Hoppa till huvudinnehållet

Bra kollegor är den faktor som främst styr valet att stanna på en arbetsplats, enligt en ny undersökning.

Bild: Istockphoto

Arbetsklimat

Så blir du en god kollega

Visa intresse för din kollegas arbetsuppgifter och sluta prata om kollegor när de inte är i rummet. Det är två av totalt nio tips om hur man blir en god kollega som det danska månadsmagasinet Samvirke listat.

Att ha bra kollegor hamnar ofta högt på listan över faktorer som bidrar till trivsel på jobbet. Forskning har också visat att stödjande kollegor utgör det främsta stödet för anställda som drabbats av stressrelaterad ohälsa. Det danska månadsmagasinet Samvirke har listat nio faktorer som gör dig till en bättre kollega.

  1. Visa intresse för din kollegas arbetsuppgifter Hur gick det med ditt möte och fick du ordning på ditt datorstrul igår? När man ställer konkreta frågor hjälper man sin kollega att bearbeta händelser på jobbet samtidigt som hen känner sig sedd.
  2. Berätta om dina egna missar Att våga berätta om sina egna misstag och tillkortakommanden bidrar till en tillåtande stämning. Alla gör fel ibland och det känns mer uthärdligt när man vet att andra också gör det. Att berätta om egna missar kan också göra att kollegan inte behöver göra om samma sak. Kanske kan ni tillsammans prata om hur ni rättar till felet på bästa sätt.
  3. Fira framgångar Uppmärksamma och fira kollegor som gjort något bra. Det blir roligare att jobba om man tillåter sig att fira det som gått bra.
  4. Be om hjälp Att fråga om man kan hjälpa andra leder till bättre stämning på jobbet. Men att själv kunna be om hjälp och visa tacksamhet för den hjälp man får är minst lika viktigt. En av de bästa frågorna man kan ställa som kollega är "Vill du hjälpa mig?" enligt Jon Kjaer Nielsen, författare och föredragshållare på ämnet arbetsglädje.
  5. Prioritera att hjälpa din kollega Trots att det ofta är fullt upp på jobbet är det viktigt att prioritera att hjälpa sina kollegor. Om man jobbar tillsammans presterar man bättre i slutändan.
  6. Sluta att baktala kollegor Ha som tumregel att aldrig tala om kollegor som inte finns i rummet. Att baktala kollegor skapar osäkerhet och rädsla för vad andra säger om dig när du inte är närvarande. Vill du komma med kritik, framför den ansikte mot ansikte.
  7. Reagera på mobbning Om du märker att någon talar nedsättande till din kollega eller på annat sätt behandlas illa ska du reagera. Berätta för kollegan hur du upplever situationen eller tala med din chef.
  8. Var konkret i din återkoppling Återkoppling eller feedback är bäst när den är så konkret som möjligt. Försök vara så precis som möjligt när du berömmer en kollega. Vad är det som hen har gjort bra? Ge gärna exempel.
  9. Byt arbetsuppgifter med varandra Bäst förståelse för varandras arbete får man om man testar att byta jobb med varandra. Det kan vara en litet arbetsmoment eller en mer omfattande arbetsuppgift

(Källa: www.samvirke.dk)

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

marianne.zetterblom@prevent.se

Mer om Arbetsklimat

Senaste om Tips och råd