
Bild: Åsa Siller
Så blir du bättre på att få jobbet gjort
Publicerat 6 mars 2024
Att skjuta upp eller prokrastinera sådant som känns svårt eller tråkigt är vanligt. Arbetsliv bad psykologen Mattias Lundberg vid Umeå universitet, om tips på hur man blir bättre på att ta tag i sina surdegar.
Om ordet prokrastinera:
Prokrastinera kommer av latinets procrastinare som är bildat av pro- "framåt" och crastinus "till morgondagen". Det är belagt i skrift sedan 1642.
Vi skjuter upp sådant som bjuder motstånd, enligt Mattias Lundberg som är forskare inom arbets- och organisationspsykologi vid Umeå universitet.
– Tvivel på vår egen förmåga kan också få oss att prokrastinera, säger han.
Även tidsaspekten är viktig. Det är lättare att skjuta upp det som ligger långt fram i tiden. Det är till exempel svårare att börja pensionsspara när man är ung, eftersom det är långt kvar tills man ska gå i pension. Men när en deadline närmar sig brukar det bli fart på de flesta av oss.
Gör andra saker
När vi prokrastinerar rättfärdigar vi ofta det genom att göra saker vi uppfattar som nyttiga eller viktiga. Vi motionerar i stället för att rätta tentor, och rättfärdigar det med att träning är nyttigt. Vi kollar mejl i stället för att skriva färdigt den där presentationen, eftersom det är arbetsrelaterat. För vem väntar inte på ett viktigt mejl ibland?
– Att skjuta upp saker behöver dock inte alltid vara ett problem. Prokrastinering kan vara nyttigt men förödande, säger Mattias Lundberg.
Varför vissa prokastinerar mer än andra har att göra med gener och personlighet.
– Människor som har hög pliktkänsla och inte är så impulsiva tenderar att prokrastinera mindre, men beteenden är möjliga att förändra.
Generellt krävs det tre saker för att förändra ett beteende; motivation, uthållighet och rätt förutsättningar.
– För att sluta skjuta upp saker måste det finnas ett värde i att bli färdig med en uppgift, alternativt att vi har något att förlora på att inte bli klara, säger Mattias Lundberg.
Bakslag är vanliga
Om man som student pluggar tillräckligt inför en tenta, ökar chansen att man klarar den. Man har alltså mycket att vinna på att inte skjuta upp pluggandet. Och omvänt: Om man som egen företagare inte levererar innan deadline blir man kanske inte anlitad av den kunden igen. Man har alltså mycket att förlora på att prokrastinera.
Förändring tar tid och ibland måste man acceptera bakslag. Att ta ett steg bakåt innebär dock inte att man är tillbaka där man startade.
Att skapa bra förutsättningar kan handla om att eliminera distraktioner. För att lyckas med det är det bra att kartlägga sig själv. När och hur prokrastinerar jag? Kollar jag på Hemnet när inspirationen tryter eller pratar jag med mina kollegor i stället för att ta itu med besvärliga arbetsuppgifter?
Notifieringar som piper och plingar, och pockar på vår uppmärksamhet är andra vanliga distraktionsmoment. Så ett hett tips är att stänga av notifieringar och införa rutiner för hur du kollar mejl och meddelanden.
Och om du ändå väljer att prokrastinera, gör det då planenligt och med förnuft. Gör något annat en stund, men ha sedan en plan för att återfå koncentrationen. Att använda den så kallade Pomodoro-tekniken – en metod för tidsplanering där du arbetar koncentrerat i 25 minuter och sedan tar en kort paus – kan till exempel vara bra.
Så blir du bättre på att få jobbet gjort
- Eliminera det som distraherar dig
- Sätt upp konkreta mål och bryt ner stora mål i mindre delmål
- Prokrastinera med förnuft
- Känn tilltro till att du kommer att klara det
- Belöna dina framsteg

Ingmarie Bergquist
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?