Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Systematiskt arbetsmiljöarbete

  • Alla ska med. Arbetsgivaren har huvudansvaret men de anställda har också ett ansvar att säga till om de upptäcker risker.

    Alla ska med. Arbetsgivaren har huvudansvaret men de anställda har också ett ansvar att säga till om de upptäcker risker.

  • Det här vill vi. Genom en arbetsmiljöpolicy blir det tydligt för alla vad företaget vill med sitt arbetsmiljöarbete.

    Det här vill vi. Genom en arbetsmiljöpolicy blir det tydligt för alla vad företaget vill med sitt arbetsmiljöarbete.

  • Våra rutiner. Det behövs rutiner för arbetsmiljöarbetet och det är lättare att följa dem om de finns på papper (nödvändigt om man är fler än tio anställda).

    Våra rutiner. Det behövs rutiner för arbetsmiljöarbetet och det är lättare att följa dem om de finns på papper (nödvändigt om man är fler än tio anställda).

  • Vi hjälps åt. Uppgifterna i arbetsmiljöarbetet kan fördelas på företaget. Det är vanligt att chefer får vissa uppgifter att ha hand om.

    Vi hjälps åt. Uppgifterna i arbetsmiljöarbetet kan fördelas på företaget. Det är vanligt att chefer får vissa uppgifter att ha hand om.

  • Kunskaper. Alla anställda ska veta vilka risker som finns och hur man skyddar sig.

    Kunskaper. Alla anställda ska veta vilka risker som finns och hur man skyddar sig.

  • Bort med allt farligt. Systematiskt arbetsmiljöarbete består av fyra viktiga steg: undersöka vilka risker som finns, bedöma dem, åtgärda dem och kontrollera att de är borta. Genom att göra det här regelbundet och strukturerat kommer man långt i sitt arbetsmiljöarbete.

    Bort med allt farligt. Systematiskt arbetsmiljöarbete består av fyra viktiga steg: undersöka vilka risker som finns, bedöma dem, åtgärda dem och kontrollera att de är borta. Genom att göra det här regelbundet och strukturerat kommer man långt i sitt arbetsmiljöarbete.

  • Speciellt vid förändringar. När det sker en ändring, till exempel en ny maskin eller en omorganisation, måste man göra en särskild riskbedömning.

    Speciellt vid förändringar. När det sker en ändring, till exempel en ny maskin eller en omorganisation, måste man göra en särskild riskbedömning.

  • Det får inte hända igen. Lär av olyckorna eller av det som hade kunnat leda till en olycka. Det är ett bra sätt att upptäcka risker.

    Det får inte hända igen. Lär av olyckorna eller av det som hade kunnat leda till en olycka. Det är ett bra sätt att upptäcka risker.

  • Årlig koll. Arbetsmiljöarbetet ska följas upp varje år.

    Årlig koll. Arbetsmiljöarbetet ska följas upp varje år.

  • Ta hjälp av experter. Ta hjälp av företagshälsovården eller någon annan expert om du behöver.

    Ta hjälp av experter. Ta hjälp av företagshälsovården eller någon annan expert om du behöver.

Systematiskt arbetsmiljöarbete definieras i arbetsmiljölagen som "arbetsgivarens arbete med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås". Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och för att arbetsmiljöarbetet bedrivs systematiskt. Ansvaret gäller också för inhyrd personal.

De tre delarna undersöka, genomföra och följa upp är centrala i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Med det menas att arbetsgivaren ska undersöka vilka risker som finns på arbetsplatsen och åtgärda dem så att ingen drabbas av en olycka eller av ohälsa. Därefter följs åtgärderna upp, så att man är säker på att riskerna har försvunnit eller minskats så mycket det går.

Det är viktigt att det systematiska arbetsmiljöarbetet är en självklar och naturlig del av verksamheten. Det är också angeläget att alla anställda är engagerade och aktiva arbetsmiljöarbetet. I arbetsmiljölagen står att arbetstagare och arbetsgivare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Arbetstagarna har av naturliga skäl oftast en bra kännedom om riskerna i sitt dagliga arbete och bra förslag på åtgärder. Arbetstagarens delaktighet i arbetet ger också bra förutsättningar till ett framgångsrikt genomförande av åtgärderna.

Alla företag med anställd personal, oavsett storlek och verksamhetsområde, ska ha en arbetsmiljöpolicy. Policyn ska visa vilken arbetsmiljö företaget vill uppnå.

Det behövs dokumentation för att kunna planera och följa upp arbetsmiljöarbetet på ett bra sätt. Handlingsplaner, riskbedömningar och instruktioner för allvarliga risker ska dokumenteras skriftligt av alla företag.

För företag med fler än nio anställda krävs även skriftlig dokumentation av arbetsmiljöpolicy, rutiner, uppgiftsfördelning och årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet. På www.prevent.se/regelbanken finns ett verktyg för det systematiska arbetsmiljöarbetet och för att ta fram den skriftliga dokumentationen.

Regelbanken – Prevent

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) 

Anmäl dig till brevskolan

Lär dig mer om arbetsmiljö genom vår brevskola om systematiskt arbetsmiljöarbete.