Hoppa till huvudinnehållet
En lärare håller ett utvecklingssamtal med ett barn och hans pappa.

En strukturerad metod för svåra samtal ge lärarna större trygghet och förbättra relationerna i skolan, enligt en ny avhandling.

Bild: Istock

Arbetsmiljöarbete

Samtalsmetoden som kan stärka lärarna

Hur bemöter man en upprörd förälder eller en utåtagerande elev? Många lärare får själva försöka lista ut hur situationerna ska hanteras. Men enligt en ny avhandling kan samtalsmetoden motiverande samtal ge lärarna ökad självtillit och förbättra relationerna i skolan.

Motiverande samtal har tidigare använts inom bland annat elevhälsan i Sverige för att främja fysisk aktivitet och en hälsosammare livsstil. Martina Jordan, nybliven doktor vid Karlstads universitet, har undersökt hur motiverande samtal kan användas av lärare i skolan.

Martina Jordan
Martina Jordan, nybliven doktor vid Karlstads universitet, har undersökt hur lärare kan tillämpa motiverande samtal i skolmiljö.
Bild: Privat

Samtalsmetoden bygger på ett empatiskt och respektfullt förhållningssätt och syftar till att framkalla motivation till förändring hos individen själv. Den som leder samtalet ska ställa öppna frågor, fokusera på att lyssna och spegla det den andra säger.

Om en lärare exempelvis ska ha ett samtal med upprörda föräldrar är målet att skapa samarbete med föräldrarna och få dem att själva själva komma med förslag på lösningar.

– I samtal med vårdnadshavaer handlar det om att inte vara auktoritär och komma med färdiga lösningsförslag utan utgå från att vårdnadshavaren själv känner sitt barn bäst och vet vad som är bäst för barnet. Metoden går ut på att skapa samarbete och en jämlik maktbalans i samtalet, säger Martina Jordan.

Vill lösa problem åt eleverna

Vanliga fällor i lärares relation till elever och vårdnadshavare är att bli för lösningsfokuserad eller automatiskt ta på sig en expertroll, säger Martina Jordan.

– Det är vanligt att man försöker lösa problem åt eleverna. Det gör man för att man vill väl, men det kan skapa en hjälplöshet hos eleverna om de aldrig får försöka själva.

Motiverande samtal kan även användas vid utvecklingssamtal för att stärka elevernas tilltro till sin egen förmåga, sätta egna mål och tänka framåt. Framför allt passar det äldre elever som har en mer kognitivt utvecklad förmåga att tänka långsiktigt än yngre elever.

Inte tillräckligt förberedda

Enligt Martina Jordans forskning känner sig lärare inte tillräckligt förberedda för det relationella arbetet i skolan.

– Under lärarutbildningen pratar man mycket om att skapa relationer men inte så mycket om hur man praktiskt gör.  Detta är något som förväntas att lärare ska lära sig på egen hand. Lärare är ofta jätteduktiga på relationer men det krävs mycket av nyblivna lärare om de inte får med sig relationella verktyg från utbildningen när de ska ut i praktiken. 

Avhandlingen visar också att skolledare har en viktig roll för att kompetensutveckling i skolan ska ge resultat. Dessutom behöver lärare få tillräckligt med avsatt tid för att lära sig och tillämpa en metod i praktiken.

 

FAKTA

Om avhandlingen

Martina Jordans avhandling består av flera delstudier. I en studie intervjuade hon lärare i årskurs 4–9 som redan använder motiverande samtal, för att undersöka deras erfarenheter av att tillämpa metoden i skolan. Hon har även utbildat en grupp lärare i samtalsmetoden. Genom enkäter före, under och efter utbildningsinsatsen undersöktes om samtalsmetoden kunde stärka lärarnas självtillit och deras förmåga att stödja elevernas självständighet, samt om elevernas motivation och delaktighet ökade.

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Arbetsmiljöarbete

Senaste om Forskning