Tips och råd

96 artiklar

Här samlar vi tips och råd om arbetsmiljöarbete.

Välj rätt stöd från företagshälsan

2017-05-23

En bra företagshälsa är guld värd, så missa inte att först reda ut vad ni egentligen behöver. Välj en aktör som använder metoder med vetenskapligt stöd, när det finns sådana. Våga välja bort slentrianmässiga hälsokontroller.

Så kommer du tillbaka efter stressdiagnos

2017-05-22

Att lära sig sätta gränser, både i jobbet och privat, är viktigt för att komma tillbaka efter utbrändhet. Dessutom behövs ofta hjälp att planera återgången i arbete. Det säger Åsa Kruse som med boken "Tillbaka till jobbet" vunnit utmärkelsen Årets HR-bok.

Få ut mer av att-göra-listan

2017-05-04

Att-göra-listor är ett väl beprövat knep för att skapa struktur när jobbet hopar sig och arbetsuppgifterna är många och spretiga. En sådan lista ska helst innehålla konkreta uppgifter som går att bocka av.

Psykosociala frågor i fokus med ny tjänst

2017-04-26

Thrive är en tjänst som ställer frågor till medarbetarna om den psykosociala arbetsmiljön. Till skillnad från liknande verktyg läggs stor vikt vid att ge återkoppling till cheferna och komma med förslag på hur arbetsmiljön kan bli bättre. 

Kommentarer: 4

Konsten att lägga schema

2017-04-07

Snart är det dags för sommarsemestrar och många företag sliter med att få ihop bemanningen samtidigt som alla ska få sina semesterönskemål tillgodosedda. Här tipsar fyra företag om hur de gör för att få till bra scheman.

Tre tips för att leda sig själv

2017-03-24

Allt fler tjänstemän styr över sin tid och prioriterar själv bland arbetsuppgifterna. Den danska arbetsmiljöforskaren Ole Busck har tre tips på hur man kan tänka när man planerar sin tid för att stressen inte ska ta överhanden.

Dålig belysning gör dig trött

2017-03-14

Rätt belysning är en förutsättning för att vi ska orka jobba hela dagen. Och tvärtemot vad många tror så är det kanske inte den dåliga ventilationen som gör oss trötta i slutet av dagen utan den dåliga belysningen.

Kommentarer: 1

En plan när det krisar

2017-04-10

På alla arbetsplatser finns det risk för att en oväntad eller dramatisk händelse inträffar. Då räcker det inte alltid med sunt förnuft för att hantera följderna. Det är en stor fördel att ha tänkt till i förväg. Här berättar fyra företag om hur de planerat för om det värsta skulle hända.

Kommentarer: 1

Så väcks kreativiteten på jobbet

2017-02-24

Nästan var femte akademiker får inte utlopp för sin kreativitet på jobbet, enligt en undersökning från fackförbundet Jusek. Att våga göra fel samt att avsätta tid för idéarbete är två faktorer som ökar kreativiteten på jobbet.

Så undviker du duktighetsfällan

2017-02-17

Det är lätt att fastna i ständiga prestationskrav från omgivningen, men ibland kommer kraven på att ständigt vara duktig inifrån. Eftersom prestationskickar kan vara lika tillfredställande som beroendeframkallande droger är det lätt att fastna i duktighetsfällan. Dessutom brukar omgivningen heja på. Här är trixen för att komma loss.

Högsäsong för halkolyckor

2017-02-01

Under vintermånaderna sker flest fallolyckor i arbetslivet. Yrkesgrupper som helt eller delvis jobbar utomhus löper störst risk. Och mest utsatta är medelålders kvinnor inom omsorgen. Ålder och kön spelar också roll för hur vi klarar ett fall.

 

Få en bra start på nya jobbet

2017-01-27

Du har precis fått nytt jobb och vill visa vad du kan. Men som helt ny på jobbet kan det vara bra att tänka efter före; att lyssna mer än prata, våga fråga när du inte förstår och ställa lagom höga krav på dig själv. Det säger rekryteraren Petra Fryxell.

Webbfråga

Hur gör du med mejlen på semestern?

  • Kollar inte mejl 56%  
  • Tittar ibland 33%  
  • Smygmejlar 4%  
  • Mejlar som vanligt 6%  
  • Har inte mejl i jobbet 0%  
Totalt antalet röster: 48