
Så lyckas ni med medarbetarsamtalet
Publicerat 21 februari 2022
Var förberedd, välj en neutral plats och var nytänkande kring formen. Det är några av samtalsforskaren Lina Nyroos tips för att nå bäst resultat från medarbetarsamtalen.
Medarbetarsamtalet är ett viktigt verktyg för medarbetare och chef att föra en dialog om den nuvarande arbetssituationen och styra den i önskad riktning. Men att vara öppen med sin chef om hur man mår och våga utmana med kritik är inte alltid så lätt. Det säger Lina Nyroos, docent i svenska vid Södertörns högskola. Hon forskar om samtal och social interaktion och intresserar sig särskilt för hur normer konstrueras och rekonstrueras i samtal.
– Vi människor formar en gemenskap genom våra samtal, vilket är det som skapar och präglar en arbetsplatskultur. Många har bilden av att medarbetarsamtalet är en fristående kontext, men det samtalet är präglat av alla andra samtal som förts på arbetsplatsen tidigare under året. Det är inte så troligt att en medarbetare plötsligt öppnar upp om sina problem och sitt mående om inte detta redan är en accepterad del av kulturen på arbetsplatsen, säger hon. 
Innehåller ett maktperspektiv
Lina Nyroos tycker att medarbetarsamtal är särskilt intressanta eftersom de också innehåller ett maktperspektiv. Samtalsparterna, chefen och medarbetaren, har olika positioner och uppdrag.
– Vi människor är extremt känsliga för sådant. Vi pejlar snabbt in vad någon annan kan eller vet. Många chefer upplever att de är "kompisar" med sina medarbetare men i ett medarbetarsamtal behöver chefen vara medveten om att man faktiskt har en viss makt över sina anställda och att detta kan påverka samtalet, säger hon.
Var tydlig med målet för samtalet
Så vad ska man göra för att få ut mest av medarbetarsamtalet? Att ha gemensamma förväntningar är ett bra första steg.
– Det behöver vara tydligt vad målet med medarbetarsamtalet är. Som medarbetare är det också bra om man förbereder sig på vad man vill ta upp – och skriva ner det, annars är det lätt att man glömmer, säger Lina Nyroos.
För att öka chanserna att nå resultat i samtalet är det också bra om medarbetaren försöker se frågorna utifrån chefens perspektiv och gärna komma med egna, konkreta förslag på lösningar. Annars blir det lätt fokus på problem eller en "önskelista" med saker som någon annan ska lösa. Att ha en löpande dialog även resten av året om de frågor som man diskuterar under medarbetarsamtalen ökar också chanserna att medarbetarna vågar öppna upp och berätta om sin situation. Det kan också vara bra att fundera över formen för samtalet, tycker Lina Nyroos.
– Kanske ska man komplettera det individuella samtalet med ett gruppsamtal där man kan diskutera frågor kring arbetsmiljön. Det kan kännas enklare att föra fram kritik och förbättringsförslag som grupp, i stället för i ett enskilt samtal med chefen, säger hon.
Var samtalet tar plats kan också spela roll. Lina Nyroos rekommenderar att man väljer en annan plats än chefens kontor.
– Då blir man lätt en "gäst" i chefens maktsfär. Det kan vara bättre att välja en neutral plats. Eller varför inte ta samtalet under en promenad, säger hon.
Skilj på medarbetarsamtal och lönesamtal
Att medarbetarsamtalen ofta sammanfaller i tid med lönesamtalen kan vara problematiskt.
– Jag tror att det ofta finns i båda chefens och medarbetarens medvetande och det kan bli en krock. Om möjligt är det bättre att hålla dem mer åtskilda, säger Lina Nyroos.
Hon tror att medarbetarsamtalet kommer få en ännu viktigare roll framöver.
– Efter pandemin, när många av oss jobbat hemifrån, förstår vi ännu mer hur viktiga de här sociala mötena är. Jag tror att medarbetarsamtalen framöver ännu mer kommer att ses som ett viktigt tillfälle för chefen och medarbetare att mötas och bygga på sin relation, säger hon.
För ett lyckat medarbetarsamtal
- Välj en neutral plats för samtalet, inte chefens kontor.
- Se till att båda chef och medarbetare är förberedda och har en gemensam bild av vad samtalet syftar till.
- Var ärliga mot varandra.
- Fundera över formen för samtalet. Kanske kan det årliga samtalet kompletteras med ett gruppsamtal med fokus på arbetsmiljö?
- Chefen bör vara medveten om sin maktposition. Lyssna mer än du pratar och bekräfta det medarbetaren säger. Ta medarbetarens synpunkter på allvar och försök att sätta dig in i dennes situation. Visa att medarbetaren är sedd och är viktig.

Katharina Hedström
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

IT-bolaget som vill vara en föräldravänlig arbetsgivare
Arbetsmiljöarbete Att vara gravid är inget hinder för att gå en chefskurs och vabb är en del av vardagen. På IT-bolaget CGI ses föräldraledighet och småbarnsår inte som ett avbrott utan som en naturlig del av yrkeslivet.
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.
-
Så vet du om du gör tillräckligt för en säker arbetsmiljö
Arbetsmiljöarbete Hur vet man som arbetsgivare om man lever upp till arbetsmiljökraven? Vad menas med tillräcklig kunskap för att kunna jobba säkert och hur uppfyller man lagkravet om dokumentation? Arbetsliv bad en arbetsmiljöforskare och en sakkunnig på Arbetsmiljöverket att förtydliga kraven i föreskrifterna.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-

Fyra nycklar till en inkluderande arbetsplats
Diskriminering Det finns ingen universallösning för att bli en inkluderande arbetsplats, men fyra faktorer är avgörande, enligt forskaren Kristian Palm.
-

Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.