
Bild: Stig Hammarstedt
Robotdjur i vården ställer nya krav på personalen
Publicerat 15 januari 2024
Robotdjur blir allt vanligare inom demensvården. De hjälper till att dämpa oro och stimulerar till samtal. Men de kan också skapa etiska dilemman för personalen som inte får ljuga för de boende.
De kallas för sociala robotar och är utformade för att se ut som katter, hundar eller andra djur med en mjuk päls. Katterna spinner vid beröring och jamar lite medan hunden kan reagera på tal. Syftet är att de ska dämpa oro, bidra till aktivering och stimulera till samtal. Men det finns tydliga regler för hur vårdpersonal får agera gentemot vårdtagare. Statens medicinsketiska råd har tagit fram riktlinjer utifrån den lagstiftning som finns och av de framgår det tydligt att personalen inte får ljuga för patienterna – inte ens en vit lögn.
Men hur ska personalen agera om en vårdtagare tror att det är en riktig katt? Risken finns att en demenssjuk patient blir orolig och ångestfylld vid ett sådant besked. I en nyligen avslutad forskningsstudie har forskarna undersökt om det här är upplevs som ett problem inom demensvården och hur personalen hanterar det. De har besökt sex olika äldreboenden där de följt arbetet under någon dag upp till en vecka. De har också intervjuat personal på de aktuella boendena och andra boenden.
– Vi upptäckte att det inte riktigt var en fråga i praktiken. Personalen löste problem som uppstod utifrån varje vårdtagares förutsättningar. De använder sin kompetens och sin professionella etiska kompass, säger David Redmalm som är doktor i sociologi vid Mälardalens universitet och en av de tre forskarna bakom projektet.
– En viktig sak vi såg var att personalen utgår från den kunskap de har om personen de vårdar.
Robotdjuren blir en länk mellan personal och vårdtagare
I praktiken kunde det innebära att personalen såg till att skaffa vattenskål och matskål till robotkatten för att en vårdtagare inte skulle oroa sig över att djuret inte fick mat. Man skaffade koppel till en hund så vårdtagaren kunde promenera med den och därmed också bli aktiverad. I de fall då någon blev orolig över att katten jamade, stängde personalen av ljudet.
Det är inte ovanligt att någon adopterar djuret och gör det till sitt. Då låter personalen det hända och om det blir konkurrens så köper man in ett djur till.
Personalen upplevde också att djuren gav möjligheter till samtal och interaktion som var positiv. De blir ett verktyg för samtal och en länk mellan personal och vårdtagare.
På samhällsnivå har det funnits farhågor över att robotiken ska påverka arbetsmiljön och vårdarbetet. Men forskarna kunde inte finna något sådant.
– Nu är det här ganska enkla robotar och de förändrar inte arbetsmiljön så mycket. Däremot förtydligar de behovet av duktiga vårdgivare.
David Redmalm hade ändå förväntat sig viss skepsis bland personalen de intervjuade. Men det visade sig att det är andra tekniska lösningar som upplevs jobbiga, som elektroniska journalsystem och lås eller övervakningskameror.
– Det visade sig vara mindre problem än vad vi trodde. Och vi kan se att det finns ett glapp mellan oron på samhällsnivå och hur det ser ut i praktiken.
Snarare beskrev personalen positiva effekter av de sociala robotarna.
Någon berättade om vårdtagare som ofta är utåtagerande som blivit lugnare. Andra beskrev att de kunnat minska medicineringen för att vårdtagare blivit lugnare med robotdjuren.
Även i de fall där vårdtagarna förstod och visste att det inte rörde sig om ett riktigt djur kunde den fylla en funktion. Det är ändå lite roligt att hantera roboten och mysigt att klappa den mjuka pälsen.
Men ett robotdjur passar inte alla
– Skräckbilden är att alla ska tvingas på en robot men så ser det inte ut.
I stället är det andra dilemman som personalen upplever är svårare att hantera. Det är känt att aktivering är viktigt för personer med demens. Det minskar oro och gör att de mår bättre. Men hur gör man när en vårdtagare absolut inte vill? Hur mycket kan och får personalen pusha på?
– Det är ett övergripande dilemma, säger David Redmalm.
Nu går forskarna vidare med ett projekt om teknik i vården och hur den påverkar arbetsmiljön.
Om forskningsprojektet
Projektnamn: Arbetsmiljö i den robotiserade demensvården: sociala robotars betydelse för vårdgivares arbetssätt och arbetsmiljö
Finansiär: AFA Försäkring, som en del av forsknings- och utvecklingsprogrammet Digitaliseringens effekter på arbetsmiljön inom kommun- och regionsektorn
Medverkande: Marcus Persson (projektledare), Linköpings universitet; Clara Iversen, Uppsala Universitet; David Redmalm, Mälardalens universitet.
Projektet pågick 2020–2023. Nästa projekt är också finansierat av AFA Försäkring och heter Digitalt emotionsarbete i äldreomsorgen

Anita Gullberg
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
-
Samverkan nyckeln till att klara kriser
Samverkan God samverkan mellan fack och arbetsgivare gör att företag blir bättre på att improvisera och hålla verksamheten i gång under kriser och snabba omställningar. Det visar forskning vid RISE och Linköpings universitet. Under pandemin räddade det hela verksamheter från att stanna upp.
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.