Så kan chefen stödja medarbetare som mår dåligt
Publicerat 10 april 2017
I dag börjar vardagen igen efter fredagens tragiska terrordåd i Stockholm. På jobbet kan det vara bra att samla personalen och prata om det som hänt. Om behov finns av samtalsstöd med en krisexpert eller psykolog kan man ta hjälp av företagshälsovården.
Krishantering på arbetsplatsen behöver inte vara svårare än att man som chef är närvarande och omvårdande.
– Låt medarbetarna prata om det som hänt under trygga omständigheter. Det är viktigt att folk får uttrycka vad de tänker och känner, säger Per Larsson, krisstödsexpert på företagshälsovårdsbolaget Previa.
De som verkar må bra är oftast inte i behov av professionellt krisstöd. Previa har listat några tips hur chefer kan agera vid en dramatisk händelse:
- Samla de berörda och försök skapa en så trygg och omvårdande miljö som möjligt. Erbjud gärna fika.
- Ge enbart saklig information om vad som hänt och vad som är planerat.
- Bjuda in alla medarbetare att kommentera det som hänt dem- om de vill. Lyssna och låt alla prata till punkt.
- Ha fokus på fakta. Det hjälper hjärnan att sortera, bearbeta och förstå. Om någon reagerar starkt emotionellt; avled och erbjud individuellt stöd efter mötet (både för individens och gruppen trygghet).
- Bedöm behov av akut professionell hjälp och överväg akutsjukhus vid mycket starka reaktioner.
- Uppmuntra kontakt med varandra och med anhöriga, vänner som man känner sig trygg med. Om någon saknar detta, bjud in till kontakt med chefer eller kollegor.
- Summera gruppens upplevelser, normalisera reaktionerna (referera till "normal akuta stressreaktioner") och påminn om situationens behov av sammanhållning och tolerans för att vi reagerar olika på starka påfrestningar.
- Erbjud avlastningssamtal från företagshälsovården för de som behöver.
- Erbjud praktiskt hjälp eller stöd av olika slag, t ex partiell ledighet, minskade prestationskrav. Att visa omtanke har stort symboliskt värde.
- Följ upp och bedöm – rådgör med kollega/ledning/HR.
Källa: Previa
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Perfektionism får oss att prestera sämre
Psykisk hälsa • Andelen unga som ställer orimligt höga krav på sig själva har ökat de senaste 10–20 åren, visar psykologisk forskning. Den som lider av perfektionism riskerar både att bli utbränd och att prestera sämre på jobbet.
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Rutiner saknas för chefer som mår dåligt
Psykisk hälsa • Allt fler chefer lider av psykisk ohälsa. Ny forskning visar att samtal om chefernas hälsa kan vara en viktig lösning på problemet.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Vanligare att vända sig till kvinnliga chefer med problem
Chef • Åtta av tio chefer upplever att deras arbetsmiljö är ganska bra. Men det finns stora skillnader mellan sektorer och mellan kvinnliga och manliga chefer.
-
Så kan chefen hantera medarbetarundersökningar
Arbetsmiljöarbete • Vad gör du om medarbetarundersökningen visar att det förekommer kränkningar eller att personalen anser att du är en dålig chef?
-
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Arbetsklimat • I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer.