Droger i brev skapar problem i butiker
Publicerat 22 januari 2019
Droger köps och säljs på nätet och skickas ofta i vanliga brev som hämtas ut hos postombud. För anställda blir droghandeln ett arbetsmiljöproblem, med ökade risker om hot och våld från kunder.
– I dag utbildar vi personal, har kameror och rutiner för hur man ska hantera en försändelse som kan vara farlig. Men vi behöver en mer sammanhållen bild som kan ligga till grund för nya utbildningar. Vi har även en tät dialog med paketleverantörer om hur vi kan samverka för att bromsa försändelser med olagligt innehåll i tidigt skede, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel som tillsammans med Handelsanställdas förbund ska genomföra en enkätundersökning för att få mer information om omfattningen av problemen.
För att förebygga rekommenderar Per Geijer chefer att prata med sina anställda om risker i butiken, och att vara tydliga med hur de ska hantera kunder som inte är stabila. Samtidigt måste de anställda berätta om sin arbetssituation, eftersom den kan förändras med kunderna. Men det är inte bara dessa faktorer som blir arbetsmiljöproblem för de anställda. Många känner också både olust och oro för att bli en ofrivillig del av handeln med droger.
– Vi har haft diskussioner med anställda som är oroliga för att de lämnat ut droger som orsakat dödsfall.
Enligt Per Geijer spelar även lagstiftningen stor roll, och lagstiftningen är motsägelsefull. Vanliga brev har sekretessbestämmelser, det vill säga en person som hanterar ett brev som hen tror har ett farligt innehåll får inte rapportera det. Samtidigt säger lagen att samma person ska rapportera om det finns misstanke om smuggling när ett paket ska utomlands. Per Geijers uppmaning är ändå att alltid kontakta polisen om det finns misstanke om farliga preparat i försändelser.
– Det blir en olycklig modell där våra anställda tvingas bryta mot lagen för att skydda sig. Men om politikerna är rappa och ser över lagstiftningen och tidigt ser till att nya droger blir olagliga, då har vi märkt att så fort preparaten blir narkotikaklassade så försvinner de ur vår hantering, de upphör i princip direkt.
Säkrare arbetsmiljö för postombud
- Utbilda personalen om risker i butiken.
- Ha en handlingsplan för hur hotfulla kunder ska hanteras.
- Kontakta alltid polisen om det finns misstankar om farliga preparat i en försändelse
Källa: Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel
Carin Hedström
Mer om Säkerhet
-
Stress bakom många olyckor
Arbetsmiljöarbete • Varje år dör över 700 svenskar på grund av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, enligt forskaren Rachael Berglund vid Mälardalens universitet.
-
Att säkra verktygen räddar liv på bygget
Säkerhet • Att tappa ett verktyg när man jobbar på hög höjd är vanligt. Men genom en så enkel åtgärd som att fästa verktyg i bältet eller selen kan man rädda både människoliv och säkerställa att byggnader och material på marken inte får skador.
-
Så skyddar du dig mot blixten på utejobbet
Säkerhet • Verner Cooray, expert på åska, tipsar om vad man ska tänka på om man jobbar utomhus och blir överraskad av åska.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering • Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
-
Samma misstag upprepas vid dödsolyckor
Arbetsolyckor och arbetsskador • Hittills i år har 37 personer dött på jobbet, enligt preliminära siffror från Arbetsmiljöverket. Inom tillverkningsindustrin har trenden länge varit positiv, men nu ökar antalet olyckor igen.
-
Fler pratar om mens och klimakteriet på jobbet
Jämställdhet • Bättre arbetsmiljö, lägre sjukfrånvaro och ökad produktivitet. Det är några fördelar med att göra mens- och klimakteriefrågor till en del av arbetsmiljöarbetet, enligt Josefin Persdotter och Rebecka Hallencreutz som tagit fram en forskningsbaserad handbok med konkreta tips på hur organisationer kan jobba systematiskt med frågorna.