Mellanchefen – jobbets kameleont
Publicerat 4 september 2024
Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen och fatta beslut samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Att ständigt behöva växla mellan olika roller kan leda till stress, identitetsförvirring och sämre ledarskap, visar en ny studie från Högskolan i Halmstad.
En mellanchef slits mellan att passa in och att anpassa sig, mellan att vara ledare och följare beroende på situation. De tvingas bli en slags kameleonter, enligt forskaren Daniel Tyskbo.
– Ena stunden ska de vara befälhavare som får saker att hända, för att i nästa stund vara kompis med medarbetarna. Det skapar förvirring för både mellanchefen och medarbetarna när de inte förstår sina respektive roller eller vem som faktiskt leder i en specifik situation.
I studien kunde forskarna se att det gav mellanchefer en vi-känsla att vara kompis med medarbetarna samtidigt som det gjorde att gränserna suddades ut och faktiskt försvagade deras roll som handlingskraftig ledare.
– Det som kan tyckas som ett gott ledarskap och ett välfungerande team kan visa sig vara annorlunda om man studerar ledarskapet på djupet och tittar på hur mellancheferna egentligen mår, säger Daniel Tyskbo.
Tydlighet underlättar
Han menar att det behövs en förståelse i organisationen för att rollen som mellanchef är komplex och varierar utifrån situation. Ett stöd är att det finns en tydlighet i organisationen vad rollen ska innehålla. Ett annat att prata om uppdraget och hur komplext det är. Genom att ha klara gränser och förväntningar kan mellanchefen bättre navigera de motstridiga kraven och minska risken för identitetsförvirring och stress.
– Arbetsgivaren behöver skapa förutsättningar där mellanchefer kan utveckla och utnyttja sin förmåga att balansera mellan sina olika roller. Ge tydliga riktlinjer för när det är lämpligt att agera som en beslutsfattande ledare och när det är lämpligt att agera som en stöttande kollega.
Det gäller att förse mellancheferna med verktyg och träning som hjälper dem i att både vara effektiva beslutsfattare och nära sitt team när det behövs, anser Daniel Tyskbo.
Behöver kunna peka med hela handen
För trots att medarbetarna kanske oftast vill se mellanchefen som en kompis finns det tillfällen då de vill ha ett tydligt ledarskap, att någon pekar med hela handen, tar beslut och säger vad de ska göra. Klarar man inte det då som mellanchef finns risken att medarbetarna i stället väljer att gå till chefens chef.
Ledarskapet är ett samspel
– En mellanchef behöver lära sig hur de bäst växlar mellan en auktoritär stil och en mer stöttande och inkluderande stil utan att det underminerar deras auktoritet eller deras relationer med medarbetarna.
Daniel Tyskbo säger också att alla i en organisation tillsammans bidrar till vilken typ av ledarskap det blir. Ledarskapet är ett samspel mellan medarbetarna man är chef för liksom sammanhanget.
– Lika mycket som ledarskapet speglas av mellancheferna bidrar och upprätthåller medarbetarna de olika rollerna.
Han menar att föreställningen om ledarskapet länge fokuserat på att ledare är personer med starka visioner som får saker att hända, men att det faktiska ledarskapet är mycket mer komplext.

Gerd Eriksson
Mer om Chef
-

Trivsel börjar med chefen
Arbetsklimat Enligt en ny rapport från Mynak finns det fyra nycklar för att må bra och känna engagemang på jobbet. Allt börjar med ledarskapet.
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

Avstämningsmöten – nyckeln till en bra relation med dina medarbetare
Möten Regelbundna avstämningar med medarbetarna är en central del i ett gott ledarskap. Inte bara för att hålla koll på hur det går på jobbet, utan också hur de mår. Men hur får man till bra avstämningsmöten som inte bara känns som ett stressigt avbrott i vardagen?
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.