
Bild: Christian Gustavsson
”Schyst arbetsmiljö är bättre än generösa AW:s”
Publicerat 2 mars 2021
Digitalbyrån Oh my tröttnade på dåliga arbetsvillkor i branschen. När det var dags för nytt kollektivavtal fick de anställda själva komma med synpunkter för att skapa en bättre arbetsmiljö.
Enligt statistik från Unionen 2018 upplevde fyra av tio inom media- och kommunikationsbranschen att den psykosociala arbetsmiljön är bristande. Branschen har även halkat efter när det gäller kollektivavtal. För tre år sedan hade blott två av tio bolag kollektivavtal.
– Branschen har ansetts kul och glammig, vilket gjort att den dragit till sig folk även fast det inte alltid är ett så schyst klimat, säger Sara Thun Arodén, vd för digitalbyrån Oh My.
Hon menar att det finns ett kortsiktigt tänkande i branschen – men att det hela inte är så konstigt.
– Ledningens uppgift handlar i mångt och mycket om att få bolaget lönsamt och då tror jag att det är lätt att stirra sig blind på kortsiktiga lösningar som ger effekt snabbt. Det kan handla om att strypa kostnader, hålla nere löner och maxa intäkter. Då får man fina resultatrapporter, men det skapar inte lönsamhet på sikt.
Försöker svara ja på alla medarbetarinitiativ
Oh My säger sig ha tröttnat på de dåliga arbetsvillkoren i branschen, och har därför de anställda skriva om sina kollektivavtal.
– Det började med att vi ville formulera och berätta om förmåner vi haft länge på ett bättre och tydligare sätt. I samband med att vi fyller tio år i år så passade vi på att addera några konkreta förmåner som är anpassade efter vår bransch till avtalet, berättar Sara Thun Arodén.
Medarbetarna fick vara med och tycka till, och betald terapi på arbetstid till alla låg högt upp på listan.
– Det har vi infört, men vi har också adderat delar som gynnar våra leverantörer och partners, som exempelvis expressbetalning till våra frilansare; en grupp som inte brukar få så mycket kärlek från vare sig fack eller arbetsgivare. Men framför allt är det uppgraderade kollektivavtalet en present till oss själva. Och förhoppningsvis något andra kan inspireras av också.
Sara Thun Arodén vill slå ett slag för att en schyst kultur med högt i tak och en stark grundtrygghet i form av kollektivavtal kan skapa mod att uttrycka sina idéer.
– Vi sätter högt värde i att ha mer eller mindre autoreply - ja på alla typer av medarbetarinitiativ. Som en följd av alla initiativ stannar medarbetare kvar längre och vi har lättare att rekrytera duktiga och drivna personer. Och det i sin tur gör att kunder vill jobba med oss. Att vara schysst blir en positiv spiral som i slutänden är ekonomiskt lönsamt.
Oh My har gått från att ha två föräldrar på bolaget till att nu ha 50 föräldrar med barn under fem år.
– Samtidigt har vi ändå hittat ett sätt att driva bolaget. Till exempel erbjuder vi MVC- och BVC-kontroller på arbetstid och föräldralön under en del av föräldraledigheten. Att vi har klarat av det skiftet och samtidigt fortsatt leverera fina resultatrapporter och nöjda medarbetare varje gör mig stolt.
Digitalbyrån med drygt 80 anställda har lanserat en inspirationssajt kring avtalet för att kunna hjälpa och inspirera andra bolag.
– Det vore roligt om andra i vår bransch snappade upp det och höjde standarden. I reklamvärlden blandas schysst ofta ihop med rolig, som generösa aw:s och dyra julklappar. Att ha kollektivavtalet som grund och sedan addera förmåner utifrån vad som är relevant för sin egen bransch är ett bättre sätt att vara schyst. Och det är något som gör skillnad på riktigt, avslutar Sara Thun Arodén.

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Enkla anpassningar kan göra stor skillnad
Arbetsmiljöarbete • Flexibla lösningar och ett inkluderande ledarskap krävs för att möta de hinder som personer med funktionsnedsättning ställs inför i arbetslivet.
-
Bättre jobb men mer stress
Arbetsmiljöarbete • Jobbkvaliteten har blivit bättre de senaste femtio åren i Sverige men samtidigt har stressen ökat kraftigt
-
"Jag vill höja chefers arbetsmiljö-självförtroende"
Uppdrag • När hon själv blev chef första gången var det chockartat. I dag har Prevents vd Susanna Ribrant betydligt mer erfarenhet och drivs av att stärka chefers självförtroende i arbetsmiljöfrågor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Ny stor studie motbevisar fördomar mot äldre
Äldre • En ny rapporten visar att gruppen 50 plus har större ork och högre engagemang i jobbet än sina yngre kollegor.
-
Äldre ser dystert på sina jobbchanser
Äldre • Nästa år höjs riktåldern för pension. Men trots att vi förväntas jobba längre ser svenskarna dystert på möjligheterna för äldre att byta jobb.
-
Fortsatt många fallolyckor
Arbetsolyckor och arbetsskador • Fall från höjd är fortfarande en av byggbranschens mest allvarliga olycksrisker. Nu inleder Arbetsmiljöverket en nationell tillsynsinsats.