
Bild: Falck
Ny krisstödslinje för oroliga anställda
Publicerat 24 mars 2022
Sedan kriget i Ukraina startade märker företagshälsan Previa av en ökande oro på arbetsplatserna. Vart femte samtal till Previas särskilda krisstödslinje handlar om oro kopplat till det pågående kriget.
Arbetsplatsen har en viktig funktion under kriser, enligt Anna Wickberg, specialistpsykolog på Falck Healthcare som tillhandahåller krisstödslinjen på uppdrag av Previa.
– För många blir arbetsplatsen viktig för sociala möten där det finns möjlighet att prata och bearbeta tillsammans. Men för en del är det också en plats där det finns utrymme för en paus från alla orostankar, säger Anna Wickberg.
Många påverkas av kriget i Ukraina. Vissa är direkt berörda medan andra känner en oro för utvecklingen i Europa. Som chef och kollega är det viktigt att förstå att alla påverkas och att vi har olika grundförutsättningar att hantera den osäkerhet som vi nu tvingas leva i, säger Anna Wickberg.
Stäm av oftare
Som chef och kollega är det viktigt att stötta varandra.
– Om det finns personer på arbetsplatsen som har direkt anknytning till Ukraina eller har tidigare erfarenheter från att ha behövt fly från krig kan du som chef behöva ta mer kontakt, speciellt om personen arbetar mycket hemifrån. Höra av dig oftare, stäm av hur medarbetaren mår och fråga vad den behöver från dig som arbetsgivare, säger Anna Wickberg.
Viktigt med tydlighet
Som organisation är det viktigt att förmedla trygghet och stabilitet. Visa att företaget har koll på det som sker i världen och att läget är under kontroll utifrån den egna verksamheten, enligt Anna Wickberg.
– Att se till så att medarbetarna får regelbunden information är något konkret som du kan göra som chef. Var tydlig med vilka stödinsatser som finns tillgängliga, erbjud ditt stöd och visa empati och förståelse. Om informationen är tydlig, saklig och ärlig kan det ge en lugnande effekt.
Hantera oro på jobbet
Normalisera oron Att känna oro på grund av kriget är normalt oavsett om du är direkt berörd eller inte.
Håll fast vid rutiner Var noga med att vila, äta och gå till jobbet som vanligt. Det är vilsamt för hjärnan att ha en förutsägbarhet i vardagen och i kristider kan dagliga rutiner vara ännu viktigare.
Pausa nyhetsflödet Det är naturligt att söka information i osäkra situationer. Om du ofta läser och uppdaterar nyhetsflödet på ett sätt som du själv känner ökar på stressen, då kan det vara bra att dra ner på det eller ta en paus. Att hela tiden matas men information kan ge en falsk känsla av kontroll och är sällan hjälpsamt.
Ta hjälp vid behov Om oron och stressen blir så stor att du får svårt att sova eller koncentrera dig på jobbet kan det vara bra att ta hjälp utifrån. Prata med din arbetsgivare om vilket stöd du kan få!

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Arbetsmiljöarbete • En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
-
Arbetsmiljömyndigheter slås ihop
Arbetsmiljöarbete • Myndigheten för Arbetsmiljökunskap, Mynak, ska slås ihop med Arbetsmiljöverket. Det föreslår regeringen i sitt förslag till budget för 2024.
-
Vald till skyddsombud? Grattis!
Skyddsombud • Har du precis blivit vald till skyddsombud? Grattis, då har du en spännande och lärorik resa framför dig. Så här kommer du i gång med ditt nya uppdrag.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Arbetsmiljöarbete • En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
-
Avlastande samtal bra efter svåra händelser
Kris • Krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att göra en traumatisk händelse begriplig och sänka stressnivåerna.