Bild: Lindex
Klädjätten tar hjälp av AI
Publicerat 7 november 2023
Utbud, priser, aktuella kampanjer och säkerhetsrutiner. Den som är säljare i en klädbutik måste hålla ordning på en stor mängd information för att kunna göra sitt jobb. Klädkedjan Lindex tar nu hjälp av ett skräddarsytt AI-verktyg för att underlätta för medarbetarna.
AI-vågen är här. Titta inte tillbaka utan surfa med. Den liknelsen gör Florian Westerdahl, Head of Technology på Lindex IT.
– Utvecklingen går otroligt fort nu. Generativ AI är inte längre en leksak utan en högst revolutionerande ny teknik som, rätt använt, kan göra stor skillnad i att underlätta för oss på våra arbetsplatser, säger han.
Generativ AI är en övergripande term för artificiell intelligens som skapar nytt innehåll, såsom texter eller bilder. Det kanske mest kända exemplet är Chat-GPT. Generativ AI har funnits i decennier men Florian Westerdahl beskriver den senaste tidens utveckling som exponentiell – långsam i början men sedan ökar hastigheten mycket snabbt. Och det är en utveckling som många inte riktigt hängt med på, menar han.
– Det finns ett motstånd mot generativ AI som jag tror grundar sig i att man inte riktigt förstår vad det är, säger han.
Skräddarsytt AI-verktyg för medarbetare i butik
I november i fjol gick Florian Westerdahl själv och funderade på hur Lindex skulle kunna dra nytta av den senaste tidens snabba utveckling inom generativ AI. En stor utmaning i butik är mängden information som varje medarbetare behöver känna till, och vara uppdaterad på, för att kunna göra sitt jobb. Det handlar om allt från utbud, priser, aktuella kampanjer, säkerhets- och hållbarhetsrutiner. Idén att använda AI för att underlätta tog form och resulterade i ett samarbete med Microsoft och Xenit där Microsofts AI-platform Open AI användes för att skapa ett skräddarsytt verktyg för Lindex medarbetare i butik. Lindex Copilot, som namnet blev, är matad med aktuell information från flera interna datakällor, information som butiksmedarbetarna behöver i sitt dagliga arbete. Det gör systemet till expert på rutiner, processer och arbetsmetoder som ingår i att driva en Lindexbutik. Rent praktiskt fungerar den som en chattbot som alltid finns tillgänglig för medarbetarnas frågor och kan ge skräddarsydda råd och vägledning. En annan styrka, enligt Florian Westerdahl, är att chattboten även anger källan till informationen, så att medarbetaren kan läsa mer. Lindex Copilot är även programmerad för att anpassa sin information till den aktuella kontexten, exempelvis vilket land eller region som medarbetaren befinner sig i.
– Om en medarbetare i Norge exempelvis frågar efter betalalternativ så ska den inte kunna få svaret ”Swish” eftersom i Norge erbjuds norska Vipps i stället, säger Florian Westerdahl som exempel.
Den första versionen av Lindex Copilot lanserades nyligen till omkring 250 medarbetare. Responsen har överlag varit väldigt positiv, enligt Florian Westerdahl, även om det finns en del förbättringspotential.
– Många medarbetare tycker att det är en väldigt bra hjälp i deras dagliga arbete men vi fick en del önskemål också, exempelvis att man vill möjlighet att chatta privat med Lindex Copilot, i nuläget sker all dialog i ett öppet chattrum, säger han.
Utvecklingen av plattformen kommer fortsätta och potentiellt även utökas till andra affärsområden och processer där AI kan förbättra upplevelsen för både medarbetare och kunder. Florian Westerdahl tror att potentialen med AI i arbetslivet bara har börjat utforskas och ser många möjligheter för hur AI kan stötta oss på våra arbetsplatsen.
– Den senaste tidens utveckling har helt förändrat förutsättningarna. AI-vågen har bara börjat.
Katharina Hedström
Mer om AI
-
Positivt att låta anställda ha inflytande på ny teknik
AI • Om facket är med vid införandet av automatisering och AI gynnar det både företaget och de anställda, visar en ny avhandling.
-
Kreativa yrken ersätts av AI
AI • Artificiell intelligens, AI, kommer påverka de flesta yrkesområden. Och det är inte bara enkla jobb som försvinner. Även högutbildade personer och personer med kreativa yrken måste vara beredda på att delvis bli ersatta av maskiner, enligt en rapport.
-
AI präglar årets nyordslista
AI • Cyberresiliens, generativ AI och prompta. Flera av orden på årets nyordslista från Språkrådet handlar om digital arbetsmiljö och det gångna årets AI-utveckling.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Med smak av salt och umami
Bildreportaget • De bohuslänska algerna hamnar på såväl Nobelpristagarnas tallrikar som på tyska åkrar och i fransk kosmetika. Arbetsliv följer med ut till havs när havssallad skördas från linor under ytan. Allt som behövs är solljus och saltvatten. Men är konsumenterna redo?
-
Vägen mot en säkrare arbetsplats
Arbetsmiljöarbete • De som jobbar på våra vägar är en utsatt yrkeskår som många gånger utför arbetet med fara för sitt eget liv. Hot och våld har också blivit en del av vardagen när trafikanterna runtomkring är alltmer stressade och oförstående.
-
Förmodligen har du också använt en härskarteknik
Krönika • ”Men gumman!” Orden kom från en yngre manlig kollega, som jag vanligtvis respekterade och tyckte om. Han uttryckte sig vänligt och tanken var nog att låta lite personlig, men det kändes så fel. Helt plötsligt blev jag hans lilla dotter. Jag sa inget, men ångrade mig senare.