Publicerad 22 juni 2016

Unna dig en semester utan stress

återhämtning

Semestern ska vara en tid för återhämtning och nedvarvning. Men det är inte alltid lätt att få till den där lugna, aktiva och sköna ledigheten som man längtat efter. Här är några tips på hur du undviker stress i semestertider.

1. Gå i mål på jobbet
Mycket att göra, otydliga direktiv och lite tid. Många blir stressade på jobbet när semestern börjar närma sig. Lista därför det du ska hinna med innan semestern. Då är det lättare att få en helhetsbild av din arbetssituation. Dela in arbetsuppgifterna i ”ska göra”-punkter och ”borde”-punkter. Räkna sedan hur många arbetsdagar du har kvar, hur uppgifterna kan fördelas och om någon annan behöver påminnas för att du ska hinna bli klar i tid.

2. Förbered återkomsten
Skriv en att-göra-lista över vad du ska göra när du kommer tillbaka efter semestern. Då behöver du inte ägna tid åt att tänka på det under ledigheten. Boka inte in möten direkt efter att semestern är över. Då får du inte tid till att exempelvis gå igenom mejlen i lugn och ro de första dagarna när du är tillbaka. Lämna även ett meddelande på telefonsvararen och i mejlen om att du är på semester och när du är tillbaka.

3.Planera lagom mycket
Planering ökar möjligheten att påverka sin tid, även under ledigheter. När känslan av kontroll är stor, minskar ofta stressen. Sedan kanske inte allt blir som planerat, men då kan man vara förberedd på det och kanske ha några alternativ. När man planerar är det lätt att glömma att lägga in tid för återhämtning och vila. Om man är utvilad kan man njuta mer av semestern och man stressar inte upp sig lika lätt som när man är trött. Ett tips inför semestertid brukar vara att sova så mycket du har lust med. Det förbättrar upplevelsen av att vara ledig.

4.Mjukstart eller full fart
Under de första semesterdagarna kan det vara skönt att få tid till att beta av saker som inte hunnits med innan. Det tar ofta några dagar att varva ner helt. En del föredrar att byta miljö direkt när jobbet avslutats för att på så sätt ställa om sig och kunna varva ned. Andra passar på att i lugn och ro kunna dra ned på tempot hemma. Tänk över vad som är viktigast för dig under semestern och prioritera detta.

5. Fötterna på jorden 
Måla inte upp för höga förväntningar på ledigheten. Sänk både ambitionsnivån och kraven på dig själv. Försök att inte jämföra dig med andra. Det är lätt att jämföra med hur vänner och kollegor har det på sina semestrar. Det kan skapa en stress i sig att se att någon exempelvis har åkt till en exotisk plats, upplever äventyr eller umgås mycket med vänner.

6. Gör det motsatta 
Är du mycket aktiv på jobbet – då kan det vara bra att ta en lugn semester. Är du passiv på jobbet, exempelvis sitter mycket, kan det vara skönt att röra mycket på sig. För den som har ett aktivt arbetsliv kan det handla om att läsa böcker, lösa korsord eller ”bara vara”, medan det för den som har en stilla arbetsvardag kan handla om att göra något praktiskt som att snickra, odla eller vandra. Gör det som du tycker är kul.

7. Stäng av flödet 
Många har svårt att hålla sig borta från arbetet under semestern. För den som till exempel svarar på ett telefonsamtal eller ett mejl rubbas nedvarvningsprocessen. Stäng av mejl och mobil och ta en ordentlig paus från jobbet. Blir du stressad av att inte ha koll på mejlen alls? Lägg in en tidsavgränsad ”mejltid” under semestern. Alternativt: Träna på att känna acceptans för inte ha någon möjlighet att öppna mejlen – vad är det värsta som kan hända? Sociala medier tar också mycket tid och fokus. Skapa kommunikationsfria zoner.

8. När semestern är igång 
Tillåt dig att bara vara. Strunta i alla måsten. Träna dig i att vara mindre effektiv och mer avslappnad. Planera bara sådana aktiviteter som ger dig glädje, inte obehag. Det kan vara allt från att ligga i solstolen och somna med en bok över ansiktet till att rensa ut källarförrådet. Så länge du njuter har du nått långt i att slappna av.

9. Återgå långsamt 
De första dagarna efter att du börjar jobba igen kan du vara extra trött. Särskilt när du kommer hem efter jobbet. Omställningen till vardagen tar energi och kanske har dygnsrytmen förskjutits under ledigheten. Ha överseende med att det kan ta tid att ställa om innan arbetet börjar kännas som vanligt igen.

Taggar: Så gör duLivsstil

Webbfråga

Det börjar bli mörkt- hur får du ljus?

  • Tänder alla lampor 28%  
  • Tar en promenad på lunchen 46%  
  • Går på ljusterapi 0%  
  • Inget särskilt 26%  
Totalt antalet röster: 65