Publicerad 6 februari 2017

"Mitt huvud behöver ett skyddsombud"

I egenskap av gammal serienörd så älskar jag Snobben. Och Snobben var som bäst på 1960-talet, tänkvärt nonsens i världsklass. Ett exempel: Linus, huvudpersonen Karls kompis, sitter under ett träd. Han nickar till och vaknar. Säger till Karl: "Jag vill så gärna lära mig meditera, men jag somnar hela tiden!"
Tro mig, det är roligare med bilder till. Och just när strippen tecknades, sent 60-tal, var den aktuell. Då lärde sig nämligen Beatles och stora delar av västvärlden "TM", transcendental meditation.

TM finns fortfarande, men det talas mer om "mindfullness". Inte riktigt samma sak, men nära nog. Bli medveten om dina sinnesintryck, ge akt på andningen, töm huvudet på vardagsskräp. Och var uppmärksam! I synnerhet på andningen. In, ut. In, ut.

Nu låter det kanske som om jag driver med mindfullness, men så är det inte. De vetenskapliga studier som gjorts är delvis motstridiga och dessutom svårgenomförda, men mycket tycks tyda på att meditationsövningar som mindfullness är precis vad stressade människor behöver idag. En ventil för jobb- och familjebekymmer, alla cirkelresonemang som hela tiden snurrar inom oss alla som yrselframkallande karuseller inom.

Stoppa hjärnan, jag vill hoppa av! Eller åtminstone sakta ner.
När experter på utbrändhet intervjuas pekar de på de senaste decenniernas alla nedskärningar som huvudorsaker till stress och psykisk ohälsa. Yrkeslivet får oss att krascha. Dags, kort sagt, att reglera vår mest omedelbara arbetsmiljö: hjärnan.

I Frankrike går man i bräschen, där finns ett lagförslag om att ingen arbetsgivare ska kunna kräva av en anställd att läsa jobbmail efter klockan 18. "Logga ut-lagen" har den kallats. Kan säkert lätta på stressen. Sen är det en annan sak att oron inför morgondagens jobbkriser kanske surrar i huvudet ändå.
Själv har jag alltid haft svårt att leva i nuet. Första gången jag reste till Florida, allra första dagen på stranden, sa jag: "Det här är så fint att jag redan längtar tillbaka!" I mitt huvud var semestern redan slut.

Mitt huvud behöver helt enkelt ett skyddsombud. Eller, i brist på det, kanske lite mindfullness. Jag har testat ett par veckor och det funkar verkligen, jag saktar ner på ett vettigt sätt.
Och till skillnad från Linus så somnar jag inte. Fast ska jag vara helt ärlig så har jag lite småtråkigt. Inget ont om mitt nya intresse, att räkna andetag, men direkt rafflande är det ju inte. Vilket väl är en del av poängen.
Så: in, ut. In, ut. Och utloggad.

om göran evderdahl

är journalist och filmkritiker. Han är också en återkommande medlem av panelen Spanarna i SR P1. 

Taggar: StressKrönika

    • Katarina
    • / 11:09, 14 mars 2017
    • /

    Ja, helt rätt. Kunde inte formulerat det bättre - vår hjärna behöver ett skyddsombud. Det ska jag ta med mig i mina samtal om arbetsmiljö.

    • Karina DiLucia
    • / 10:01, 17 februari 2017
    • /

    TACK, mycket bra skrivet.
    Behovet av skyddsombud för vårt välbefinnande är ett faktum och vi behöver alla bli medvetna om att vi kan träna oss på att bli vårt eget ”huvudskyddsombud”
    Som Beteendevetare, Awareness Agent, Digital Detox Pionjär och Midnfulnesslärare, vill jag dela mina reflektioner och tankar som berör detta så heta och högst aktuella ämne.
    Jag jobbar hårt på att bidra till ökad medvetenhet hos människor/företag.
    Jag har fokus på helhet och hållbarhet, hela människan i alla sina sammanhang och hållbar människa som mål.
    Jag vill bidra till hälsofrämjande arbetsplatser och ett privatliv att njuta av.
    En fråga som idag är allmänmänsklig och ständigt på agendan är Stress i allmänhet och Digital stress i synnerhet.
    Digitaliseringens fördelar är stora – det vet vi.
    Men vad gör den med oss? vad händer med oss ”som människa” i ett allt mer digitaliserat samhälle? i arbetslivet? privat?
    Vilka är riskerna? Vad behöver vi vara uppmärksamma på?
    Det finns många perspektiv, fysiska, mentala, psykosociala och inte minst det relationella perspektivet.
    Många företag erbjuder sina anställda gymkort och fysiskträning på arbetstid, vilket är toppen, men det är lika viktigt att satsa på den mentala träningen för att öka medvetenheten om att vi kan göra medvetna val. Vi behöver alla jobba på att hitta förhållningsätt till det ständigt ökande digitala flödet och den digitala stressen som många upplever både i arbetslivet och privat idag.
    Sjukskrivningar ökar, och det är psykisk ohälsa och stressrelaterade symtom som står för ökningen..
    Mindfulness träning är ett bra sätt för att hitta sitt fokus, vara mer närvarande i varje stund, i varje möte, bli mer effektiv och därigenom mindre stressad, helt enkelt hitta balans både ”on line” och ”off line”
    #stress #digitalisering #digitalstress #digitaldetox #mindfulness

    Hälsningar
    Karina DiLucia

    Villa Insikt
    DiLucias Utvecklingsbyrå

    • Gunilla
    • / 03:17, 15 februari 2017
    • /

    Så bra skrivet. Jag önskar också att min hjärna hade ett skyddsombud. Tack för informationen om Frankrike, borde vi inte ta efter?! Ta hand om dig. Hälsningar Gunilla

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-08-06




Regler för kommentarer