Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Vad är viktigt för er?

Att anlita en seriös städfirma som gör ett bra jobb kan ha större betydelse för verksamheten än många vanligtvis tror. Fundera därför över vad som är viktigt för er:

  • Spelar det någon roll hur välstädade och fräscha era lokaler är? Diskuterar ni på din arbetsplats hur städningen fungerar? Hur påverkar städningen medarbetarna? Och hur påverkar den kunderna?
  • Har ni själva tillräckliga kunskaper om städning? Eller är det viktigt att städfirman ni anlitar vet vilka städmetoder som är de bästa för era lokaler och ytskikten där?
  • Hur skulle era medarbetare eller kunder reagera om ni anlitar en städfirma där städpersonalen har dåliga arbetsvillkor eller arbetar svart, utanför det sociala skyddsnätet?
  • Vilka värderingar styr ert företag? Tar ni socialt ansvar? Är ni måna om att era medarbetare ska trivas och må bra? För att sådana värderingar ska vara trovärdiga är det viktigt att de genomsyrar hela verksamheten, vilket innefattar hur städningen av era lokaler hanteras.
  • Hur upplever ni luftkvaliteten? Dålig städning kan ge dålig luft, vilket i sin tur kan ge symptom som irritation i ögon, näsa och luftvägar, luftvägsinfektioner, trötthet, huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Hur försäkrar ni er om att städningen ni köper in är tillräckligt bra?

Enligt Ekobrottsmyndigheten ingår en stor del av den svarta städningen i grov och organiserad brottslighet. Att välja ett städföretag som inte har brottslig anknytning är naturligtvis av högsta vikt. Ni vill ju inte att brottslingar ska ha fritt tillträde till era lokaler. Lika viktigt är det att städtjänsten är ”vit” – att anlita ”svarta” städföretag snedvrider konkurrensen på de vita företagens bekostnad.

Så kan det gå

Det kan uppstå problem för företag som upphandlar städtjänster utan att i förväg utvärdera städföretagen och utan att ställa tillräckliga krav på städningen. Här är tre exempel på företag som lärt sig det den hårda vägen.

Konsultföretaget

Ett nystartat konsultföretag anlitade en städfirma som råkade finnas i närheten och som gav ett bra pris. I början var man nöjd men efter några månader försämrades städningen och det kom hela tiden nya städare. Personalen på konsultföretaget började dessutom misstänka att saker försvann från kontoret. Konsultföretagets VD försökte säga upp avtalet med städfirman, men blev då utsatt för hot.

Livsmedelsbutiken

En livsmedelsbutik anlitade en ny och billig entreprenör. Städningen gick snabbt, kanske för snabbt eftersom det inte blev riktigt rent. Det ledde till att butikens kunder började uppleva butiken som ofräsch, vilket påverkade försäljningen. Omsättningen gick ned med ganska många procent, men ökade lyckligtvis igen när man bytte städfirma.

Kontoret

Ett företag hade ett exklusivt parkettgolv. Efter ett halvt års städning med fel städmetoder (för mycket vatten på golvet) var golvet helt förstört och man blev tvungen att byta ut det till en hög kostnad.