Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Köpa hemstädning

Här är några frågor som det är bra att tänka igenom och kontrollera innan ni anlitar ett företag för städning i hemmet.

När ni valt entreprenör kan ni gemensamt gå igenom städningen och hur den kan underlättas. Använd gärna Hemstädskollen som stöd för den diskussionen.

Ställ krav på städföretaget

Kontrollera följande när en städentreprenör anlitas:

  1. Att företaget har F-skatt, sköter momsregistrering, betalar skatter och sociala avgifter. Ett enkelt sätt att kontrollera detta är via Skatteverket. Använd blankett 4820.
  2. Om företaget har rekommendationer eller omdömen som ni kan ta del av. Till exempel kan det vara bra att prata med andra kunder.
  3. Att städföretaget har en ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador i samband med städning. Städföretaget kan till exempel visa försäkringsbrevet eller uppge försäkringsbolag och det går att kontrollera med försäkringsbolaget att försäkringen gäller.
  4. Att städföretaget håller med (miljöanpassade) städmaterial (rengöringsmedel, moppar med mera). Ofta utgår man från att städaren kan använda den dammsugare som finns i bostaden.
  5. Vilka städmetoder som används. För att inte skada golv och för att rengöringen ska bli effektiv men också av miljöskäl, rekommenderas i första hand torra eller fuktiga mikrofibermoppar som komplement till dammsugning. Rengöring med svabb (garnmopp) eller våta metoder ska undvikas (används bara om det är kraftigt nedsmutsat).
  6. Att företagets städare är utbildade för hemservice inklusive städning, exempelvis har Yrkesbevis för hemservice. Att gå bredvid en annan städare för att lära sig är inte tillräcklig städutbildning.
  7. Att städare har arbetskläder med företagets logga eller ID-kort, så att det är enkelt att se att det är entreprenörens personal som kommer för att städa, alternativt att det alltid är samma person som städar och att det finns tydliga rutiner om städning ska göras av någon annan.
  8. Om någon i bostaden är allergisk. Säkerställ att de städprodukter som används inte avger besvärande dofter. Självklart använder inte städaren parfym eller röker i anslutning till bostaden. 

Vilka önskemål har ni på städningen?

  • Vilken typ av städning vill ni ha?
    • regelbunden städning (varje eller varannan vecka, varje månad)
    • storstädning
    • flyttstädning
    • annat, till exempel byggstädning eller sanering.
  • Vad ska ingå i städningen?
    Regelbunden städning brukar innefatta dammsugning och torkning av golv, rengöring av toaletter och badrum, dammtorkning/torkning av bord, bänkar, fönsterbrädor och avtorkning i kök, bänkar, skåp, diskbänk och spis. Vill ni dessutom ha hjälp med:
    • dammsugning eller avtork­ning av stoppade möbler
    • översyn av växter (ta bort vissna blad, vattning mm)
    • vikning av kläder som ligger framme
    • tömning av papperskorgar och omhänder­tagande av sopor (kan städa­ren i så fall hantera avfallet, dvs. har tillgång till grovsoprum etcetera?)?

      Kommentar: Innebär den städning ni vill ha hjälp med att arbetet blir ensidigt och tungt, till exempel mest moppning och dammsugning? Tungt och ensidigt arbete kan göra att städaren på sikt får belastningsskador. Därför är det bra om arbetsuppgifterna är varierade, till exempel även lättare undanplockning och torkning.
  • Vill ni ha hjälp med andra typer av tjänster, till exempel
    • fönsterputsning
    • tvätt och/eller strykning
    • trädgårdsservice
    • barnpassning
    • snöröjning.
  • Finns det ytor eller material som är känsliga (till exempel trä, parkettgolv, högblanka ytor) och kräver särskilda rengöringsmetoder?
  • Kommer det vanligtvis att finnas någon hemma när städning pågår? (Överenskommelse om nycklar och eventuellt larm kan behövas.)
  • Hur sköts kommunikation mellan kund och städföretag respektive städare? Ringa eller skicka mejl eller sms?
  • Om det finns husdjur, finns behov av överenskommelse om hur det hanteras vid städning?
  • Är det viktigt att städaren pratar svenska eller räcker det med annat språk (till exempel engelska)?

Utöver detta behöver ni också komma överens om de ekonomiska villkoren för städningen, t ex kostnad per timme, vad som gäller vid avbokning, uppsägning av avtalet mm.

Hemstädskollen – åtgärder som underlättar städning

Underlätta städningen så att det går enklare och snabbare att städa och så att städningen blir bättre och mer kostnadseffektiv. Effektiv städning brukar också innebär att städningen blir lättare för städaren och att städarens arbetsmiljö blir bättre. Städaren arbetar med städning varje dag och städarbetet får inte blir för tungt eller ensidigt.

Här får tips på enkla åtgärder som underlättar städningen i ditt hem.