Hoppa till huvudinnehållet

Olyckan där fem byggnadsarbetare omkom i en bygghiss ska utredas av Arbetsmiljöverket.

Bild: Magnus Lejhall/TT

Arbetsolyckor och arbetsskador

”Den värsta arbetsplatsolyckan sen Estonia”

2023 blir ett mörkt år vad gäller arbetsrelaterade dödsolyckor. Den senaste i raden, där fem personer omkom när en bygghiss rasade 20 meter är exceptionell, enligt Per Nylén på Arbetsmiljöverket.

Nu bekräftar åklagaren att samtliga av de fem personer som befann sig i en bygghiss som rasade 20 meter ner i marken på en byggarbetsplats i Ursvik i Sundbyberg, har omkommit.

– Vi ska förmodligen inspektera arbetsplatsen i morgon onsdag så jag har inga fler detaljer men jag kan konstatera att det inträffade är exceptionellt. Det är en av de värsta arbetsolyckorna vi haft sen Estonia, säger Per Nylén.

Många unga bland dödsoffren

Om man adderar olyckan i Sundbyberg har 52 personer mist livet på jobbet i år. Det är en kraftig ökning mot förra året då 40 personer avled i arbetsolyckor och ett trendbrott eftersom olyckorna har minskat sedan 10-talets början för att gå ner markant under pandemin. Per Nylén anser också att det är alarmerande att så pass många unga dött på jobbet. Totalt är 8 av de som omkommit under 24 år.  Ett exempel är den 14-åriga pojke från Borås som klämdes till döds under en frontlastare i skogen på sitt sommarjobb.

Bristande riskbedömning

Enligt Per Nylén är det bristande riskbedömning som ligger bakom flera av de dödsolyckor som skett.

– Antingen har man inte gjort någon riskbedömning alls eller så har den varit undermålig. Efterlevnaden av riskbedömningskravet i föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, måste fungera bättre. Efter en olycka är det lätt att vara efterklok men vi behöver bli för-kloka. Om vi ska få ner dödsolyckorna måste riskbedömningen fungera.

Flest dödsolyckor har skett inom bygg, transport och magasinering, tillverkningsindustri och jord- och skogsbruk. I många olyckor är fordon inblandade.

– När det gäller yrkeschaufförer är tidsbristen ett problem. Det är inte alltid man hinner kolla däck och bromsar för att man har så pressade tidsscheman.

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Arbetsolyckor och arbetsskador

Senaste om Mer om arbetsmiljö