
Bild: Istock
Samtalsmetoden som kan stärka lärarna
Publicerat 14 augusti 2025
Hur bemöter man en upprörd förälder eller en utåtagerande elev? Många lärare får själva försöka lista ut hur situationerna ska hanteras. Men enligt en ny avhandling kan samtalsmetoden motiverande samtal ge lärarna ökad självtillit och förbättra relationerna i skolan.
Motiverande samtal har tidigare använts inom bland annat elevhälsan i Sverige för att främja fysisk aktivitet och en hälsosammare livsstil. Martina Jordan, nybliven doktor vid Karlstads universitet, har undersökt hur motiverande samtal kan användas av lärare i skolan.

Samtalsmetoden bygger på ett empatiskt och respektfullt förhållningssätt och syftar till att framkalla motivation till förändring hos individen själv. Den som leder samtalet ska ställa öppna frågor, fokusera på att lyssna och spegla det den andra säger.
Om en lärare exempelvis ska ha ett samtal med upprörda föräldrar är målet att skapa samarbete med föräldrarna och få dem att själva själva komma med förslag på lösningar.
– I samtal med vårdnadshavaer handlar det om att inte vara auktoritär och komma med färdiga lösningsförslag utan utgå från att vårdnadshavaren själv känner sitt barn bäst och vet vad som är bäst för barnet. Metoden går ut på att skapa samarbete och en jämlik maktbalans i samtalet, säger Martina Jordan.
Vill lösa problem åt eleverna
Vanliga fällor i lärares relation till elever och vårdnadshavare är att bli för lösningsfokuserad eller automatiskt ta på sig en expertroll, säger Martina Jordan.
– Det är vanligt att man försöker lösa problem åt eleverna. Det gör man för att man vill väl, men det kan skapa en hjälplöshet hos eleverna om de aldrig får försöka själva.
Motiverande samtal kan även användas vid utvecklingssamtal för att stärka elevernas tilltro till sin egen förmåga, sätta egna mål och tänka framåt. Framför allt passar det äldre elever som har en mer kognitivt utvecklad förmåga att tänka långsiktigt än yngre elever.
Inte tillräckligt förberedda
Enligt Martina Jordans forskning känner sig lärare inte tillräckligt förberedda för det relationella arbetet i skolan.
– Under lärarutbildningen pratar man mycket om att skapa relationer men inte så mycket om hur man praktiskt gör. Detta är något som förväntas att lärare ska lära sig på egen hand. Lärare är ofta jätteduktiga på relationer men det krävs mycket av nyblivna lärare om de inte får med sig relationella verktyg från utbildningen när de ska ut i praktiken.
Avhandlingen visar också att skolledare har en viktig roll för att kompetensutveckling i skolan ska ge resultat. Dessutom behöver lärare få tillräckligt med avsatt tid för att lära sig och tillämpa en metod i praktiken.
Om avhandlingen
Martina Jordans avhandling består av flera delstudier. I en studie intervjuade hon lärare i årskurs 4–9 som redan använder motiverande samtal, för att undersöka deras erfarenheter av att tillämpa metoden i skolan. Hon har även utbildat en grupp lärare i samtalsmetoden. Genom enkäter före, under och efter utbildningsinsatsen undersöktes om samtalsmetoden kunde stärka lärarnas självtillit och deras förmåga att stödja elevernas självständighet, samt om elevernas motivation och delaktighet ökade.

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Undvik förändringens fem fallgropar
Chef • Att lyckas med förändringsarbete är en av de svåraste och kanske viktigaste delarna i ledarrollen. Förändringskonsulten Ola Rosenlind berättar om nycklarna för att lyckas och fallgroparna du ska undvika.
-
Lästips i sommar
Arbetsmiljöarbete • Har du missat Arbetslivs artiklar i vår? Ingen fara, nu får du chansen igen. Här är vårens mest lästa artiklar.
-
Utredningen om ny arbetsmiljöstrategi klar
Arbetsmiljöarbete • Nu är förslaget till en ny arbetsmiljöstrategi klart. Grön omställning, digital arbetsmiljö och AI är nya områden som föreslås.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Damm i arbetsmiljön kan orsaka KOL
Arbetssjukdomar • Att utsättas för damm, gas och ångor på jobbet kan öka risken för att drabbas av KOL, enligt en ny forskningsrapport.
-
Prisad forskning om smittspridning på arbetsplatsen
Smitta • Årets Levipris går till forskarna bakom ny forskning som visar att smitta kan spridas via små luftburna partiklar på betydligt längre avstånd än man tidigare trott.
-
Därför minskar inte stressen inom välfärdsyrken
Stress • Förra året nådde antalet sjukskrivningar orsakade av stress en ny topp. En ny studie visar vad som står i vägen för att komma till rätta med ohälsosam arbetsbelastning inom välfärdsyrken.