Medan manliga chefer slåss får kvinnor vind i seglen
Publicerat 13 mars 2019
Män är aktiva och jagar efter framgång medan kvinnors karriärer förklaras med hjälp av väder – de får vind i seglen. Det finns många könsstereotyper i hur chefer beskrivs, visar en studie av två affärstidningar.
Porträtt av chefer i medierna ser i vissa avseenden olika ut beroende på om huvudpersonen är en man eller en kvinna. Det handlar till exempel om vilka språkliga bilder som används för att beskriva chefen.
– För män är det mycket mera metaforer som associerar till skjutvapen, ammunition, sport och fordon, säger Magnus Hansson, forskare i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Örebro.
I beskrivningar av manliga chefer finns uttryck som att de har "kniven mot strupen" eller att andra vill "slakta" dem. De "kämpar".
Kvinnors framgång förklaras oftare med väder, eller med lek och spel.
– De får vind i seglen, befinner sig i stormens öga eller försöker lägga pussel i en svår situation, säger Magnus Hansson.
Han har, tillsammans med Hanna Gottfridsson och Sandra Raanaes, analyserat beskrivningen av chefer i sammanlagt 20 artiklar i Affärsvärlden och Dagens Industri under åren 2014 och 2015. Samtliga chefer i texterna jobbade på den svenska arbetsmarknaden. Hälften var kvinnor, hälften var män.
I botten finns en undersökning som Hanna Gottfridsson och Sandra Raanaes gjorde under sin studietid, med Magnus Hansson som handledare. De tittade bland annat på ordval, vilka bildliga uttryck (metaforer) som användes i porträtten och vilken typ av frågor som journalisterna ställde till manliga respektive kvinnliga chefer.
– Könsskillnader och ojämlikhet mellan könen kommer till uttryck långt ner i språket, till och med i hur vi använder ord och uttryck. Att vi kan belysa det, gör också att vi kan visa hur djupt rotade könsstereotyperna är, säger Magnus Hansson.
Männen framställdes i artiklarna som mer professionella. Kvinnorna fick svara på fler personliga frågor, om relationer eller om balansen mellan chefskap och privatliv till exempel.
– Män får mer ofta tala ostört om sitt ledarskap och om företaget i sig. Det är sällan de får frågor om sin relation till barnen eller föräldrarna. Oftare är det: Vilken bil kör du? Vad har du för båt?
Inte bara journalisterna använder könsstereotypa beskrivningar och ställer frågor på ett visst sätt, enligt studien. Liknande mönster går även igen i hur cheferna själva pratar, och i deras egna beskrivningar. Medier har ett ansvar för vilken bild av de ger av män och kvinnor som chefer, anser Magnus Hansson. Bilden får betydelse för samhällets syn på ledarskap och genus.
– Journalister och redaktörer bidrar till att forma den gängse uppfattningen om kvinnor och män som chefer. Läsarna ser hur män och kvinnor beskrivs i chefsrollen, och de färgas och formas av den beskrivningen.
Margareta Edling
Mer om Jämställdhet
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Sveriges chefer bättre på jämställdhet
Jämställdhet • Allt fler chefer i Sverige tar ansvar för jämställdhet på arbetsplatsen, visar årets Jämställdhetsbarometer från fackförbundet Ledarna. Sju av tio chefer säger att de jobbar för ökad jämställdhet. 2011 var den siffran fyra av tio. Vad beror förändringen på?
-
Dottereffekten gör svenska företag mer jämställda
Jämställdhet • Om en manlig vd har en dotter ökar jämställdheten i företaget, visar en ny studie. Men dottereffekten kommer först när barnen börjar skolan.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ljudbubblor skapar arbetsro på kontoret
Buller • Martin Ljungdahl Eriksson, forskare på Högskolan i Väst, har tagit fram en stol med högtalare som skapar en ljudbubbla där användaren själv kan välja sin ljudmiljö.
-
Dålig säkerhet vid cykelresor i tjänsten
Arbetsolyckor och arbetsskador • En ny studie av trafiksäkerheten hos hantverkare och omsorgspersonal visar på allvarliga brister.
-
Positivt att låta anställda ha inflytande på ny teknik
AI • Om facket är med vid införandet av automatisering och AI gynnar det både företaget och de anställda, visar en ny avhandling.