Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Publicerat 16 oktober 2025
Digitaliseringen har förändrat hur vi jobbar och vi hanterar mer information än någonsin. Samtidigt ska vi hinna tänka klart och fatta snabba beslut. En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.
Artikeln i korthet
Kognitiva utmaningar i arbetsmiljön ser olika ut beroende på arbetsplats och yrke. Därför behöver åtgärder anpassas efter verksamhetens behov. I rapporten lyfts tre miljöer särskilt fram:
- Inom vården är några utamningar skiftarbete, larmhantering och ny teknik. Här är frågor om trötthet, avbrott i arbetsflödet och risk för felbeslut särskilt viktiga.
- På kontor ligger fokus på den fysiska miljön, distraktioner och individens möjlighet att dra sig undan för koncentration.
- I industrin studeras ofta hur ny teknik, till exempel robotik och förstärkt verklighet (AR/VR), kan påverka kognitionen – ibland som ett stöd, ibland som en ny belastning.
Mynaks rapport "Faktorer och interventioner för god kognitiv arbetsmiljö"
– I vardagen är det inte alltid lätt att förstå vad som hjälper vår kognition eller gör att man blir mentalt trött av jobbet. Vi behöver mer kunskap om vad som påverkar och avlastar oss, säger Cecilia Berlin, som är docent i produktionsergonomi och en av forskarna bakom rapporten från Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak.
Balans mellan arbetsuppgifter och individens förmågor, tydliga roller, bra planering samt stöd från kollegor och chefer är faktorer som underlättar mentala krav i arbetet, enligt forskarna. Det som däremot ökar den kognitiva belastningen är störande ljud, brist på dagsljus och krånglande IT-system.
Rapporten är en kunskapssammanställning med fokus på tre områden: vård, kontor och industri.
Ständiga avbrott en utmaning
Inom vården har forskningen främst handlat om skiftarbete, larmhantering och införandet av ny teknik som robotar och elektroniska journaler. Även ljud, ljus och musik i till exempel väntrum och operationssalar påverkar den mentala arbetsmiljön.
– Avbrott är en speciell utmaning för kognitionen eftersom det får en pågående process av informationsintag och problemlösning att störas eller avstanna helt. Då kan det vara en utmaning att försöka hålla fokus på den ursprungliga uppgiften eller vara snabb på nya bollar.
För kontorsanställda handlar mycket om den fysiska miljön – distraktioner, ljudnivåer och möjligheten att dra sig undan för koncentrationskrävande uppgifter.
Tillgången till dagsljus påverkar
Ljus, klimat och tillgång till dagsljus eller fönster med utsikt mot naturen lyfts också fram som viktiga faktorer för hjärnans återhämtning och fokus.
Inom industrin ligger fokus på ny teknik, robotik och förstärkt verklighet med AR/VR – verktyg som både kan vara stöd och belastning.
– Gränssnittet mellan tekniken och individen är obekant och kräver tolkning.
Även skiftarbete, montering och buller påverkar den kognitiva arbetsmiljön negativt.
Organisationens roll
Oavsett bransch menar Cecilia Berlin att den kognitiva arbetsmiljön inte bara handlar om den fysiska miljön – den organisatoriska och sociala arbetsmiljön är minst lika viktig.
– Det är färre studier gjorda på hur det påverkar kognition. Det kan bero på att det är ett område som är svårare att mäta eller att det gjorts organisationsstudier utan arbetsmiljöperspektivet, då har vi inte fångat upp dem i vår sökning.
Be om sådant som hjälper oss att fokusera
Cecilia Berlin menar att vi behöver träna oss på att be om sådant vi vet hjälper vår tankeförmåga när vi jobbar och att arbetstagare såväl som arbetsgivare behöver ta del av den kunskap som finns om kognitiv arbetsmiljö.
– Om det saknas dagsljus, efterfråga ett fönster. Om personalen behöver gå i väg två timmar för att fokusera, se till att det finns avskilda rum med god ljudisolering. Det går att belägga med forskning att sådana lösningar är värdefulla stöd för kognitiv avlastning. Man ska inte heller underskatta att arbetets organisation spelar en stor roll för tankeförmågan också, säger Cecilia Berlin.
Rapporten Faktorer och interventioner för god kognitiv arbetsmiljö konstaterar också att få studier belyser skillnader mellan kön, därför är det svårt att styrka vetenskapligt om medarbetare generellt har olika behov eller sårbarheter.
Så får du en hjärnvänlig arbetsmiljö
- Skapa lugn Ha tillgång till tysta zoner och möjlighet att själv påverka ljud, ljus och avskildhet.
- Få dagsljus Se till att få naturligt ljus och ta pauser för återhämtning under dagen.
- Gör tekniken enkel Inför ny teknik stegvis och se till att den underlättar jobbet – inte gör det mer stressigt.
- Minska informationsbruset Ha rutiner för digital information, schemalägg e-post och stäng av onödiga notiser.

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
-
Samverkan nyckeln till att klara kriser
Samverkan God samverkan mellan fack och arbetsgivare gör att företag blir bättre på att improvisera och hålla verksamheten i gång under kriser och snabba omställningar. Det visar forskning vid RISE och Linköpings universitet. Under pandemin räddade det hela verksamheter från att stanna upp.
-
Det krävs för en lyckad AI-satsning
AI Den nya AI-kollegan som skulle avlasta personalen på försäkringsbolaget skapade snabbt frustration bland de anställda. Vad krävs för att den nya tekniken ska bli en hjälp och inte en stjälp?