Ny metod för säkrare vägarbete
Publicerat 1 september 2016
Säkerheten är ett stort problem för vägarbetare. För att minska antalet olyckor i samband med tillfälliga avspärrningar testar nu det statliga bolaget Svevia en ny metod med skum-markeringar, för att få bilister att byta fil i tid.
När ett djur körts på av en bil, eller när en bil tappat en säng från ett takräcke, då behöver djur och säng snabbt tas bort från vägen. Vägarbetarna som får uppdraget gör en tillfällig avspärrning och för att kunna jobba säkert använder de ett skyddsfordon med krockskydd. Men trots avspärrningar händer det varje vecka att trafikanter kör in i skyddsfordonet.
– Vi har en kille som blivit påkörd tre gånger på åtta månader. Och även om det inte alltid leder till personskador är det såklart psykiskt väldigt jobbigt. Problemet är att trafikanterna ligger kvar för länge i samma fil, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.
Därför testas nu en metod med skum-markeringar, markeringar som släpps på rad av skyddsfordonet när det är på väg till den avspärrning som ska göras. Tanken är att trafikanterna i god tid ska se skum-markeringarna, förstå att filen de åker i snart stängs av och i god tid byta fil.
– Skummet är ett enkelt komplement till det skyddsfordon vi använder. Det handlar om att utnyttja en mänsklig instinkt. När trafikanten ser skum-markeringarna tänker de förhoppningsvis; ok här ligger det grejer på vägen. Samtidigt som skummet är ofarligt att köra i om bilisten inte ser det.
Skum-metoden används även i samband med att mittstreck målas på landsvägar och är tekniskt enkel.
– Man fäster en liten ståltank på skyddsfordonet, fyller den med en skumbildande vätska och trycksätter. När man vispar om blir det som raklödder. Sedan knuffar maskinen ut en liten skumklick med jämna mellanrum. Märkvärdigare än så är det inte.
Pilotförsöket som genomförts under ett halvårs tid på E4:an mellan Knivsta och Uppsala har slagit väl ut. Inga trafikanter har kört in i skyddsfordon under tiden försöket pågått. Till hösten ska därför metoden användas i skarpt läge i Malmöregionen.
– Varje olycka vi kan undvika är både bilister och vägarbetare glada för, säger Jan Salkert.
Carin Hedström
Mer om Säkerhet
-
Vägen mot en säkrare arbetsplats
Arbetsmiljöarbete • De som jobbar på våra vägar är en utsatt yrkeskår som många gånger utför arbetet med fara för sitt eget liv. Hot och våld har också blivit en del av vardagen när trafikanterna runtomkring är alltmer stressade och oförstående.
-
Dålig säkerhet vid cykelresor i tjänsten
Arbetsolyckor och arbetsskador • En ny studie av trafiksäkerheten hos hantverkare och omsorgspersonal visar på allvarliga brister.
-
Så ska montering av solceller bli säkrare
Säkerhet • Fack och arbetsgivare jobbar nu tillsammans för att öka säkerheten för dem som monterar solceller, ett arbete som innebär många risker.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Med smak av salt och umami
Bildreportaget • De bohuslänska algerna hamnar på såväl Nobelpristagarnas tallrikar som på tyska åkrar och i fransk kosmetika. Arbetsliv följer med ut till havs när havssallad skördas från linor under ytan. Allt som behövs är solljus och saltvatten. Men är konsumenterna redo?
-
Vägen mot en säkrare arbetsplats
Arbetsmiljöarbete • De som jobbar på våra vägar är en utsatt yrkeskår som många gånger utför arbetet med fara för sitt eget liv. Hot och våld har också blivit en del av vardagen när trafikanterna runtomkring är alltmer stressade och oförstående.
-
Förmodligen har du också använt en härskarteknik
Krönika • ”Men gumman!” Orden kom från en yngre manlig kollega, som jag vanligtvis respekterade och tyckte om. Han uttryckte sig vänligt och tanken var nog att låta lite personlig, men det kändes så fel. Helt plötsligt blev jag hans lilla dotter. Jag sa inget, men ångrade mig senare.