Gravid? Nej, jag är bara tjock
Publicerat 3 december 2018
”Öh! Tjejen! Du får öppna nu så jag kan köpa julfrimärke!” Mannen knackar uppfordrande på butiksglaset. Ja, de får allt öppna en halvtimme tidigare i dag – han måste ju trots allt hinna med sitt tåg!
Kassörskan höjer knappt ögonbrynet. För lågavlönade servicearbetare är det vardagsmat med burdusa kunder som kräver specialservice. Inte minst i jultider. Stressade julshoppare som tycker att butikspersonalen ska plocka ihop samtliga varor till släktens stora julbord. Gäster på snabbmatsrestaurangen som förväntar sig samma service som på en förstklassig krog. Eller hotellbesökare som vägrar flytta på sig för städerskornas arbete eller slänger skräp mitt framför ögonen på dem.
Det finns gott om kunder med nonchalant stil eller nedlåtande tilltal, men ännu fler utan något tilltal alls. Som inte hälsar tillbaka eller möter blicken, utan helst stirrar – i det närmaste apatiskt – på en osynlig fläck på väggen bakom kassan. Aggressiva kunder som skäller och förödmjukar personalen finns också. Som anklagar kassörskan personligen för att rabatten på julskinka inte dras av eller frågar hånfullt om servitören är på upplärning då hamburgaren är sen. Rent hotfulla eller obehagliga kunder är heller inget undantag. Olämpliga inviter och anspelningar, en klapp på rumpan eller en påträngande fråga. ”Oj, är du gravid? När ska du föda?” fick en kassörska höra av en främmande kund en vanlig tisdagsförmiddag till tonerna av Bjällerklang.
Serviceanställda står dock inte försvarslösa. Min forskning om värdighet i servicearbete visar att de använder olika subtila strategier för att skapa distans eller kompensera för sitt underläge gentemot kunderna. Att jobba med service ger ingen immunitet mot respektlöst beteende, som förunderligt många tycks tro, utan i stället skapas en känsla av stress, vantrivsel och utsatthet. Men så sprakar julstjärnorna till lite extra i fönstren ibland och servicearbetarna lyckas alltså omförhandla sin status.
Svara med samma mynt och vara otrevlig tillbaka? Absolut. Men en mer effektiv strategi är att tvärtom vara övertrevlig. Ju otrevligare kunder – desto trevligare personal. Denna glättiga fasad är såklart både uppenbar och provocerande. En annan strategi är att medvetet försämra servicen, till exempel be om två kronor om kunden glömt köpa påse. En ytterligare strategi är att skambelägga kunden. För vad svarar egentligen kassörskan på frågan om hon är gravid? ”Nej, jag är bara tjock”.
Helena Lundberg
Helena Lundberg är doktor i arbetsvetenskap och hennes avhandling beskriver olika hinder för värdighet inom lågavlönade serviceyrken. idag arbetar Helena som författare och konsult.
Helena Lundberg
Mer om Krönika
-
Kvinnan på golvet var jag
Krönika •
-
D’Artagnan hade blivit yr av lösenordsterrorn
Krönika •
-
”Det kändes som att jag var en majbrasa”Det kändes som att jag var en majbrasa”Det kändes som att jag var en majbrasa”
Krönika •
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Historiska fynd där järnvägen ska byggas
Arbetsmiljöarbete • Vid Ostlänkens arkeologiska utgrävning norr om Vagnhärad pågår ett mödosamt och fascinerande arbete. Här, där en framtida järnväg ska dras, gräver arkeologerna fram historien – sten för sten.
-
”Jag skötte alltid mitt jobb och ingen anade något”
Psykisk hälsa • Spelmissbruk på jobbet. Det börjar ofta som ett oskyldigt nöje, men kan snabbt eskalera till ett beroende. Med några klick i mobilen är casinon och betting alltid nära till hands, även på jobbet. Arbetsliv har träffat projektledaren Peter Urelid som dolde sitt spelberoende i flera år – tills bubblan sprack.
-
”Jag vill göra skillnad för mina kollegor”
Uppdrag • Under sina snart 20 år som lärare har Lotta Stare sett arbetsmiljön i skolan förändras. Det är större klasser och mindre tid för förberedelser samtidigt som hot och våld blivit en ständigt aktuell fråga.