
Bild: Istockphoto
Olösta konflikter grogrund för mobbning
Publicerat 26 mars 2019
Forskning visar att konflikter ofta övergår i mobbning. Om medarbetare upplever att de inte släpps in i en arbetsgrupp eller får tillräcklig information för att göra sitt jobb, bör man som chef dra öronen åt sig. Andra tecken på mobbning är hög sjukfrånvaro och personalomsättning.
Mobbning förekommer på alla typer av arbetsplatser och i alla branscher. Enligt Åse Marie Hansen, vid danska Nationale Forskningscenter för Arbejdsmiljö, ökar mobbning risken för att drabbas av depression, sömnproblem och diabetes.
– Mobbning är inte ett problem vi kan negligera och symtomen är långvariga. Uppföljningsstudier visar att den som upplevt mobbning har ökad risk för sömnproblem och depression i minst två till fyra år efter att de blivit mobbade, säger Åse Marie Hansen till nfa.dk.
Mobbning är ett uttryck för att något inte står rätt till på arbetsplatsen, enligt Åse Marie Hansen. Det kan till exempel vara en otydlig rollfördelning eller att arbetsbelastningen är för hög. Det skapar i sin tur frustration och konflikter.
– En konflikt som eskalerar handlar till slut mer om personen än om saken. Därför är det viktigt att så tidigt som möjligt sätta sig in i en konflikt.
För att förebygga mobbning krävs inga andra åtgärder än de man använder för att jobba med andra organisatoriska och sociala problem. Genom att skapa ett gott arbetsklimat förebygger man också mobbning, enligt Åse Marie Hansen. Var uppmärksam på sjukfrånvaro, stress, om många byter jobb eller upplever att de inte får den information de behöver för att göra jobbet, lyder hennes råd.
Så vet du om du är utsatt för mobbning
- Dina synpunkter ignoreras eller förlöljligas.
- Orimligt höga krav i arbetet, t.ex. vad gäller mål eller deadlines.
- Du får inte den information du behöver för att göra jobbet.
- Du får arbetsuppgifter långt under din kompetens.
- Du utsätts för otrevlig jargong och hårda ord från dina kollegor eller chefer.
Källa: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljo

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Mobbning
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Bland knaggrockor och blåprickiga solbadare
Bildreportaget • ”Jag tycker vi har världens häftigaste djur här”, säger akvarieteknikern Roger Jansson som arbetat på Havets Hus i Lysekil i trettio år. Här görs allt från att ta hand om vilsna sillgrisslor och förbereda hajar för utsläpp till att göra experiment tillsammans med skolbarn.
-
Ann blev ljudkänslig av jobbet på förskolan
Buller • Efter en dag bland skrik, skratt och ständiga ljud vill Ann Ramqvist helst bara ha det tyst. Sådant som hon annars gillar, att lyssna på musik eller träffa vänner, känns för ansträngande.
-
D’Artagnan hade blivit yr av lösenordsterrorn
Krönika •