Hoppa till huvudinnehållet
En kvinna sitter med ansiktet i händerna vid sitt skrivbord på jobbet.

Att kunna reglera sina känslor är inte samma sak som att förvandlas till en robot som trycker undan allt som känns jobbigt.

Bild: Pexels

Psykisk hälsa

Lär dig reglera dina känslor på jobbet

Att bli ledsen eller arg på jobbet är fullt mänskligt. Men det finns mycket att vinna på att förstå och reglera sina känslor på ett konstruktivt sätt. På sajten Fast Company listar författaren Harvey Deutschendorf sju vanliga missar som du bör undvika om du vill utveckla din emotionella intelligens.

  1. Reagera impulsivt Emotionellt intelligenta personer förstår hur sårbara de är i en utsatt situation. I stället för att omedelbart reagera på ett kritiskt mejl eller en kommentar i en chatt kan du låta lite tid gå så att dina känslor hinner lägga sig. Sen tänker du igenom ett lämpligt svar. Ett sådant agerande leder både till bättre beslut och mindre ångest och ånger.
  2. Trycka undan känslor Att kunna reglera sina känslor är inte samma sak som att förvandlas till en robot som trycker undan allt som känns jobbigt. Att vara emotionellt intelligent handlar om att våga möta både bra och dåliga känslor men bearbeta dem i en trygg och säker miljö.
  3. Hitta fel och kritisera Personer med hög emotionell intelligens ger konstruktiv feedback direkt till den person som berörs. Syftet är att hjälpa och stötta positiv förändring och inte att hitta fel och få sina kollegor att skämmas och må dåligt.
  4. Skvallra Skvaller bidrar till en toxisk miljö på arbetsplatsen. Emotionellt intelligenta personer ser till att inte uppmuntra andra att skvallra. De undviker grupptänkande och låter inte kollegors negativa omdömen påverka dem.
  5. Förstora motgångar och misslyckanden Alla misslyckas ibland. Men att försöka gå vidare, lära sig något av sitt misstag och förhoppningsvis göra annorlunda nästa gång är betydligt mer konstruktivt än att bara grubbla på det som gått fel.
  6. Undvika svåra samtal De flesta människor tycker konflikter är jobbiga. Men i stället för att till varje pris undvika svåra samtal ser emotionellt intelligenta personer till att förbereda sig inför dem. De handlar om att ta samtalet på en avskild plats, behålla lugnet, lyssna på sin motpart och hitta konstruktiva sätt att komma framåt.
  7. Vara långsint Emotionellt intelligenta personer kan precis som alla andra känna sig sårade, svikna, arga eller hämndlystna. Men de inser att långsinthet bara tar energi som skulle kunna användas för att komma vidare. De fokuserar på det som är positivt i stället för att älta oförrätter i det förflutna.

Tipsen är hämtade ur en artikel på Fast Companys sajt

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Psykisk hälsa

Senaste om Tips och råd