Ett skepp kommer lastat – med apelsiner
De apelsiner och bananer du äter har troligen anlänt till din butik via Helsingborg. Det mesta av den frukt som importeras med båt eller lastbil mellanlandar hos någon av stadens 17 fruktgrossister. Häng med på fruktens resa.
Text: Sven Rosell
Foto: Stefan Lindblom
I Helsingborgs hamn landar en stor del av den frukt och grönsaker som importeras med båt eller lastbil till Sverige. Här arbetar omkring 700 personer på Everfresh – en av stadens största fruktgrossister. Truckarna är ett oumbärligt hjälpmedel när lastpallar ska in och ut. Då och då tar man stickprov för att kontrollera temperaturen på lasten.
I bananavdelningens 37 mogningsrum höjs temperaturen successivt. Efter en mogningsprocess på 5–7 dagar är bananerna klara för leverans till butiker, kiosker och gym. Somliga beställer bananer som fortfarande är delvis gröna medan andra vill ha mogna bananer som kan säljas direkt.
Mognadsgraden vid leverans styrs också av hur långt bort i landet butiken ligger. Den sexgradiga färgskalan på frukten går från grön till helt gul. Mellan varje steg i skalan finns ytterligare flera färgnyanser.
Bananer kräver särskild omsorg. “Bananmästaren” Mihail “Micke” Mastoridis vet det mesta om frukten han ansvarar för. Bananerna behöver syre under mognaden, därför gör Mihail “Micke” Mastoridis hål i plastpåsarna som klasarna ligger i. Bananernas egenskaper skiljer sig åt beroende på i vilket land de odlats. De som kommer från Costa Rica mognar snabbare än de från Ecuador.
Clementiner och apelsiner finns med på i stort sett varenda order som Aref Naseri plockar ihop vintertid. Temperaturen i hallarna för inkommande och utgående ska ligga kring 8 plusgrader, men Aref tycker inte att det är svårt att hålla värmen.
Malin Lindberg planerar och schemalägger lastbilarnas ankomster för att minimera väntetiderna. De första anländer vid femtiden på morgonen och de sista vid tiotiden på kvällen. De mest långväga kör från Turkiet. Antalet lastbilar kan uppgå till ett 60-tal per dag vilket gör Malins och hennes kollegors jobb till ett pussel.
En container med bananer från Costa Rica har just anlänt med lastbil. Bananerna kommer med båt till Helsingborgs hamn och körs därifrån med lastbil till Everfresh. Containern töms på tio minuter.
Feeder-fartyget Ensemble lossas i Helsingborgs hamn. Arbetet går i treskift med elva personer i varje skift. För gänget som jobbar kväll kan passet bli långt. Om ett fartyg anländer sent på kvällen måste skiftet fortsätta jobba under natten. När en container har lyfts av kör dragbilen den till en uppställningsplats i hamnen. Importerad frukt och grönt finns i de vita kylcontainrarna.
Det mesta av den frukt som importeras med båt eller lastbil mellanlandar hos någon av stadens grossister innan leverans ut till butik. Magnus Törnlund dukar upp frukt och grönt i sin Ica-butik i Helsingborg.
– Det är superviktigt att det är snyggt upplagt. Då kan man få höra att “så fint det ser ut här i dag”, säger Magnus.
Mer om Bildreportaget
-
Passionen för hantverket går i arv
Bildreportaget • Redan som liten följde Dennis Boström gärna med sin pappa Christer Boström till jobbet på Södermalms Sko & Nyckelservice. 2004 började han som skomakarlärling hos sin far.
-
Med smak av salt och umami
Bildreportaget • De bohuslänska algerna hamnar på såväl Nobelpristagarnas tallrikar som på tyska åkrar och i fransk kosmetika. Arbetsliv följer med ut till havs när havssallad skördas från linor under ytan. Allt som behövs är solljus och saltvatten. Men är konsumenterna redo?
-
Hit kommer våren tidigt
Bildreportaget • Sveriges folkligaste snittblomma säljs i kiosker, på bensinmackar och i flådiga floristbutiker. Men visste du att tulpanen är en ganska känslig rackare? Hos Alverbäcks blommor plockas 32 miljoner tulpaner om året – för hand.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering • Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
-
Samma misstag upprepas vid dödsolyckor
Arbetsolyckor och arbetsskador • Hittills i år har 37 personer dött på jobbet, enligt preliminära siffror från Arbetsmiljöverket. Inom tillverkningsindustrin har trenden länge varit positiv, men nu ökar antalet olyckor igen.
-
Fler pratar om mens och klimakteriet på jobbet
Jämställdhet • Bättre arbetsmiljö, lägre sjukfrånvaro och ökad produktivitet. Det är några fördelar med att göra mens- och klimakteriefrågor till en del av arbetsmiljöarbetet, enligt Josefin Persdotter och Rebecka Hallencreutz som tagit fram en forskningsbaserad handbok med konkreta tips på hur organisationer kan jobba systematiskt med frågorna.