarande och omvårdande.
– Låt medarbetarna prata om det som hänt under trygga omständigheter. Det är viktigt att folk får uttrycka vad de tänker och känner, säger Per Larsson, krisstödsexpert på företagshälsovårdsbolaget Previa.
De som verkar må bra är oftast inte i behov av professionellt krisstöd. Previa har listat några tips hur chefer kan agera vid en dramatisk händelse:
- Samla de berörda och försök skapa en så trygg och omvårdande miljö som möjligt. Erbjud gärna fika.
- Ge enbart saklig information om vad som hänt och vad som är planerat.
- Bjuda in alla medarbetare att kommentera det som hänt dem- om de vill. Lyssna och låt alla prata till punkt.
- Ha fokus på fakta. Det hjälper hjärnan att sortera, bearbeta och förstå. Om någon reagerar starkt emotionellt; avled och erbjud individuellt stöd efter mötet (både för individens och gruppen trygghet).
- Bedöm behov av akut professionell hjälp och överväg akutsjukhus vid mycket starka reaktioner.
- Uppmuntra kontakt med varandra och med anhöriga, vänner som man känner sig trygg med. Om någon saknar detta, bjud in till kontakt med chefer eller kollegor.
- Summera gruppens upplevelser, normalisera reaktionerna (referera till "normal akuta stressreaktioner") och påminn om situationens behov av sammanhållning och tolerans för att vi reagerar olika på starka påfrestningar.
- Erbjud avlastningssamtal från företagshälsovården för de som behöver.
- Erbjud praktiskt hjälp eller stöd av olika slag, t ex partiell ledighet, minskade prestationskrav. Att visa omtanke har stort symboliskt värde.
- Följ upp och bedöm – rådgör med kollega/ledning/HR.
Källa: Previa

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Lär dig reglera dina känslor på jobbet
Psykisk hälsa Att bli ledsen eller arg på jobbet är fullt mänskligt. Men det finns mycket att vinna på att utveckla sin emotionella intelligens.
-
Så hittar du meningsfullhet i jobbet – utan att byta karriär
Psykisk hälsa Under semestern är det många som börjar ifrågasätta sitt yrkesval och fundera på vad man verkligen vill få ut av sitt liv. Men det krävs inte alltid ett jobbyte för att hitta mer mening i arbetslivet – det kan handla om att skapa mer meningsfullhet i sin nuvarande roll.
-
”Jag skötte alltid mitt jobb och ingen anade något”
Psykisk hälsa Spelmissbruk på jobbet. Det börjar ofta som ett oskyldigt nöje, men kan snabbt eskalera till ett beroende. Med några klick i mobilen är casinon och betting alltid nära till hands, även på jobbet. Arbetsliv har träffat projektledaren Peter Urelid som dolde sitt spelberoende i flera år – tills bubblan sprack.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Tips för roligare och mer effektiva möten
Möten Hur gör du för att undvika slentrian i möten och få medarbetarna mer engagerade? Mötesexperten Lasse Frisk delar med sig av sina bästa tips.
-
Minska risken för felrekrytering
Chef Rekrytering är en stor och viktig del av chefens jobb. Men det kan också skapa stress. Här är några råd för att göra processen lite lättare.
-
Mentorn – en spegel och ett bollplank
Kompetens Inspiration, bollplank och stöd. Att ha en mentor, eller ingå i ett professionellt nätverk, kan vara bra och viktiga verktyg för en chef – inte minst för den som är ny i sin roll. Dessutom kan det minska känslan av ensamhet som lätt uppstår som chef.