
Bild: Istock
AI som kan tolka känslor testas i arbetslivet
Publicerat 22 november 2023
AI-system som läser av kroppsspråk vid anställningsintervjuer eller larmar när en anställd är ofokuserad och riskerar att skada sig. Emotion AI är det senaste inom den tillämpade AI-forskningen.
Föreställ dig att bli intervjuad av en robot på anställningsintervjun. Det låter som science fiction, men det är precis vad företaget Hirevue testat. De arrangerar anställningsintervjuer med en robot via videosamtal. Ett AI-system läser av ansiktsuttryck och kroppsspråk och registrerar vilka som flackar med blicken eller ger fel kroppspråkliga signaler. Så kallad emotion AI handlar om att lära maskiner att förstå och reagera på mänskliga känslor.
– Emotion AI bygger på maskininlärning, man utgår från stora mängder data, förklarar forskaren Sebastian Krakowski, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Via bildigenkänning kan man hitta vissa regelbundenheter i människors ansiktsuttryck och korrelera det till hur man känner sig och hur man mår.
– Genom att förutspå hur människor mår kan man använda det för bättre igenkänning och förståelse.
Denna teknik kan vara en riktig livräddare för bilister. Otaliga olyckor inträffar varje år på grund av förare som nickar till bakom ratten.
– Med emotion AI kan en bil känna igen när föraren börjar bli trött. Då plingar den till och rekommenderar en paus med en kaffekoppikon, säger Sebastian Krakowski.
Inte oproblematiskt
Men emotion AI har även andra potentiella tillämpningar, till exempel inom lagermiljöer där säkerhet är av yttersta vikt. AI-tekniken kan identifiera farliga situationer genom att tolka de anställdas känslor och ansiktsuttryck. Sådan teknologi kan också förutse när en olycka är på väg att inträffa, som när en anställd känner sig distraherad eller arg.
På sikt kan emotion AI komma att förändra dynamiken och interaktionen mellan anställda, och Sebastian Krakowski understryker att det inte är oproblematiskt.
– Jag har sett prototyper som är skapade för att spåra och övervaka produktivitet nästan i realtid. Jag är bekymrad över att lita blint på tekniken. Även om teknologin förbättras snabbt finns det risker, exempelvis vid anställningsintervjuer där AI används i stället för en människa. Trots teknologins framsteg behöver vi alltid reflektera, hitta en balans och sätta människan i centrum – särskilt när det gäller etiskt och juridiskt ansvar.
Sebastian Krakowski anser att företag och arbetsgivare ett ansvar att balansera teknikens fördelar med etik och integritetsfrågor.
– Valet av hur man använder denna teknik beror helt och hållet på arbetsgivaren, avslutar han.

Henrik Lenngren
Mer om AI
-

Allt fler väljer AI framför mänskliga samtalspartners
AI Vissa bollar hellre sina tankar med ChatGPT än en kollega eller vän. Det är positivt att tröskeln sänks för att våga ta hjälp, enligt Per Carlbring som forskar om AI-användning i terapeutiskt syfte. Men vad händer med all information som lagras och hur påverkas våra beslut av att fråga en AI som alltid försöker vara oss till lags?
-

Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.
-
Det krävs för en lyckad AI-satsning
AI Den nya AI-kollegan som skulle avlasta personalen på försäkringsbolaget skapade snabbt frustration bland de anställda. Vad krävs för att den nya tekniken ska bli en hjälp och inte en stjälp?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
-
Samverkan nyckeln till att klara kriser
Samverkan God samverkan mellan fack och arbetsgivare gör att företag blir bättre på att improvisera och hålla verksamheten i gång under kriser och snabba omställningar. Det visar forskning vid RISE och Linköpings universitet. Under pandemin räddade det hela verksamheter från att stanna upp.
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.