I utbildningen får du lära dig varför det är viktigt med en bra introduktion, planering och rutiner, och god kommunikation med gäster och kollegor.
Du får också lära dig hur man kan hjälpas åt för att hantera och förebygga svåra situationer som stress och kränkningar. Utbildningen tar även upp hur man bemöter upprörda eller hotfulla gäster och hur man kan göra om en svår situation har uppstått.
Guide genom utbildningen är Sveriges mästerkock 2020 Sofia Henriksson.
Till utbildningen hör en handledning och en kortare guide att använda för att arbeta med utbildningen i grupp på arbetsplatsen eller vid utbildning.
Ladda ner handledning för skolor
Ladda ner guide för gruppdiskussioner på arbetsplatsen
Syfte med utbildningen
Utbildningen ska bland annat ge kunskap om:
- att man är en del av arbetsmiljön och sin roll
- varför det är viktigt med en bra introduktion, rutiner och planering
- hur man förebygger stress
- hur man förebygger svåra situationer som sexuella trakasserier och kränkningar
- vad man ska göra när en gäst beter sig hotfullt eller kränkande på andra sätt
- vilka vinsterna är med att arbeta för en god arbetsmiljö
- hur man kan jobba långsiktigt för en god arbetsmiljö.
Målgrupp
Alla som arbetar eller utbildar sig för att arbeta inom besöksnäringen – restauranger, hotell, campingplatser, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar – samt elever och studenter.
Omfattning
Utbildningen består av tre kapitel, tar cirka 75 minuter att gå igenom och avslutas med ett kunskapstest. Ett fjärde kapitel på cirka tjugo minuter vänder sig till chefer, skyddsombud och till de som vill veta mer. Du kan när som helst ta en paus eller återvända till ett tidigare avsnitt för att repetera ett moment.
Tipsa gärna andra om utbildningen!
Målet med vårt kvalitetsarbete är nöjda kunder och övriga intressenter. Målet nås genom att leverera varor och tjänster med rätt kvalitet.
Rätt kvalitet innebär att fullt ut tillfredställa kundens krav och förväntningar samtidigt som hänsyn tas till övriga intressenters krav vad gäller yttre miljö, arbetsmiljö, säkerhet och lönsamhet.
Vi håller det vi lovar
De utbildningar vi tillhandahåller uppfyller alltid utlovat innehåll.
Vi söker ständiga förbättringar
Vi arbetar fortlöpande med att utveckla och förbättra våra utbildningar, tjänster och vår verksamhet.
Våra utbildare har kompetens och erfarenhet
Vi säkerställer att utbildare i vårt nätverk har nödvändig och erforderlig utbildningsbakgrund, samt att de har verkat praktiskt i näringslivet inom sina respektive specialområden.
Våra kunder är nöjda, och ska så förbli
Vi följer kontinuerligt upp våra kunders nöjdhet så att vi hela tiden kan förbättra oss och därmed alltid försöka överträffa kundernas förväntan.
Vi strävar efter att alla deltagare ska vara nöjda med kursens eller utbildningens genomförande. Om någon, mot förmodan, inte skulle vara nöjd erbjuds deltagande i annan kurs utan avgift alternativt återbetalning av kursavgiften.
Prevent är medlem i Utbildningsföretagen
Prevent är medlem i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetsarbete som godkänts i enlighet med Utbildningsföretagens kriterier för kvalitetsauktorisation.