
Bild: Rosanna Lindén/Sveriges Radio
Bra stämning trots 8 000 klagomål per år
Publicerat 10 oktober 2023
Patientnämnden i region Stockholm tar emot patienters klagomål på vården. Men trots det tuffa uppdraget stortrivs medarbetarna. I mars utsågs de till Sveriges bästa arbetsplats och i september korades de till Europas tredje bästa.
Organisationen ”Great Place to Work” certifierar arbetsplatser med en bra arbetsplatskultur och dessa tävlar sedan mot varandra. I mars i år korades Patientnämndens förvaltning till Sveriges bästa arbetsplats i kategorin små företag. Och när det var dags att ställas mot företag i hela Europa knep de bronsplatsen.
Certifieringen bygger på att medarbetarna anonymt svarar på 60 påståenden om sina chefer och sin arbetsplats. Patientnämndens förvaltning nådde genomgående toppbetyg. Medarbetarna känner stor stolthet, engagemang, tillit och arbetsglädje.
Det är ett kvitto på att vi gör rätt
–Det känns oroligt roligt och vi är stolta över att vara topp tre i Europa. Det är ett kvitto på att det vi gör är rätt, säger Maja Wessel, tillförordnad förvaltningschef.
Patientnämndens förvaltning ryms inom Region Stockholm och fungerar som en länk mellan patienter och vårdgivare. Patienter kan vända sig hit när de är missnöjda med den vård de fått. Syftet är att stärka patientsäkerheten och utveckla vården. Varje år behandlar förvaltningen cirka 8 000 klagomål och det ställer stora krav på medarbetarna att hålla en hög kvalitet i arbetet.

Vad är det då som gör Patientnämndens förvaltning till en så bra arbetsplats?
–Vi jobbar mycket med frågor som rör arbetsmiljön. Vi strävar efter att alla i största möjliga mån kan påverka sin arbetsmiljö.
Det är högt i tak och nya idéer och förslag uppmuntras. Ledningen har också sett till att det ska gå snabbt från en idé till att den kan provas i verkligheten.
–Vi ska kunna testa nya idéer och har man ett förslag ska det snabbt kunna implementeras i verksamheten.
Okej att ta upp fel och brister
Att det är högt i tak innebär också att medarbetarna känner sig trygga med att ta upp fel och brister.
–Vi uppmuntrar att dela med sig av brister men också av det som är positivt. Jag är övertygad om att det påverkar kvaliteten i det vi gör. Det blir en kvalitetssäkring att vi delar det vi gör.
Ett bra sätt att stärka sin arbetsplatskultur är också att fira framgångar. Det slår organisationen Great Place to Work fast. Så hur har förvaltningen firat?
–Vi firade när vi vann i mars. Nu har vi klappat oss själva lite extra på axeln och haft extra gott fika. Vi är ganska bra på att fira framgångar.
Extra roligt känns det att det är en offentlig verksamhet som hamnat så högt, tycker Maja Wessel.
–Det finns många bra offentliga verksamheter som arbetar intensivt för att skapa en god arbetskultur. Därför är det extra roligt att vi får synas.
För en bra arbetsplatskultur
Självkännedom och lev som du lär. Bli medveten om dina styrkor och utvecklingsområden för att kunna omge dig med personer som kompletterar dig.
- Var prestigelös. Tillåt medarbetare att växa och känn dig aldrig hotad av att någon lyckas bättre än du.
- Skapa en arbetsplatskultur där medarbetarna leder sig själva i vardagen för ett hållbart medarbetarskap.
- Var tydlig med ramar som kan inkludera politiska mål eller lagstiftning – men möjliggör frihet och kreativitet som leder till nya och effektivare arbetssätt.
- Ett leende, klapp på axeln och ett gott skratt är ett vinnande koncept som ofta underskattas.
Källa: Patientnämndens förvaltning

Anita Gullberg
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Tips för roligare och mer effektiva möten
Möten Hur gör du för att undvika slentrian i möten och få medarbetarna mer engagerade? Mötesexperten Lasse Frisk delar med sig av sina bästa tips.
-
Minska risken för felrekrytering
Chef Rekrytering är en stor och viktig del av chefens jobb. Men det kan också skapa stress. Här är några råd för att göra processen lite lättare.
-
Mentorn – en spegel och ett bollplank
Kompetens Inspiration, bollplank och stöd. Att ha en mentor, eller ingå i ett professionellt nätverk, kan vara bra och viktiga verktyg för en chef – inte minst för den som är ny i sin roll. Dessutom kan det minska känslan av ensamhet som lätt uppstår som chef.