Ny metod för säkrare vägarbete
Publicerat 1 september 2016
Säkerheten är ett stort problem för vägarbetare. För att minska antalet olyckor i samband med tillfälliga avspärrningar testar nu det statliga bolaget Svevia en ny metod med skum-markeringar, för att få bilister att byta fil i tid.
När ett djur körts på av en bil, eller när en bil tappat en säng från ett takräcke, då behöver djur och säng snabbt tas bort från vägen. Vägarbetarna som får uppdraget gör en tillfällig avspärrning och för att kunna jobba säkert använder de ett skyddsfordon med krockskydd. Men trots avspärrningar händer det varje vecka att trafikanter kör in i skyddsfordonet.
– Vi har en kille som blivit påkörd tre gånger på åtta månader. Och även om det inte alltid leder till personskador är det såklart psykiskt väldigt jobbigt. Problemet är att trafikanterna ligger kvar för länge i samma fil, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.
Därför testas nu en metod med skum-markeringar, markeringar som släpps på rad av skyddsfordonet när det är på väg till den avspärrning som ska göras. Tanken är att trafikanterna i god tid ska se skum-markeringarna, förstå att filen de åker i snart stängs av och i god tid byta fil.
– Skummet är ett enkelt komplement till det skyddsfordon vi använder. Det handlar om att utnyttja en mänsklig instinkt. När trafikanten ser skum-markeringarna tänker de förhoppningsvis; ok här ligger det grejer på vägen. Samtidigt som skummet är ofarligt att köra i om bilisten inte ser det.
Skum-metoden används även i samband med att mittstreck målas på landsvägar och är tekniskt enkel.
– Man fäster en liten ståltank på skyddsfordonet, fyller den med en skumbildande vätska och trycksätter. När man vispar om blir det som raklödder. Sedan knuffar maskinen ut en liten skumklick med jämna mellanrum. Märkvärdigare än så är det inte.
Pilotförsöket som genomförts under ett halvårs tid på E4:an mellan Knivsta och Uppsala har slagit väl ut. Inga trafikanter har kört in i skyddsfordon under tiden försöket pågått. Till hösten ska därför metoden användas i skarpt läge i Malmöregionen.
– Varje olycka vi kan undvika är både bilister och vägarbetare glada för, säger Jan Salkert.
Carin Hedström
Mer om Säkerhet
-
Dålig säkerhet vid cykelresor i tjänsten
Arbetsolyckor och arbetsskador • En ny studie av trafiksäkerheten hos hantverkare och omsorgspersonal visar på allvarliga brister.
-
Så ska montering av solceller bli säkrare
Säkerhet • Fack och arbetsgivare jobbar nu tillsammans för att öka säkerheten för dem som monterar solceller, ett arbete som innebär många risker.
-
Anställda utnyttjas av kriminella gäng
Arbetsmiljöarbete • Kriminella nätverk infiltrerar legala företag för att underlätta och effektivisera sin kriminalitet. Det visar en ny rapport från Brottsförebyggande rådet, Brå. En god arbetsmiljö och trygga chefer kan förebygga att anställda utnyttjas av de kriminella gängen.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Frilansande journalister får stöd mot hat och hot
Hot och våld • Journalister som utsätts för hat och hot kommer få ett stärkt skydd på initiativ av regeringen.
-
Chefers arbetsmiljö förbisedd
Chef • Chefernas arbetsmiljö glöms ofta bort i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det visar en kartläggning från Arbetsmiljöverket.
-
Teknikstrul på videomöten irriterar
Möten • Det nya arbetslivet med ökat distansarbete har lett till en ny typ av teknikproblem. Videomötesteknik som krånglar och kollegor som inte kan hantera den nya tekniken är stora irritationsmoment på jobbet. Det visar en undersökning där svenska anställda fått frågor om teknikstrul.