Det krävs för en lyckad AI-satsning
Publicerat 29 september 2025
Den nya AI-kollegan som skulle avlasta personalen på försäkringsbolaget skapade snabbt frustration bland de anställda. En studie från Mälardalens högskola belyser vad som krävs för att den nya tekniken ska bli en hjälp och inte en stjälp.
När en virtuell kollega introducerades på ett svenskt försäkringsbolag var tanken att frigöra tid för de anställda. Resultatet blev inte som tänkt: i stället för avlastning uppstod frustration. När AI-assistenten ibland gav felaktig information sjönk snabbt förtroendet för tekniken bland medarbetarna.

– Det finns en stark tro på teknikens potential, men en tveksamhet inför att använda den i det egna arbetet. Där ligger ribban ofta högre än många tror. När verktygen ger felaktiga svar förlorar man snabbt förtroendet, säger Inti Lammi, universitetslektor vid Mälardalens universitet och projektledare för forskningsprojektet DigiFin.
Projektet har följt införandet av AI-assistenter i bank- och försäkringsbranschen. Förhoppningen var att tekniken skulle frigöra tid från administration och öppna för mer kvalificerade uppgifter.
– Två frågor styr: hur verktygen ska användas och hur de rullas ut. Banker och försäkringsbolag är stora och mogna organisationer, inte små fintech-startups. Därför krävs en tydlig plan för hur medarbetarna ska få möjlighet att lära känna tekniken innan den används fullt ut.
Äldre system tar energi
Enligt studien saknas ofta ett systematiskt arbetsmiljöarbete kopplat till digitala lösningar. Riskbedömningar uteblir, rutiner saknas och chefer lämnas ensamma att hantera oron.
– Många större organisationer brottas fortfarande med äldre system som tar mycket energi i vardagen. Då kan det nästan framstå som paradoxalt att tala om att implementera avancerad AI när man ännu inte fått de grundläggande systemen att prata med varandra, säger Inti Lammi.
Forskarna ser också att inställningen varierar mellan grupper. Yngre kan känna oro för framtiden, äldre lutar sig mot att de snart lämnar yrkeslivet.
– Det som ofta avgör är om man har bra data, en tydlig anpassning till den egna verksamheten och en realistisk plan för implementeringen, konstaterar Inti Lammi.
HR och facket viktiga
I studien lyfts HR och fackets roll fram. Genom att engagera medarbetarna tidigt och integrera den digitala arbetsmiljön i det systematiska arbetsmiljöarbetet kan AI bli en tillgång i stället för ett stressmoment.
– Vi har redan bra processer för arbetsmiljöfrågor, men de behöver utvecklas för att också omfatta den digitala arbetsmiljön. Om organisationerna tar implementeringarna på allvar och hanterar dem ansvarsfullt, finns det goda möjligheter till en win-win.
Inti Lammi beskriver framtiden som osäker. Vissa arbetsuppgifter, som rutinärenden och enklare kundkontakt, bedöms vara lättare att automatisera. Andra kommer ta längre tid. Inom fem år tror han att vi får se många experiment med både lyckade och misslyckade försök.
– Det viktigaste är att assistenten fungerar pålitligt. En bra AI ska förstärka medarbetaren och göra det möjligt att utföra ett bättre arbete, snarare än att ersätta människan. Om vi ser AI som en förlängning av oss själva snarare än en konkurrent finns det potential att den kan bidra till mer meningsfullt arbete.
Inför AI-satsningar
- Börja med arbetsmiljön
Gör riskbedömningar inför införande av AI, precis som vid andra förändringar i arbetsmiljön. - Involvera personalen
Låt medarbetarna vara delaktiga i utvecklingen – det ökar både nyttan och chanserna till lyckad implementering. - Avgränsa satsningen
Välj ett mindre område att börja med. Följ upp resultatet – även ur arbetsmiljösynpunkt. - Säkra rätt kompetens
Ge medarbetarna möjlighet att lära sig hur AI-verktygen fungerar och hur de ska användas.
Inti Lammi

Henrik Lenngren
Mer om AI
-
Så tar du hjälp av AI på jobbet
AI Har du kört fast på jobbet? Kanske kan AI hjälpa dig att komma vidare. Men bäst resultat nås genom samarbete mellan människa och teknik.
-
Stress oroar mer än AI
Psykisk hälsa Trots alla rapporter om yrken och arbetsuppgifter som förväntas ersättas av AI är det inte det som väcker mest oro inför framtiden. Stress och att inte få ihop sin vardag är det som oroar svenskarna mest, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget Bliwa.
-
AI-chefer sprider sig snabbt
AI Algoritmisk arbetsledning, där digital teknik används för att övervaka och effektivisera arbetet, är ett nytt fenomen som snabbt fått mycket stor spridning.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Kvinnors risk för skador underskattas
Ergonomi Kvinnor använder mer muskelkraft än män vid handintensivt arbete, men det märks inte alltid i riskbedömningar.
-
Efter semestern – så kan chefen fånga upp riskbruk
Alkohol och droger Chefer med kunskap om alkoholfrågor är mer benägna att se signaler på riskbruk och fånga upp medarbetare tidigt enligt en ny studie.
-
Hög sjukfrånvaro på första jobbet en risk
Sjukfrånvaro Unga som har många perioder med sjukfrånvaro på sitt första jobb blir oftare långtidssjukskrivna senare i livet. Det visar en dansk forskningsstudie.