
Historiska fynd där järnvägen ska byggas
Publicerat 12 september 2025
Vid Ostlänkens arkeologiska utgrävning norr om Vagnhärad pågår ett mödosamt och fascinerande arbete. Här, där en framtida järnväg ska dras, gräver arkeologerna fram historien – sten för sten.
Text och foto: Magnus Laupa
Utgrävningen ser ut som ett tusenbitarspussel från ovan. Bit för bit växer bilden fram: gravar från äldre järnåldern, eldhärdar, keramikskärvor, brända ben. Spår av liv, död, ritualer och vardag som legat dolda i över 2000 år. Här syns tydliga tecken på en rik bygd, strategiskt belägen mellan Östersjön och Mälaren.
Projektledaren Maud Emanuelsson leder teamet på tolv personer med arkeologer och maskinförare.
– Det blir vad vi gör tillsammans, säger hon. Arbetet är fysiskt och solen obarmhärtig – men det är meningsfullt.
Olof Sandling beskriver känslan av att gräva fram en barngrav:
– Benbitarna är som havregryn. Det är hemskt, men också kärleksfullt att någon byggt en så stor grav till ett så litet barn. Han är en av många passionerade arkeologer som lever mellan korta uppdrag.
– Vi är som skådisar som jagar nya roller – fast vi jagar utgrävningar, säger han.
Kerstin Odebäcks sexårige son har just lärt sig säga det svåra ordet arkeolog – på sitt eget sätt:
– Mamma! Du är en grävmaskin!
Mellan 22 april och 9 juli 2025 undersöks den mark som ska exploateras i samband med bygget av Ostlänken. När arbetet avslutas kommer allt täckas över – av betong, räls och teknik.
– Det är sorgligt, men man förstår ju varför, säger Mats Nelson. Det är ändå en liten tröst i det vi hinner plocka fram.
Grävmaskinen, styrd med kirurgisk precision av Per Magnusson, öppnar försiktigt nya lager av tid. Grävmaskinen har revolutionerat arkeologin.
– Nu kan vi frilägga stora ytor – hela boplatser med hus, säger Per Magnusson, som har samarbetat med arkeologer i 15 år.
Att tolka historia genom jordlager kräver tålamod. Och en stark kropp.
– Det är viktigt att inte jobba för snabbt, byta verktyg och arbetsställning ofta. Men det är också det som är tjusningen – när något plötsligt träder fram, säger Kerstin Odebäck.
Andreas C Larsson som är på sin första riktiga utgrävning efter utbildningen släcker törsten innan han hugger in igen.
Arkeologer föredrar mulet väder. Att arbeta på öppna fält utan skugga kräver både solkräm och rikligt med vatten. Även dokumentationen blir bättre i jämnt ljus.
Ett tusenbitarspussel från ovan. När projekt Ostlänken är färdigt kommer fyra gravar från äldre järnåldern att ha grävts fram.
– Man blir lite trött i huvudet av trafiken på E4:an, men man vänjer sig, säger Ruth Rudenlöv.
– Vi behöver många händer och ögon vid utgrävningar. Det vi åstadkommer bygger på lagarbete. Alla har gjort en fantastisk insats, säger projektledare Maud Emanuelsson.
– Jag håller benbitarna som en bebis, säger Olof Sandling när han beskriver känslan av att gräva fram en barngrav.
– Vi upptäcker spår av människor och kan berätta vad som hände innan vi kom hit.
Klockan 15 är det kafferast. En av maskinförarna överraskar alla med två lådor glasstrutar. Ingen tackar nej.
Teamet och fotografen Magnus Laupa mitt i utgrävningen.
– Det här är den tuffaste utgrävning jag har varit med om. Hur man än står så står man fel, säger Olof Sandling.
Han är projektanställd i två månader. Sedan vet han inte vad som händer.
– Men jag brinner för det här. Jag har jobbat som byggsmed, svetsare, brevbärare, DJ och barista – men arkeologi är roligast. Just nu är jag här. Och det betyder allt.
Allt arkeologerna hittar mäts, fotograferas och dokumenteras för att sen kunna göra en tolkning.
Vad säger lagen om att bygga i historiska miljlöer?
- Sverige har en stark lag för att skydda vårt gemensamma kulturarv. Men ibland gör länsstyrelsen undantag – som i det här fallet, där Ostlänken ska byggas.
- Den arkeologiska platsen kommer att täckas över när ventilationsschakt och nedgångar byggs. Därför dokumenteras allt noggrant. Vissa fynd, som viktiga stenar eller föremål, kan sparas och hamna på museum.
- Enligt kulturmiljölagen är det länsstyrelsen som avgör hur mycket av kulturmiljön som ska bevaras. Själva utgrävningen bekostas av byggherren – i det här fallet Ostlänken.
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

Mest läst i år
Arbetsmiljöarbete En av årets mest lästa artiklar handlade om arkeologernas spännande arbete vid utgrävningarna där den nya Ostlänken ska dras fram.
-

Det händer inom arbetsmiljö 2026
Arbetsmiljöarbete Nytt år och nya tag även när det gäller lagar och regler. Här är några förändringar inom arbetsmiljöområdet 2026.
-

Så väcktes mitt intresse för arbetsmiljö
Så gjorde vi Engagemanget för arbetsmiljö kan väckas på många olika sätt. Här berättar en produktionschef, en arbetsmiljöingenjör och två skyddsombud om vad som fick dem att intressera sig för arbetsmiljöfrågor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-

Mest läst i år
Arbetsmiljöarbete En av årets mest lästa artiklar handlade om arkeologernas spännande arbete vid utgrävningarna där den nya Ostlänken ska dras fram.
-

Säkerheten går först för prisat skyddsombud
Uppdrag Skyddsombudet Ulrich Höntzsch kör tunga lastbilsekipage i krävande vinterförhållanden. Ett arbete där säkerheten måste ha högsta prioritet.
-

"Det gäller att behålla kylan hela vägen"
Bildreportaget Luleå ena dagen och Göteborg nästa. Som hockeydomare befinner man sig ständigt på bortaplan. På isen krävs hökblick, sekundsnabba beslut och förmågan att behålla kylan när det hettar till. Varje domslut granskas av kritiska åskådare både på plats och hemma i tv-soffan. – Vi måste behandla varje match som att det är en VM-final, säger SHL-domaren Mikael Holm.






