Förbättringsarbete
Checklistan ger dig stöd i arbetet med det kontinuerliga förbättringsarbetet.
Målgrupp: ansvarig linjechef, skyddsombud/arbetsmiljöombud, övriga berörda anställda.
Med kontinuerligt förbättringsarbete avses alla sådana aktiviteter och åtgärder som kontinuerligt under ett IT-systems livscykel behöver göras för att bibehålla och utveckla effektivitet, kvalitet, säkerhet, användbarhet, en god digital arbetsmiljö m.m.
Frågor som tas upp
Checklistan tar bland annat upp följande frågor:
- Systematiskt arbetsmiljöarbete. Är den digitala arbetsmiljön en del av SAM?
- Utvärdering av systemens nytta. Finns det etablerade arbetssätt för detta?
- Start av förbättringsåtgärder. Är det klarlagt vem som har ansvar att påbörja det arbetet?
- Utbildningsinsatser. Finns rutiner för behovsstyrd utbildning? Finns program och tid för att utbilda nya medarbetare?
Hitta på sidan