Om Trygg assistent
- för personliga assistenter och chefer inom personlig assistans
- kostnadsfri
- fungerar på mobil, dator eller surfplatta
I webbutbildningen får du lära dig om arbetsmiljö för personliga assistenter. Som personlig assistent arbetar man i någons hem, och brukarens hem är därför också är den personliga assistentens arbetsmiljö. Utbildningen tar upp vad som ingår i arbetsmiljön och hur man kan förbättra den. Du får chansen att fundera över svåra situationer som kan uppstå i arbetet och får verktyg för att hantera dem. Du får också via filmer ta del av berättelser från andra personliga assistenter och deras vardag. Ett avsnitt vänder sig till chefer och till de som vill veta mer. Till utbildningen hör en handledning man kan använda om man vill arbeta med utbildningen i grupp på arbetsplatsen.
Syfte med utbildningen
Utbildningen består av sex kapitel som belyser olika delar av arbetsmiljön, hur man arbetar systematiskt med arbetsmiljön och vilka vinster det medför.
Webbutbildningen ska bland annat ge kunskap om:
- att arbeta i någons hem
- kommunikation med kollegor och brukare, och anhöriga
- roller och ansvarsområden – vad ingår i mitt jobb?
- arbetstider och planering
- tunga lyft och förflyttningar
- hur man kan jobba långsiktigt för en god arbetsmiljö.
Målgrupp
Personliga assistenter och chefer inom personlig assistans.
Omfattning
Utbildningen består av sex kapitel och tar ungefär 45 minuter att göra. Du kan när som helst ta en paus och du kan också återvända till ett tidigare avsnitt om du vill repetera ett moment.
Tipsa gärna andra om utbildningen!