Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Upphandlingsguiden

Hur upphandlar man vita städtjänster som ger städning av den kvalitet man vill ha? Och hur säkerställer man att den som städar har en bra arbetsmiljö? Svaret är att man måste formulera krav på städtjänsten. Upphandlingsguiden hjälper dig att formulera, verifiera och följa upp krav vid upphandling.

Det finns olika sätt att upphandla städtjänster. Privata företag kan fritt bestämma vilka krav man vill ställa och hur formellt man vill upphandla. Verksamheter inom offentlig sektor måste följa de strikta kraven i Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Oavsett vilket, kan ni dra nytta av informationen om upphandling här.

Ge underlag för realistiska och bra anbud

Om ni ger entreprenörerna bra information om era lokaler och vilken städning ni vill ha, kan de lämna bättre anbud. För att få så realistiska och bra anbud som möjligt bör ni gå igenom och beskriva ert städbehov och vilka lokaler som ska städas, som underlag för upphandlingen. Använd gärna underlaget Uppgifter om städområdet för att beskriva vad som ska städas. Fundera över hur ni vill styra städningen och om ni vill kombinera städningen med andra tjänster.

Är entreprenören professionell?

En oprofessionell städare har sämre förutsättningar att leverera förväntad städkvalitet. Och felaktiga städmetoder riskerar att slita på, eller till och med förstöra, ytskikt och inredningar. Därför är det bra att ställa krav på att såväl städarna som deras arbetsledare har grundläggande städutbildning. I steg 1 i Upphandlingsguiden får du hjälp att ställa de rätta kraven för att säkerställa att företaget använder moderna och skonsamma städmetoder.

Formulera, verifiera och följ upp

Upphandlingsguiden ger stöd i varje steg i upphandlingen. Klicka på pilarna för att läsa mer om varje steg och få dokument som hjälper dig att ställa rätt krav, verifiera kraven och följa upp så att det funkar i praktiken.