Kvinnor och män reagerar olika på mobbning
Publicerat 7 mars 2017
Kvinnor och män löper lika stor risk att utsättas för mobbning på arbetsplatsen. Men medan kvinnor ofta blir långtidssjukskrivna och tar antidepressiva läkemedel väljer män i högre utsträckning att fortsätta gå till jobbet eller sluta sitt arbete, visar en studie vid Århus och Köpenhamns universitet.
Studien, som omfattar omkring 3 200 danska arbetstagare i privat och offentlig sektor, visar att sju procent har blivit mobbade på jobbet. Kvinnor och män har lika stor risk att bli mobbade, men resultaten visar att de reagerar olika på mobbningen och har olika strategier för att hantera den.
– Både män och kvinnor rapporterar om försämrad hälsa. Men kvinnor är inte bara mer långtidssjukskrivna, de är också benägna att ta mer antidepressiva läkemedel fyra år efter att de blivit utsatta för mobbning, säger Tine Mundbjerg Eriksen, forskare på institutet för ekonomi vid Århus universitet.
Studien visar att män som blir utsatta för mobbning slutar sitt jobb i större utsträckning än kvinnor. Men en del män väljer att fortsätta gå till jobbet trots att de mår dåligt. En orsak kan vara socialt konstruerade föreställningar att man är svag om man blir utsatt för mobbning och inte kan stå upp för sig själv.
– Det kan också vara så att män inte är lika medvetna om att de utsätts för mobbning. De ser inte sig själva som mobbade även om de utsätts för typiska uttryck för mobbning.
Studien utgår från 21 typiska tecken på mobbning, som att man blir ignorerad, utsatt för skvaller, undanhållen information eller att ens arbete nervärderas. En annan anledning till att männen fortsätter gå till jobbet kan vara att de tror att de kan hantera situationen.
– Kvinnor inser troligen vid en tidpunkt att det inte är deras fel, söker hjälp och blir långtidssjukskrivna. Det gör kanske inte män, säger Tine Mundbjerg Eriksen.
I studien har man undersökt hur lön och befordran påverkas av mobbningen. Resultaten pekar på att män oftare än kvinnor går miste om löneförhöjning och befordran.
– Det kan kanske vara så att när man blir sjukskriven försöker man ta tag i sin situation. Det kan också göra att arbetsgivaren blir medveten om situationen och att åtgärder sätts in så att mobbningen upphör. Det kan göra att kvinnornas lön och befordran inte påverkas.
Forskarna undersökte också om mobbningen följer individen eller om den hänger ihop med arbetsplatsen.
– En sak som vi befarade var att mobbningen var kopplad till individen, och om man hade vissa karaktärsdrag skulle man alltid bli utsatt för mobbning. Men resultaten tyder på att det inte är några särskilda karaktärsdrag som förklarar mobbningen, säger Tine Mundbjerg Eriksen.
Mer troligt är att det är någonting i arbetsförhållandena som leder till mobbning, som till exempel stress, bristande ledarskap, dåligt arbetsklimat eller arbetsgruppens sammansättning.
Att många inte ser sig själva som mobbningsoffer trots att de utsätts för handlingar som kännetecknar mobbning visar att problemet kan vara mer utbrett än vad forskning visar. Det behöver man också ta hänsyn till på arbetsplatserna, anser Tine Mundbjerg Eriksen.
– Man behöver kanske vara mer medveten om vilka handlingar som de anställda utsätts för i stället för att göra undersökningar som frågar om man är mobbad. Det kan visa om det finns förhållanden på arbetsplatsen som behöver åtgärdas för att skapa en bättre arbetsmiljö, säger hon.

Krister Zeidler
Mer om Mobbning
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Bland knaggrockor och blåprickiga solbadare
Bildreportaget • ”Jag tycker vi har världens häftigaste djur här”, säger akvarieteknikern Roger Jansson som arbetat på Havets Hus i Lysekil i trettio år. Här görs allt från att ta hand om vilsna sillgrisslor och förbereda hajar för utsläpp till att göra experiment tillsammans med skolbarn.
-
Ann blev ljudkänslig av jobbet på förskolan
Buller • Efter en dag bland skrik, skratt och ständiga ljud vill Ann Ramqvist helst bara ha det tyst. Sådant som hon annars gillar, att lyssna på musik eller träffa vänner, känns för ansträngande.
-
D’Artagnan hade blivit yr av lösenordsterrorn
Krönika •