
Bild: Pexels
Lär dig reglera dina känslor på jobbet
Publicerat 23 september 2025
Att bli ledsen eller arg på jobbet är fullt mänskligt. Men det finns mycket att vinna på att förstå och reglera sina känslor på ett konstruktivt sätt. På sajten Fast Company listar författaren Harvey Deutschendorf sju vanliga missar som du bör undvika om du vill utveckla din emotionella intelligens.
- Reagera impulsivt Emotionellt intelligenta personer förstår hur sårbara de är i en utsatt situation. I stället för att omedelbart reagera på ett kritiskt mejl eller en kommentar i en chatt kan du låta lite tid gå så att dina känslor hinner lägga sig. Sen tänker du igenom ett lämpligt svar. Ett sådant agerande leder både till bättre beslut och mindre ångest och ånger.
- Trycka undan känslor Att kunna reglera sina känslor är inte samma sak som att förvandlas till en robot som trycker undan allt som känns jobbigt. Att vara emotionellt intelligent handlar om att våga möta både bra och dåliga känslor men bearbeta dem i en trygg och säker miljö.
- Hitta fel och kritisera Personer med hög emotionell intelligens ger konstruktiv feedback direkt till den person som berörs. Syftet är att hjälpa och stötta positiv förändring och inte att hitta fel och få sina kollegor att skämmas och må dåligt.
- Skvallra Skvaller bidrar till en toxisk miljö på arbetsplatsen. Emotionellt intelligenta personer ser till att inte uppmuntra andra att skvallra. De undviker grupptänkande och låter inte kollegors negativa omdömen påverka dem.
- Förstora motgångar och misslyckanden Alla misslyckas ibland. Men att försöka gå vidare, lära sig något av sitt misstag och förhoppningsvis göra annorlunda nästa gång är betydligt mer konstruktivt än att bara grubbla på det som gått fel.
- Undvika svåra samtal De flesta människor tycker konflikter är jobbiga. Men i stället för att till varje pris undvika svåra samtal ser emotionellt intelligenta personer till att förbereda sig inför dem. De handlar om att ta samtalet på en avskild plats, behålla lugnet, lyssna på sin motpart och hitta konstruktiva sätt att komma framåt.
- Vara långsint Emotionellt intelligenta personer kan precis som alla andra känna sig sårade, svikna, arga eller hämndlystna. Men de inser att långsinthet bara tar energi som skulle kunna användas för att komma vidare. De fokuserar på det som är positivt i stället för att älta oförrätter i det förflutna.
Tipsen är hämtade ur en artikel på Fast Companys sajt

Marianne Zetterblom
Mer om Psykisk hälsa
-
Allt fler väljer AI framför mänskliga samtalspartners
AI Vissa bollar hellre sina tankar med ChatGPT än en kollega eller vän. Det är positivt att tröskeln sänks för att våga ta hjälp, enligt Per Carlbring som forskar om AI-användning i terapeutiskt syfte. Men vad händer med all information som lagras och hur påverkas våra beslut av att fråga en AI som alltid försöker vara oss till lags?
-
Så hittar du meningsfullhet i jobbet – utan att byta karriär
Psykisk hälsa Under semestern är det många som börjar ifrågasätta sitt yrkesval och fundera på vad man verkligen vill få ut av sitt liv. Men det krävs inte alltid ett jobbyte för att hitta mer mening i arbetslivet – det kan handla om att skapa mer meningsfullhet i sin nuvarande roll.
-
”Jag skötte alltid mitt jobb och ingen anade något”
Psykisk hälsa Spelmissbruk på jobbet. Det börjar ofta som ett oskyldigt nöje, men kan snabbt eskalera till ett beroende. Med några klick i mobilen är casinon och betting alltid nära till hands, även på jobbet. Arbetsliv har träffat projektledaren Peter Urelid som dolde sitt spelberoende i flera år – tills bubblan sprack.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.