
Därför vinner du på att sluta göra saker
Publicerat 12 november 2024
Många företag är bra på att starta projekt och hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Genom sin antipilot-metod och onödighetsinventering vill Ulrika Lundin utmana oss att tänka tvärtom.
I stället för att hela tiden lägga till nya projekt och lösningar för att förbättra våra verksamheter borde vi kanske börja med att ta bort det som bara kostar tid och pengar. Ulrika Lundin, innovationsledare och tjänstedesigner, menar att vi behöver ett nytt sätt att tänka: att våga sluta göra sådant som inte längre fyller en funktion. Genom sin metod ”antipilot” hjälper hon organisationer att rensa bort ineffektiva moment och frigöra resurser till det som verkligen gör skillnad.

– Vi behöver i större utsträckning utveckla det vi redan har och titta på vad vi kan förenkla och ta bort, säger Ulrika Lundin.
Synliggör flaskhalsar och tidstjuvar
Antipilot-metoden inleds med det hon kallar en ”onödighetsinventering”.
– Man listar alla arbetsuppgifter och rutiner för att se vad som är överflödigt och kan tas bort. Genom att synliggöra varje steg i en process blir det lättare att upptäcka flaskhalsar, dubbelarbete och tidstjuvar. Onödighetsinventeringen är ett verktyg för att förstå vilka delar som inte tillför något värde och som kan rensas bort.
Ulrika Lundin beskriver hur en kommun kunnat göra en mängd kostnadsbesparingar genom att exempelvis säga upp prenumerationer, inventerat kommunens olika avtal och minskat på antalet tomma sophämtningar.
Enligt Ulrika Lundin är orsaken till att så få vågar rensa i sina processer ofta psykologisk.
– Vi upplever det jobbigare att förlora något vi investerat i än att se de framtida vinster vi skulle få längre fram om vi slutade lägga resurser på något som inte längre är relevant.
Börja smått och utvärdera
En viktig del av antipilot-metoden är att dokumentera testperioden för att kunna analysera resultatet.
Ulrika Lundin rekommenderar att börja smått och hellre med fler och mindre antipiloter än en stor och komplex – kanske genom att sluta arkivera papperskopior av dokument som redan finns digitalt – och därefter utvärdera effekten.
– Det är vanligt att direkt vilja ersätta den aktivitet eller komponent som är borttagen eller pausad och fylla tomrummet med något annat. Men då finns en risk att vi missar att ifrågasätta om aktiviteten behövs från första början.
Antipilot-metoden och onödighetsinventeringen hjälper organisationer att ta bort det som är onödigt, så att det finns mer utrymme för det som skapar värde.
– I de flesta fall förbättras tjänsten eller lösningen när man förenklar eller tar bort något moment, avslutar Ulrika Lundin.

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Ny global standard gör kvinnors hälsa till en arbetsmiljöfråga
Arbetsmiljöarbete • Mens, klimakteriet och hormonella förändringar påverkar många kvinnors vardag men har länge varit tabubelagda ämnen på jobbet. Det ska en ny global standard för kvinnors hälsa ändra på.
-
Samtalsmetoden som kan stärka lärarna
Arbetsmiljöarbete • Hur bemöter man en upprörd förälder eller en utåtagerande elev? Många lärare får själva försöka lista ut hur situationerna ska hanteras.
-
Undvik förändringens fem fallgropar
Chef • Att lyckas med förändringsarbete är en av de svåraste och kanske viktigaste delarna i ledarrollen. Förändringskonsulten Ola Rosenlind berättar om nycklarna för att lyckas och fallgroparna du ska undvika.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Fyra berättar – när jag blir avbruten på jobbet
Så gjorde vi • Hur hittar man tillbaka till arbetsuppgiften när man gång på gång blir avbruten? I många yrken är det vardag att ständigt bli störd.
-
Krisplan ett stöd när en medarbetare dör
Kris • När en medarbetare avlider skakar det om och väcker frågor och sorg. Att ha en plan för att hantera kriser underlättar både i det akuta skedet och på längre sikt.
-
Så blir du bättre på att mingla
Möten • Känner du dig obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Det finns enkla knep för att övervinna sin mingelskräck och bli säkrare och mer avslappnad.