
Bild: Genererad med hjälp av AI
Svenska företag riskerar att halka efter i AI-utvecklingen
Publicerat 14 november 2024
En majoritet av de som använder AI på jobbet använder verktyg som de skaffat sig privat. Företagen behöver bli bättre på att erbjuda sina anställda AI-lösningar anser Nina Rapp, affärsområdeschef på Microsoft.
Bland svenska tjänstemän är det 63 procent som använder AI i arbetet, enligt Microsofts undersökning ”Work Trend Index” som omfattar 31 000 tjänstemän i 31 länder. Där hamnar Sverige lägre än det globala genomsnittet som ligger på 75 procent.
De som använder AI i jobbet uppger att arbetsbördan minskar, vilket frigör tid till annat, enligt Nina Rapp, affärsområdeschef för Modern Work Microsoft.
Känner mer motivation
– De som använder AI minst en gång i veckan, så kallade avancerade AI-användare, upplever att AI ger en kreativitetsboost som gör att de känner sig mer motiverade, sa Nina Rapp, när hon deltog i en paneldebatt på temat AI och arbetslivet som arrangerades av TCO:s tankesmedja Futurion.
Av de svenskar som anammat den nya tekniken på jobbet använder hela 86 procent verktyg de skaffat sig privat, jämfört med 78 procent globalt.
Användningen av skugg-teknik är hög
– Användandet av skuggteknik, där människor tar med sig privata verktyg till jobbet, är hög. Det tyder på att anställda vill ha verktygen – men företagen har inte mött upp.
Undersökningen visar även att 61 procent av tjänstemännen oroar sig för att deras ledning saknar en vision och plan för hur AI ska implementeras i organisationen.
– De organisationer som är förändringsbenägna och har chefer som frågar hur de tror att man kan få användning av de nya verktygen har fler avancerade användare.
Att AI snabbt fått en viktig roll i arbetslivet blir tydligt. 65 procent av de chefer som svarat på undersökningen säger att de inte skulle anställa en person som saknar kompetens inom AI.
– AI omdefinierar hur vi arbetar idag och frigör nya möjligheter för företagen. För att ta vara på dem och få konkurrensfördelar, kommer det vara viktigt för företag och organisationer att få en AI strategi på plats samt att satsa på intern kompetensutveckling, säger Sophia Wikander, vd på Microsoft i Sverige, i en kommentar till undersökningen.

Marianne Zetterblom
Mer om AI
-

Allt fler väljer AI framför mänskliga samtalspartners
AI Vissa bollar hellre sina tankar med ChatGPT än en kollega eller vän. Det är positivt att tröskeln sänks för att våga ta hjälp, enligt Per Carlbring som forskar om AI-användning i terapeutiskt syfte. Men vad händer med all information som lagras och hur påverkas våra beslut av att fråga en AI som alltid försöker vara oss till lags?
-

Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.
-
Det krävs för en lyckad AI-satsning
AI Den nya AI-kollegan som skulle avlasta personalen på försäkringsbolaget skapade snabbt frustration bland de anställda. Vad krävs för att den nya tekniken ska bli en hjälp och inte en stjälp?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.