Hoppa till huvudinnehållet
Porträtt Florian Vesterdahl

– Det finns ett motstånd mot generativ AI som jag tror grundar sig i att man inte riktigt förstår vad det är, säger Florian Westerdahl, Head of Technology på Lindex IT.

Bild: Lindex

AI

Klädjätten tar hjälp av AI

Utbud, priser, aktuella kampanjer och säkerhetsrutiner. Den som är säljare i en klädbutik måste hålla ordning på en stor mängd information för att kunna göra sitt jobb. Klädkedjan Lindex tar nu hjälp av ett skräddarsytt AI-verktyg för att underlätta för medarbetarna.

AI-vågen är här. Titta inte tillbaka utan surfa med. Den liknelsen gör Florian Westerdahl, Head of Technology på Lindex IT.

– Utvecklingen går otroligt fort nu. Generativ AI är inte längre en leksak utan en högst revolutionerande ny teknik som, rätt använt, kan göra stor skillnad i att underlätta för oss på våra arbetsplatser, säger han.

Generativ AI är en övergripande term för artificiell intelligens som skapar nytt innehåll, såsom texter eller bilder. Det kanske mest kända exemplet är Chat-GPT. Generativ AI har funnits i decennier men Florian Westerdahl beskriver den senaste tidens utveckling som exponentiell – långsam i början men sedan ökar hastigheten mycket snabbt. Och det är en utveckling som många inte riktigt hängt med på, menar han.

– Det finns ett motstånd mot generativ AI som jag tror grundar sig i att man inte riktigt förstår vad det är, säger han.

Skräddarsytt AI-verktyg för medarbetare i butik

I november i fjol gick Florian Westerdahl själv och funderade på hur Lindex skulle kunna dra nytta av den senaste tidens snabba utveckling inom generativ AI. En stor utmaning i butik är mängden information som varje medarbetare behöver känna till, och vara uppdaterad på, för att kunna göra sitt jobb. Det handlar om allt från utbud, priser, aktuella kampanjer, säkerhets- och hållbarhetsrutiner. Idén att använda AI för att underlätta tog form och resulterade i ett samarbete med Microsoft och Xenit där Microsofts AI-platform Open AI användes för att skapa ett skräddarsytt verktyg för Lindex medarbetare i butik. Lindex Copilot, som namnet blev, är matad med aktuell information från flera interna datakällor, information som butiksmedarbetarna behöver i sitt dagliga arbete. Det gör systemet till expert på rutiner, processer och arbetsmetoder som ingår i att driva en Lindexbutik. Rent praktiskt fungerar den som en chattbot som alltid finns tillgänglig för medarbetarnas frågor och kan ge skräddarsydda råd och vägledning. En annan styrka, enligt Florian Westerdahl, är att chattboten även anger källan till informationen, så att medarbetaren kan läsa mer. Lindex Copilot är även programmerad för att anpassa sin information till den aktuella kontexten, exempelvis vilket land eller region som medarbetaren befinner sig i.

– Om en medarbetare i Norge exempelvis frågar efter betalalternativ så ska den inte kunna få svaret ”Swish” eftersom i Norge erbjuds norska Vipps i stället, säger Florian Westerdahl som exempel.

Den första versionen av Lindex Copilot lanserades nyligen till omkring 250 medarbetare. Responsen har överlag varit väldigt positiv, enligt Florian Westerdahl, även om det finns en del förbättringspotential.

– Många medarbetare tycker att det är en väldigt bra hjälp i deras dagliga arbete men vi fick en del önskemål också, exempelvis att man vill möjlighet att chatta privat med Lindex Copilot, i nuläget sker all dialog i ett öppet chattrum, säger han.  

Utvecklingen av plattformen kommer fortsätta och potentiellt även utökas till andra affärsområden och processer där AI kan förbättra upplevelsen för både medarbetare och kunder. Florian Westerdahl tror att potentialen med AI i arbetslivet bara har börjat utforskas och ser många möjligheter för hur AI kan stötta oss på våra arbetsplatsen.

– Den senaste tidens utveckling har helt förändrat förutsättningarna. AI-vågen har bara börjat.

bild på Katharina Hedström

Katharina Hedström

Mer om AI

Senaste om Mer om arbetsmiljö