
Bild: istock
Allt fler väljer AI framför mänskliga samtalspartners
Publicerat 13 oktober 2025
Vissa bollar hellre sina tankar med ChatGPT än en kollega eller vän. Det är positivt att tröskeln sänks för att våga ta hjälp, enligt Per Carlbring som forskar om AI-användning i terapeutiskt syfte. Men vad händer med all information som lagras och hur påverkas våra beslut av att fråga en AI som alltid försöker vara oss till lags?
Enligt den senaste upplagan av Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet” använder allt fler Chat GPT som samtalspartner både privat och på jobbet. Fördelarna är uppenbara – ingen fråga känns för dum och den är tillgängligt dygnet runt så länge du har uppkoppling.
Men det är inte en levande människa där i andra änden. Chat GPT är en AI-genererad chattrobot som är konstruerad för att förstärka den mänskliga frågeställaren och göra henne nöjd. Svaren är därför en spegling av den egna viljan och personligheten.
Per Carlbring är professor i klinisk psykologi vid Stockholms universitet och har genomfört olika forskningsprojekt om chattrobotar i terapeutiskt syfte. Just nu pågår rekrytering till en studie med internetbaserad KBT för behandling av social ångest. Hälften av deltagarna får skriftlig återkoppling från en mänsklig terapeut, hälften får återkoppling genererad av AI.
– När vi söker deltagare till våra forskningsprojekt är intresset alltid störst för de delar där de kan välja att bara prata med en chattrobot. Det kan såklart beror på att en del är nyfikna på AI, men vi ser att det sänker tröskeln för att söka behandling. Vissa människor tycker att det är svårt att prata med en främmande människa om känsliga saker, säger Per Carlbring.
Tappar den mellanmänskliga dynamiken
Fördelen med att formulera sina tankar och känslor i Chat GPT är att det blir ett sätt att reflektera över den egna situationen, menar han. Att det kan bli en ögonöppnare. Dessutom finns det alltid någon där som lyssnar dygnets alla timmar. Det är också en dialog som kan pågå i flera dagar eller veckor. Men risken finns att AI svarar det man vill men inte behöver höra, säger han.
– Man går miste om den mellanmänskliga dynamiken där terapeutens egen person och erfarenhet blir en del av läkningsprocessen. Det handlar om allt från kroppsspråk och tonfall till den genuina empatin som uppstår när en annan människa verkligen bryr sig om ens välmående.
Och den som använder AI som hjälp i jobbet och för att fatta olika beslut ska komma ihåg att AI har ytlig och kunskap om väldigt mycket men är inte så djupgående, påpekar Per Carlbring.
– Man kan bli lurad om det är ett ämne man inte vet så mycket om, tror att det är professorsnivå och litar på att AI:n vet bäst. Det blir en slags AI-paternalism, där AI blir överordnad.
Kan vara ett första steg att ta hjälp
Per Carlbring tror att AI fyller en funktion i terapeutiskt syfte genom att fler faktiskt vågar söka hjälp. Att det går att prata med en chattrobot om sådant du kanske inte vill prata med dina vänner eller kollegor om – ångest, gemensamma vänners skilsmässa eller hur du kan förbättra din relation till chefen.
– AI kan också fungera som en brygga där människor först vågar öppna upp sig för en chattrobot och sedan tar steget till en mänsklig terapeut. Det blir som en mjukstart där tröskeln sänks gradvis.
Trots att det går att prata både känslor, problem och att fatta beslut med hjälp av Chat GPT så tycker Per Carlbring att vi ska skynda långsamt och utvärdera vartefter. Ett stort frågetecken är fortfarande sekretessen.
– Man kan fundera på var alla data lagras och vem som har tillgång till det vi skriver i Chat GPT.
Svenskarna och internet 2025
Läs hela rapporten från Internetstiftelsen: Svenskarna och internet 2025

Gerd Eriksson
Mer om AI
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.
-
Det krävs för en lyckad AI-satsning
AI Den nya AI-kollegan som skulle avlasta personalen på försäkringsbolaget skapade snabbt frustration bland de anställda. Vad krävs för att den nya tekniken ska bli en hjälp och inte en stjälp?
-
Så tar du hjälp av AI på jobbet
AI Har du kört fast på jobbet? Kanske kan AI hjälpa dig att komma vidare. Men bäst resultat nås genom samarbete mellan människa och teknik.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Ungas korttidsfrånvaro – ett rop på hjälp
Unga Unga medarbetare har oftare korttidssjukfrånvaro – psykisk ohälsa kan ligga bakom. Så kan arbetsgivare förebygga och stötta.
-
Så får du koll på blodtrycket
Må bra Ungefär en tredjedel av alla svenskar har högt blodtryck och ju äldre vi blir desto vanligare är det. Stress och buller är riskfaktorer.
-
En fika kan ge mer återhämtning än passiv vila
Återhämtning En vanlig missuppfattning är att vi får bäst återhämtning av vila i soffan. Men det kan leda till ännu mer stress, så kallad stresslaxing.