Droger i brev skapar problem i butiker
Publicerat 22 januari 2019
Droger köps och säljs på nätet och skickas ofta i vanliga brev som hämtas ut hos postombud. För anställda blir droghandeln ett arbetsmiljöproblem, med ökade risker om hot och våld från kunder.
– I dag utbildar vi personal, har kameror och rutiner för hur man ska hantera en försändelse som kan vara farlig. Men vi behöver en mer sammanhållen bild som kan ligga till grund för nya utbildningar. Vi har även en tät dialog med paketleverantörer om hur vi kan samverka för att bromsa försändelser med olagligt innehåll i tidigt skede, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel som tillsammans med Handelsanställdas förbund ska genomföra en enkätundersökning för att få mer information om omfattningen av problemen.
För att förebygga rekommenderar Per Geijer chefer att prata med sina anställda om risker i butiken, och att vara tydliga med hur de ska hantera kunder som inte är stabila. Samtidigt måste de anställda berätta om sin arbetssituation, eftersom den kan förändras med kunderna. Men det är inte bara dessa faktorer som blir arbetsmiljöproblem för de anställda. Många känner också både olust och oro för att bli en ofrivillig del av handeln med droger.
– Vi har haft diskussioner med anställda som är oroliga för att de lämnat ut droger som orsakat dödsfall.
Enligt Per Geijer spelar även lagstiftningen stor roll, och lagstiftningen är motsägelsefull. Vanliga brev har sekretessbestämmelser, det vill säga en person som hanterar ett brev som hen tror har ett farligt innehåll får inte rapportera det. Samtidigt säger lagen att samma person ska rapportera om det finns misstanke om smuggling när ett paket ska utomlands. Per Geijers uppmaning är ändå att alltid kontakta polisen om det finns misstanke om farliga preparat i försändelser.
– Det blir en olycklig modell där våra anställda tvingas bryta mot lagen för att skydda sig. Men om politikerna är rappa och ser över lagstiftningen och tidigt ser till att nya droger blir olagliga, då har vi märkt att så fort preparaten blir narkotikaklassade så försvinner de ur vår hantering, de upphör i princip direkt.
Säkrare arbetsmiljö för postombud
- Utbilda personalen om risker i butiken.
- Ha en handlingsplan för hur hotfulla kunder ska hanteras.
- Kontakta alltid polisen om det finns misstankar om farliga preparat i en försändelse
Källa: Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel
Carin Hedström
Mer om Säkerhet
-
Var femte byggarbetare rapporterar inte tillbud
Säkerhet • Var femte byggarbetare rapporterar sällan eller aldrig in situationer som skulle kunna orsaka en olycka på arbetsplatsen. Den främsta orsaken är stress och pressande tidplaner. Det framkommer i en ny undersökning.
-
Systematiskt brandskyddsarbete – så funkar det
Säkerhet • Branden på Lisebergs vattenland Oceania i februari är ett exempel på vilka ödesdigra konsekvenser en brand kan få. Men med systematiskt brandskyddsarbete går det att förebygga risker och öka beredskapen.
-
Vägen mot en säkrare arbetsplats
Arbetsmiljöarbete • De som jobbar på våra vägar är en utsatt yrkeskår som många gånger utför arbetet med fara för sitt eget liv. Hot och våld har också blivit en del av vardagen när trafikanterna runtomkring är alltmer stressade och oförstående.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Klimatförändringar ingår i ny arbetsmiljöstrategi
Arbetsmiljöarbete • För första gången ingår klimatförändringarnas påverkan på arbetsmiljön i uppdraget att ta fram en ny arbetsmiljöstrategi.
-
Många utmaningar med hybridarbete
Distansarbete • Ensamhet, samarbetssvårigheter samt svårigheter att skilja mellan jobb och fritid är några utmaningar med hybridarbete, enligt en ny undersökning.
-
Var femte byggarbetare rapporterar inte tillbud
Säkerhet • Var femte byggarbetare rapporterar sällan eller aldrig in situationer som skulle kunna orsaka en olycka på arbetsplatsen. Den främsta orsaken är stress och pressande tidplaner. Det framkommer i en ny undersökning.